*shehasmyheart* Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Hei dere:) Er det noen her som har no erfaring med dette? Hvordan ble det oppdaget feks? og hvordan opplevde du barnet ditt? Altså hvilke symptomer. En lege som mener lille-gutt kanskje har det, men jeg er veldig i tvil. Takker for svar:)
Steget Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Min datter har det ikke, men to andre babyer jeg kjenner har melkeallergi. Den ene gulpet noe veldig, noe som bedret seg da mammaen kuttet ut melkeprodukter. Den andre har blitt testet for det gjennom blodprøve.
maya666 Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 vi slet masse med diare (da var det snakk om skikkelig diare), mageknip og masse gulping (nærmest spydde det ut) fra lille snupp var 2 uker til hun var 5,5 mnd... prøvde å bytte mme flere ganger... først nan, hipp,collett, baby semp(tror det het det..)... men det hjal ikke noe... fikk også masse tips fra HS og de på apoteket... men lite hjalp... fikk så et tips om å prøve NAN HA1 som man får på apoteket... det hjal litt, men fortsatt masse gulping og diare... aldri normal avføring.. fikk så tips om å kutte ut alt med melk... bruker mme som et nutramigen som fås på apoteket... det er for barn med melkeallergi.. byttet også til Holle sine grøter.. de er uten melk.. fås på helsekosten.. og lager middagen selv til henne... gjort dette i 4 uker nå.. og det har vært null gulping, normal avføring og null mageknip...
MissVaiper Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Jenta mi har mulig kumelksprotein allergi. Jeg ammer, men oppdaget det først når jeg prøvde å gi mme og så når jeg prøvde å gi grøt. Hun fikk rødflammet utslett i ansiktet etter måltidet som så forsvant etter en time. Hun har og vært plaget med magevondt. Jeg gir nå bare Holle sin grøt, men det er ikke så mye næring i den som f.eks nestle sine grøter. Skal få henne sjekket om 3 uker på helsestasjonen. Kan forresten også nevne at hun har mange tørre flekker på kroppen som kan tyde på atopisk eksem, og det henger ofte sammen med melkeallergi. Har mye allergier i familien også så er jo disponert da.
Daydreamer 81 Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Da babyen var noen uker gammel begynte vi å se et mønster i ettermiddags/kvelds-gråtingen og mine matvaner. Melkeinntaket mitt på dagtid ga lillegutt mageknipe på ettermiddag/kvelden. Jeg kuttet ut å drikke melk, og også mat som inneholder mye melk (f.eks risengrynsgrøt) Han er 10 mnd nå, og reagerer fremdeles om jeg drikker vanlig melk. Skal prøve laktosefri melk etter hvert tenker jeg. Lykke til.
MissVaiper Skrevet 31. januar 2011 #6 Skrevet 31. januar 2011 Er greit å vite at om du går til lege og får en diagnose, så får du proteinfri melk på blåresept.
*shehasmyheart* Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 31. januar 2011 Tusen takk for svar alle sammen:) Han har en tørr flekk på armen, og litt prikker noen steder på kroppen. Det var værst i ansiktet. Begynte med to små flekker på kinna. Som etterhvert ble betennelse i før vi fikk skikkelig hjelp. Så nå etter gode salver, er han helt fin i ansiktet. Jeg leste på noen ark vi fikk med. Men det eneste symptome han har hatt er gulping...og det er det jo mange babyer som gjør. Han har aldri skreket av mageknip feks. Han har vært blid og førnøyd siden han kom ut. Har hele tiden fått kommentarer som: For en blid gutt:) Han smiler og ler til alle egentlig. Så, jeg har litt vondt for å tro at han har det. Kan de plutselig få det? Han er snart 9 mnd. Kan de ha det uten å ha noen særlig plager? Legen sa at han hadde litt atopisk hud. Men gikk så fort hos han den dagen. Plutselig stod jeg på gangen der, og klødde meg i hodet. Hva skjede nå egentlig? Takker hvis dere orker svare igjen:)
MissVaiper Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 Jenta mi er "bare" 5 mnd. Hun var stor når hun ble født (4200), men har siden lagt på seg sakte. Er nå, 5 mnd gammel, 6200 gr. Hun har gulpet en del. Den umiddelbare reaksjonen på grøt/mme var mest fremtredende med utslett i ansiktet. Jenta mi er veldig blid. Gråter sjeldent. Hun sov hele natten fra hun var en uke gammel. Har vel vært en av de uforskammet heldige med en sånn baby. Selv om hun ikke har gått fort opp i vekt, så har hun jo være veldig våken og blid når hun først er våken. Hun hadde den første mnd ufattelig ofte avføring (opptil 6 per amming!), men plutselig når hun var 3 mnd gikk hun i 22 dager uten avføring. Angående luft så har hun hatt litt. Ikke kolikk masse, men nok til at jeg på kveldene har trengt å "pumpe" litt luft ut av henne. Hun sovner som regel godt etter det. Har jeg fått med alt nå? Hun har riktignok ikke blitt testet av lege enda, men helsesøster tror det er meget sannsynlig at hun har det. Jeg må vel si at jeg ikke ble noe obs på det før jeg begynte med fast føde og grøt når hun var 4 mnd gammel.
Puppen og lillemor Skrevet 31. januar 2011 #9 Skrevet 31. januar 2011 Jeg vil anbefale deg å ringe allergiforbundet - de er kjempe hjelpsomme og har sykepleiere som kan svare på alle mulige slike spørsmål
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå