Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Samboeren min har hatt kreft, og derfor fryst ned sæd på Riksen (kan bli steril av cellegiften).

Nå ønsker vi barn, og vil benytte oss av den nedfryste sæden. Vi har ett barn fra før og jeg har ikke problemer med å bli gravid.. Er det noen som vet hvordan dette foregår? Koster det penger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Nanna81!

Jeg har vært gjennom/holder på med ICSI pga at samboeren ble steril av cellegiftbehandling. (men at han var blitt steril fant vi ikke ut før vi var i gang med utredning).

Det vi startet med var at sambo tok kontakt med fastlegen sin som sendte henvisning til Rikshospitalet. Deretter fikk vi tilsendt brev fra IVF-seksjonen på Riksen med rekvisisjoner til blodprøver hos meg og andre opplysninger de trengte.

De skrev blant annet at de ikke startet behandling før sambo hadde vært frisk i minst ett år, og de trengte også brev fra behandlende lege (i vårt tilfelle på Ullevål) om leveutsikter for sambo (de starter ikke IVF-behandlig dersom det er sannsynlighet for at jeg blir sittende igjen alene).

Dersom det blir prøverørsbehandling på dere, så koster det penger ja. Dere må dekke medisinutgifter opptil 15000 selv, over dette får dere refundert fra NAV. Hvor mye det koster er litt avhengig av hvor mye medisiner en må bruke, det er individuelt.

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med lege slik at dere kan bli henvist. Det tar litt tid før man kommer i gang, så jo før jo bedre!

Jeg har forresten tatt graviditetstest i dag, er 13 dager siden fryseførsøk (første ferskforsøket i november endte i en SA 5+3) og den var POSITIV!! :) Håper den lille spiren klamrer seg fast nå...

Lykke til!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...