Gå til innhold

Ingen vektøkning- bekymre meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 35 og kjenner mye liv i magen :) men ser at jeg ikke har lagt på meg siste halvannen uke. Bør jeg bekymre meg?

evt hvem kontakter jeg- fastlege, sykehus eller helsestasjonen?

Har gått opp åtte kg til nå, og ble overrasket over at vekten stagnerte i stedet for å øke som jeg forventet.

Var hos fastlegen i forrige uke, men hadde selvfølgelig en liten vektøkning fra forrige ktr som var i desember. Der er dessuten målingene etter frokost og med klær.

Har ikke brukt helsestasjonen denne gangen, men føler kanskje at de er lettest å kontakte.

Noen med samme erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvordan er du i utgangspunktet? Veldig mager?

Gått opp ett kilo jeg i 3 trimester. Er uke 36 nå. Legen sa at det var helt topp. Jeg er normal vektig i utgangspunktet.

Jeg spurte om det ville bli ett problem om jeg begynte å gå ned i vekt. Og da sa legen at det gjorde absolutt ingenting. Babyen tok det den trengte og så lenge jeg ikke er veldig mager fra før av så skulle ikke kroppen min ha noe problem med det heller :) Prøver å få i meg 2000kcal til dagen for da er humøret best, så det går mye i nøtter :)

Jeg kjenner flere som har gått ned masse i svangerskapene sine. Kostholdet deres blir så endret og alkohol inntaket forsvinner så raser de ned i vekt. Men samtlige av de jeg kjenner med dette tilfelle er store i utgangspunktet!

Skrevet

He! Jeg er i uke 38 og har ikke gått opp noe i det hele tatt. Ble sendt på vekstestimering pga det, men baby hadde det helt fint og hun tar jo det hun trenger hun fikk jeg beskjed om. Så det er ikke noe å bekymre seg for!:)

Skrevet

Jeg har nå veid akkurat det samme i snart 4 uker (om morgenen, før frokost, uten klær). Har gått opp totalt 9.5kg men i puljer - 2-3-4kg helt sånn plutselig og så ingenting i noen uker. Gikk opp 19kg sist og relativt jevnt i løpet av svangerskapet. Har snakket med jordmor og hun sa at det ikke var noe å bekymre seg over så lenge formen var fin og at babyen tar det den trenger uansett. Magen vokser jo og SF målene tyder på at baby vokser fint og jevnt det hun skal! Så har slått meg til ro med vekten egentlig... Veier hver onsdag når jeg går over i ny uke og er ikke opptatt av det ellers. Spiser et sunt og allsidig kosthold og koser meg med litt godt i helgene. Ikke så aktiv da jeg er plaget med bekkenet, men ser ikke ut til at det går utover vekten likevel. Regner med at det kommer et nytt påfyll på vektfronten snart og tar det som det kommer! Hvis du er i tvil, ta kontakt med jordmor på helsestasjonen! Husk at vi er alle ulike og der er svangerskapene våre også! Så lenge du og baby har det bra er det nok ikke noe galt fatt! :) Lykke til!

Skrevet

Signerer Ella_Bella_Snupperella!

Er i uke 35 og har faktisk gått ned noen hundre gram siden forrige kontroll for to uker siden. Føler meg "stappa" hele tiden, så det er ikke så lett å få i seg nok mat. Helt normalt i følge jordmor.

Har ellers lagt på meg totalt 11 kg.

Skrevet

Kjenner godt igjen i det du forteller om :) Her er det full rulle inne i magen nesten hele tida, men mor har fått tilbake kvalmen og sliter voldsomt med å få i seg mat. Jeg har faktisk gått ned et kilo de siste 3-4 ukene. Jeg har ikke hatt noe særlig til matlyst i det hele tatt, men før ble jeg i det minste sulten og spiste likevel. Nå stopper det bare opp etter et par munnfuller. Jeg vet jo at babyen tar det den trenger, og jeg har jo litt å gå på, så det er vel kanskje ikke så farlig? Skal på kontroll i morgen og tar det opp da :) Men det er ekkelt å være kvalm da :P

Skrevet

Tusen takk for gode svar.

Jeg velger å ikke bekymre meg :) Er normalvektig og spiser godt, og lillegutt vokser som han skal ifm målingene hos lege.

Ligger tre kilo bak forrige svangerskap, men bør vel ikke være lei meg for det, da vekta endte på 18+.

Tusen takk og lykke til videre til alle sammen.

Skrevet

Jeg er også 35 uker og har ikke gått opp noe som helst (har faktisk gått ned et par kg). Det var det samme sist. Jeg bekymrer meg ikke, for jeg spiser normalt og babyen vokser som den skal. Siden jeg har risikosvangerskap har jeg UL hver fjerde uke uansett så da blir det vekstestimering og de ser at alt er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...