Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange allerede i uke 36 + vet både lengd og vekt på barnet, men hvordan har dere fått vite dette? Tok kontakt med jm nettopp, på grunn av en vekstøkning på 4 kilo i de siste 4 ukene, blir litt bekymret da jeg ikkje har vært på annet enn vanlig ul i uke 17. Hva gjør jeg? er i uke 38 nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si ifra til JM eller lege at du er bekymret for barnets str, så bestiller de mest sannsynlig en vekstestimering til deg.

Så sant de er enige i bekymringen. Har du stort sf-mål?

De fleste som får vekstestimering så vidt jeg vet er pga:

-diabetes

-stort sf-mål

-lavt sf-mål

-tidligere født stort/lite barn

Er 1 kg opp i uken mye nå på slutten?

Skrevet

Vi fikk vite ca lengde og vekt på nr 2 under 2. UL i uke 37. Dette var en privat UL som vi tar for sikkerhetsskyld noen uker før termin, siden jeg føder hjemme.

Skrevet

Det er ikke unormalt å gå opp en kg i uka nå mot slutten desverre.. Alle slags væsker i kroppen øker i mengde og babyen legger også fort på seg. De som vet lengde og vekt på sitt ufødte barn har nok vært til sen UL/vekstkontroll. Jeg var på sykehuset fra lørdag til søndag pga en liten vannavgang. De holdt meg til observasjon over natta pga litt forhøyet blodtrykk og proteinutslag på urinprøva. Fikk da en UL for å sjekke mengden med fostervann og om alt sto bra til med lillegutt. Legen som undersøkte meg prøvde å estimere hvor stor lillegutt er, men fordi jeg nå har passert UL-termin, og fordi han ligger så langt nede i bekkenet, måtte legen gi opp.

For å få en slik vekstestimering av fosteret må det vel være en mistanke om et eller annet, slik at jordmor/lege anser det som nødvendig med en kontroll. Ellers får man nok ikke en ekstra UL-kontroll sånn helt uten videre tror jeg

Skrevet

Hei,

Vi bestilte en ekstra ul time på privat klinikk som også tar i mot pasienter med rekvisjon til offentlig lege, vi betalte kr 480. Mye for de vi i utgspunkte ville vite kjønnet 100% og få et bilde av ansiktet i 3D. Det ble samtidig skjekket at barnet vokste som det skulle og at alt fungerte som det skulle. Lille gutt :) var innen for gjennomsnitte jeg var i slutten av 30 fullgåtte uker(målene var BPD 82 +0 og MAD 85+1) og fikk vite at nurket veide nå ca 1,6 kg og at ved termin den 6 april ville jeg få en baby på ca 3,6 kg. +/- 200g. Da var BPD 82 +0 og MAD 85+1

Skrevet

Jeg fikk vektestimerinh i uke 32 fordi det er noe "min" jordmor bestiller til alle "sine" gravide som ønsker det. Hadde da ganske normalt SF-mål. Den ultralyden viste mye fostervann og stor baby, så jeg ble sendt videre for å undersøke mulig svangerskapsdiabetes, noe jeg heldigvis ikke hadde/har. Etter dette har SF-målet "hoppet til skyene" og jeg fikk ny vektestimering i uke 36 der babyen ble estimert til 4,5 kg til termin. Er nå i uke 39 (termin neste uke) og SF-målet mått stiger fortsatt enormt, så skal ha ny ul med vektestimering i slutten av uka. Dette har jeg bestemt sammen med jordmor og lege siden jeg er ganske lita og det derfor er begrenest hvor stor unge jeg kan bære på og føde. Dersom babyen fortsatt er så stor (evt større) som de tror så skal jeg settes igang på termin.

Snakk med jordmoren/legen din om du er bekymret, så bestiller de time for deg om de er enig i at de er grunn til bekymring

Skrevet

Man får vite vekt på UL på sykehuset hvis de mener det er nødvendig, feks med svangerskapsforgiftning, svskapsdiabetes mm. JEg går til jevnlige kontroller for svangerskapsforgiftning på sykehuset en gang i uken, og får da også ul med vekstestimering pga ungen er litt liten og det var storesøster også.

Hvis du selv er bekymra kan du bestille privat UL. Hadde personlig ikke gjort det, for vektestimering er upresist og helt unødvedig når man har et sundt svangerskap. Vanlig å gå opp 1 kg i uka nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...