Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Håper på å få lærlingplass til høsten, men kan man få lån/stipend fra Lånekassen selv om man er voksen og har barn og samboer?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Ja du får stipend og lån som voksen med evt familie. Hvis du søker kun stipend så kan det hende at denne ikke innvilges(kan få det som lån) hvis samboer har for høy inntekt. Jeg tok fullt stipend og lån nesten hele lærlingetiden, var ikke noe problem med lånekassen. Jeg er 25 år(snart 26), med samboer og vi har en datter på 3. Jeg var ferdig med lærlingetiden min i juni i fjor.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Takk for svar. Hvordan er det med borteboer stipend da? Selv om arbeidsplassen evt er noen min unna, kan man da også søke om borteboerstipend hvis man bor f. eks hos noen venner ?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Siden man som regel er litt yngre når man er lærling, så regnes en borteboer en som ikke bor hjemme hos foreldrene sine lenger. Så hvis du har samboer/bor alene så er du etter betegnelsen "borteboer". Samme om du bor hos venner regner jeg med..
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #6 Skrevet 31. januar 2011 OK, så jeg kan få borteboerstipend selv om jeg da bor sammen med samboeren og datteren vår. Det hørtes bra ut
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 Hei Jeg er 25 år med 2 barn og samboer og er lærling nå. Får borteboerstipend hele året jeg er lærling. Fikk forsørgerstipend for høsten 2010 for da hadde samboer liten inntekt (han var i militæret). Får ikke forsørgerstipend for våren 2011 pga samboer høye inntekt. Tror det var 250 000,- grensa var på at du skulle få forsørgerstipend men det er ikke mye da Tror jeg får ca 2800 i borteboerstipend og 2000 i forsørgerstipend og det blir omgjort til lån vis jeg ikke består fagprøven. Men det hjelper jo på siden lærlinglønna er så liten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå