Gå til innhold

Er det bare jeg her inne som er en dårlig mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fint innlegg, Storebror og?. Nettopp det som er mitt poeng også, selvsagt er dette galt, men det viser bare hvor forferdelig man kan få det når man er helt utslitt! Og som en annen nevnte her, når man legger inn et slikt innlegg er det for å få hjelp, og det hjelper ikke å bli dømt nord og ned, verken av sosionomer eller av andre. Stakkars HI tør sikkert ikke å vise nicket sitt her inne etter all kjeftingen. Og signerer sistemann her, håper virkelig det ordner seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kunnet komme med tips/råd hvis denne moren hadde spurt om det FØR hun med vitende vilje "ga" alkohol til en baby på 3uker. Men dette er uakseptablet og jeg mister helt respekten. Ikke nok med 1 gang, men 3!

Vi forstår alle at hun er langt nede, men ærlig talt! Dette forsvarer jeg ikke. Man søker hjelp LENGE før man tar slike grep.

Skrevet

Er så enig med deg sweetbaby*11.12.08+29.10.10*!

Skal man ikke reagere når det er snakk om alkohol til små babyer?

Synes dere som snakker så varmt om dette kanskje bør skamme dere også. Det finnes faktisk mange uvitende mødre der ute også, som kan komme over disse innleggene hvor dere snakker varmt om alkohol kombinert med amming. Tenk dere om!

Flytt til utlandet da hvis det er så mye bedre.

Skrevet

Jeg er så enig med deg celinesbaby, jeg ser heller ingen som angrer, bare noen som ønsker at andre skal si at dette er ok. Desverre så virker det somom det er folk der ute som er så lite smart at det faktisk gjør det.

Dere som mener det er så lite alkohol at det ikke tar skade: hva hvis barnet allerede har nedsatt leverfunksjon? Babyer har ikke lever til å takle alkohol! Det er derfor man ikke skal drikke og amme!

Hva om HI bare hadde gitt litt velling istede, mme?

Dessuten skriver hun ikke noe om barnets humør før legging. Kanskje er babyen rett og slett ikke trett. Synes det hele vitner om egoisme... Kvalmt!

Skrevet

"Hvis det er noen her som tror at norske forskere har noe å stille opp med i verdenssammenheng, så sier det mest om dem og deres innsikt i ting og tang, for å si det sånn...

Folkehelseinstituttet (eller Propagandaministeriet, som andre kaler dem) MÅ si at ale som ammer skal vente 3 timer etter hver konsummerte alkoholenhet nettopp for å forhindre at folk skal helle innpå uten kritisk sans. Da er de i allefall på den sikre siden. Men det betyr ikke at babyer dør om man ammer etter å ha tatt et par glass vin, ei heller at de tar skade av det."

Som det kommer fram av det som er klippet ut av innlegget ditt, Mammas Magic, sår du både tvil om forskning på området, kaller Folkehelsinstituttets anbefalinger indirekte for vrøvl, samt bagatelliserer alkoholbruk og amming.

Synes dette sier mest om deg jeg, og DIN innsikt i ting og tang.

Om det var jeg som var sosionomen du sikter til, anbefaler jeg deg å lese alle innleggene jeg har hatt i tråden, hvorpå jeg støtter Vintermamma til 2, men samtidig understreker at det er uakseptabelt det hun har gjort.

Synes du er litt dømmende selv jeg??

Skrevet

Det har ikke noe å si lenger dette her Bitthen. Jeg skjønner du har god erfaring fra barnevernet og at alarmklokken din går. Og det skal den gjøre også! For all del, det mamman her har gjort er veldig feil og overhodet ikke akseptabelt. Men, det skjønner hun selv. ( tolker jeg utifra hvordan hun skriver innlegget sitt. )

Hvor mye, hva og hvordan dette barnet evt har fått promille er ikke viktig i denne sammenhengen. Istedet for å møte med klørne ute er det greit å møte mennesket med bekreftelser på at ting som er skjedd er feil og det må ikke gjentas. Ikke en kjeftesmelle om at barnevernet ditt og barnevernet datt. Du er fortjener ikke være mamma osv osv. Hva tror du det gjør med mennesket bak innlegget ?

Synes ikke du, Bitthen. At innlegget beskriver en mor som angrer og innser hun har gjort en stor feil?

Jeg tror hun trenger veiledning og bekreftelser, samt en forstående hånd som ikke slår av henne fingrene.

Og jeg mener ikke å bagatelisere hva hun har gjort. Så ikke missforstå meg. Jeg synes bare ikke måten noen av innleggene som svarer, er særlig effektive i sin hensikt.

Skrevet

Det var ikke deg jeg mente bagatelliserte heller :)

Jeg mener også hun trenger veiledning og bekreftelse, og jeg er såå enig i at en del av innleggene er VEL harde mot en som ligger nede fra før av, noe er regelrett uhørt kaldt og slemt.

Det jeg ønsker å få fram er at barnevernet faktisk er en hjelpeinstans som hjelper bla. mammaer som kanskje er alene og har lite nettverk med ulike tiltak som avlastning og råd og veiledning. De kommer ikke og henter ungene dine om du har gjort noen feilskjær - som mange later til å tro.

Egentlig er vi enige ser du :)

Skrevet

Jeg fordømmer handlingen vintermor til 2 gjorde og ville ikke gjort det samme selv. Jeg fordømmer derimot ikke personen bak og sier at hun aldri burde ha vært mor. Kan forstå fortvilelsen og frustrasjonen hun måtte ha følt. Kan helt ærlig si at jeg flere ganger har hatt lyst til å klikke, ja av og til hatt lyst til å riste babyen min. Det er helt forferdelig og jeg gjorde det selvfølgelig ikke. Men det å være mamma er så sårt og komplekst. Man kan gå fra intens kjærlighet til sinnsyk av søvnmangel og frustrasjon. Det er virkelig et tabu og veldig få som tør å snakke om det. Derfor synes jeg det er viktig å ikke klikke i vinkel på de som faktisk tør å innrømme slike hendelser.

Har selv opplevd å kanskje ta babyen min litt for brått opp av senga når han bare gråter og ingenting nytter. I et sekund kjenner jeg et voldsomt sinne fordi jeg rett og slett ikke begriper hva han vil. Og fordi gråten der og da skjærer seg inn i hjernen min og gjør meg gal. Han fikk ikke vondt eller noe, men han merket nok min frustrasjon. Ett sekund etterpå holdt jeg han hardt inntil meg mens jeg fikk tårer i øynene og kjente at jeg elsket han over alt i verden og følte meg som verdens verste mor som ble sint når han tydeligvis plagdes med ett eller annet. Sikkert noen av dere som nå synes at jeg aldri burde vært mor heller. Men jeg tror av hele mitt hjerte at jeg er en god mor. Selv om jeg gjør feil av og til. Jeg har alltid barnet mitt i fokus og handler ut ifra han interesser. Likevel har jeg gjort en glipp og satt mine følelser først en gang i blant. Vet at det føles ubeskrivelig jævlig etterpå, så da tipper jeg det stakk ganske dypt når enkelte her sa at hun aldri burde vært mor. Tenk dere litt om da folkens.

Skrevet

Litt artig å se at de som dømmer mest unngår helt å kommentere på faktaene som har blitt lagt ut i tråden her. Litt for vanskelig å forstå eller for vanskelig å motsi ;) ?

Skrevet

Lurer egentlig på hvem som har mest vanskelig for å forstå jeg? Har du fremdeles ikke skjønt at det hovedsaklig ikke handler om at babyen har fått i seg alkohol, men om at mammaen drakk sterke drammer ved flere anledninger med det mål å skjenke sin baby i søvn?

(Og hva vet vi med hva som menes med sterke drammer, er det utblandet? Ren 60?? )

Og om det er ditt tiligere innlegg du sikter til: Det er forresten vanlig å oppgi kilde eller en link når man refererer til noe... Og tabloidavisenes bruk av forskningsmatreriale vris og vendes på, så jeg med flerer foretrekker nok helst den kilden som tabloidavisen baserer seg på :)

Skrevet

Jeg snakker blandt annet om utregning på alkoholprosent i melk og hvor lite det faktisk utgjør.

Les brosyren fra helsedirektoratet hvis du vil se forklaringen om amming og hvilken promille melken får.

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00296/IS-2092_NY2010_296849a.pdf

Aftenposten artikklen jeg referte til har jeg desverre ikke lenk til siden den var på trykk.

Et eksemplar at anbefalinger ikke alltid følger nyeste forskning kan du se her http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2010/08/19/gar-imot-rad-om-full-ammin/index.xml (har med fullamming og mat å gjøre og ikke alkohol).

Tror ikke jeg la inn noen lenker til tabloidaviser. Hvis du snakker om lenken noen la inn til Klikk så tror jeg den ammebrosyren har mye av den samme informasjonen.

Og jo, jeg skjønner at en del av problemstillingen er at moren gjorde det med vilje at få barnet til å sove. Det er trist men jeg ser heller ikke at det hjelper noen at henge seg opp i det og angripe hun så heftig. Jeg frykter for hennes liv og helse. Det beste er å be hun å ikke gjøre det igjen og søke hjelp. At vi prøver å være medmennesker istedenfor å bruke anledningen å heve seg sjøl opp.

Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle om hvor liten eller stor alkoholprosenten ble? Det er jo handlingen vi reagerer på. Det faktum at det er gjort for å skjenke barnet!

Skrevet

Jeg tror det beste for HI og for oss alle er om vi kanskje snart lar nok være nok nå, det begynner å ta litt av dette her... Hvis man ikke har noen konstruktive råd å komme med er det kanskje like greit å legge ballen død, bli enige om å være uenige osv?

Skrevet

Er helt enig med deg Lykkeli & gla...

Skrevet

Ja tror det er best å bare bli enige om å være uenige. Skjønner ikke hvorfor jeg alltid tror at det hjelper å prøve å forklare ting til folk med fakta på nett. Folk gidder ikke/vil ikke høre på noe som går mot hva de tror blindt på. Litt oppgitt på meg sjøl og andre :) .

Jeg håper bare at vintermor sluttet å lese dette for lenge siden!

Skrevet

Det gjør jeg også, for nå handler debatten om hvem som er enig/uenig med hvem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...