Gå til innhold

Min gulper kanskje 30 ganger i døgnet, er det mye eller vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte kommer det ut, men mange ganger svelger han det bare igjen. Han er en blid og fornøyd gutt forøvrig. Han spiser kun mme og raper alltid etter mat.

Han er litt over tre mnd, og spiser ca 1 liter i døgnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mme eller mm?

Hvis du gir mme, så burde du kanskje vurdere å bytte merke :) Det hjelper de fleste :)

Skrevet

Jeg synes det høres veldig mye ut..! Men min gutt har aldri vært noen gulper så jeg vet ikke hva som er vanlig.

Skrevet

Som nevnt spiser han bare mme. Vi er nå på Collett og det er i alle fall ikke noe bedring. Vi har like resultater på NAN, og Hipp men ingen bedring. Hipp ga dessuten knall hard avføring. Baby Semb har vi prøvd en gang, men da fikk han magevondt. hmm, andre merker?

Skrevet

Vet ikke hvor mye som er vanlig, men begge mine gutter gulpet ca 4-5 ganger i døgnet da de var babyer (minstemann er fortsat baby da, men han gulper nesten ikke lenger....kanskje et par ganger i uka. Han er 6 mndr)

Skrevet

Kanskje han har melkealergi.. Prøv hypoalgergi som du får kjøpt på apoteket. Den er ganske dyr, men hvis det viser seg at han slutter å gulpe eller gulper mindre kan det være alergi.. Da kontakter du fastlegen din og får han/hun til å se på gutten din.. Mulig at de tar prøver, men noen ganger gjør de ikke det.. Poenget mitt med legebesøk er at du kan få denne melken på blårespet og da blir den jo ikke så dyr.. En pakke koster ca 140 kr, men blir jo betraktelig billigere på blåresept.. Mulig at du må søke trygdekontoret ang dette, men legen vet helst sikkert hvordan prosodyrene er..

Skrevet

Har hatt to skikkelig gulpe-unger, så dette kjenner jeg til:) Min første ammet jeg ikke så veldig leng av div grunner. Hun gulpet uansett hva hun fikk. Morsmelk, mme, ingen forskjell i det. Vi prøvde forskjellige merker men det hadde ingen betydning. Og det var mye gulp! Så med minste mann her nå. Han ammer jeg enda. Han har gulpet no helt ekstremt! Helt fra han kom ut;) Byttet på det meste 4 pyjamaser om natta! Han ble jo søkkblaut stakkar. Og like ille på dagen. Maskinen gikk i ett! Han gulper mindre nå. Han er 8 1/2 mnd. Så, her hos oss, har det ikke hatt noe å si hva de har drukket. Mm eller mme. Like mye gulp uansett. Men, det er en mme på apotekt, Nanha1 tror jeg den heter, som er mildere for magen. Den kan jo prøves?:) Ellers, så pleier det jo å hjelpe for de fleste rundt 5-6 mndrs alder mener jeg... Men om du er bekymret, snakk med hs eller lege. Er derfor de er der:)

Skrevet

jeg har regnet over dette, og har kommet til at det må i alle fall være 45 ganger i løpet av ett døgn. da gulper han fem ganger i timen, regner med at han er våken i 9 timer i døgnet. Får høre med apotek ja.

Men dersom han har allergi, ville han da ikke ha vært uvel? han virker så pigg og blid!?

Skrevet

Det du beskriver er mye gulping ja, men tror nok også det er ganske vanlig. Har selv hatt en supergulper. Eldstejenta mi gikk med smekke døgnet rundt og alle klær måtte skiftes fire-fem ganger om dagen, hun var rett og slett klissvåt av gulp hele det første året. Og vi hadde håndkler og kluter overalt - i senger, sofa, vogn etc etc.

Hun fikk morsmelk. Fikk hele tiden høre på helsestasjonen at det kom til å bli bedre når vi etterhvert begynte med grøt og fast føde, men faktisk gulpet hun opp det også. Da hun ålte seg rundt på gulvet, hadde vi gulp i hele stua - bokstavelig talt. Var først da hun klarte å sette seg opp selv at det ble bedre.

Hun ble aldri utredet for reflux, men det er åpenbart at hun hadde det. Er veldig vanlig hos små barn og betyr at lukkemuskelen ned til magesekken er umoden. Hos de aller fleste går det seg til etterhvert, og derfor behandles det ikke hvis det ikke er helt ekstremt og plagsomt for barnet. Hos oss var det nok ikke plagsomt for barnet, men fryktelig for foreldrene.

Legger gutten på seg normalt? Hvis han gjør det, så er det nok overskuddet som kommer ut. Jenta mi la på seg helt normalt, hun vokste og hadde det bra.

Prøv å holde ham mest mulig oppreist etter mating slik at maten får synke litt ned. Ikke begynn med skifting, bleieskift etc rett etter måltid. Da blir det mye herjing og melka kommer lett opp igjen.

Gi heller oftere og mindre måltider. Hvis han får veldig mye på en gang, renner det lettere over.

Uansett vil jeg anbefale en prat med helsesøster. De har ofte gode råd. For vår del hjalp det lite med råd. Men vi ble beroliget og fikk høre at det var helt vanlig, og jenta vår vokste det faktisk av seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...