Gå til innhold

Er det bare jeg her inne som er en dårlig mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OG det er forresten snakk om sterke drammer og en baby på 8 uker. 6 uker er grensen hvor folkehelseinstituttet anbefaler totalavhold pga leveren ikke greier bryte ned alkoholden. Det er et hav av forskjell på å gjøre dette med en 6 mnd gammel baby og en 2 mnd gammel baby. Hun snakker om STERKE drammer, hvem vet hvor sterke de er, og det er en liten baby, så selv om det tynnes ut i melka, man man ikke si noe om hvilke følger det får.

Synes mange her tar veldig lett på dette, det bekymrer meg like mye det.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære Alice med lille Leon.. Det jeg sier at at dette klart er en barnevernsak, men ikke at de skal komme inn å ta barnet fra mor.. Mor trenger hjelp, avlastning og råd/veiledning på hvordan takle dette. Vi som skriver her inne, har som du, ingen innsikt i vintermor til 2 sin hverdag, men det å gi henne råd ang mating, spørre om nettverket hennes o.l. kan da ikke være skadelig... Du angriper jo alle som sier sin mening hær som ikke helt passer med din virker det som....

Og at folk reagerer krafitg på slikt er jo ikke rart uansett hvor sliten hun måtte være...

Og selv om andre har gjort noe lignende for å få "fred" så er det uansett ikke greit.. Det er snakk om et lite barn. Hun sier at barnet er 2 mnd nå og hun har gjort dette 3 ganger på 5 uker.. Da startet hun da barnet var 3 uker.. 3 uker kjære dere... Og det er ikke snakk om å sparke på noen som allerede er langt nede.. Hvis hun er hær inne ofte så vet hun at det er mange som har gode råd og erfaringer rundt slike ting.. Man kan spørre hær først før man tyr til alkohol.. Og igjen, uansett hvor lite dette skulle ha påvirket moren så er handlingen og tankegangen til mor helt feil.. Ja hun er sliten, ja hun er desperat, men hun trenger hjelp for dette og det hun gjør for å klare hverdagen er ikke greit.. Ikke på noen måter...

Skrevet

La oss si at hun har drukket to enheter av vodka og at hun er 65 kg

http://www.promillekalkulator.no/index.php?kg=65&sex=female&beerf=&beer=&wine=&spirits=2&time=0.15

Hun får ca 0,67 promille etter et kvarter

En promille er samme som 0,1%

http://www.matematikk.org/_voksne/artikkel/vis.html?tid=67228&within_tid=67223

Som betyr at alkoholprosenten i melken er 0,067%

Ikke akkurat noen sterk drink det der.

Det har også vært funn at kvinner som ammer rett og slett ikke tar opp like mye alkohol.

http://www.llli.org/llleaderweb/LV/LVAprMay97p30.html

Jeg sier absolutt ikke at man skal drikke og amme. Men jeg ser heller ikke poenget å angripe en mor for noe som sannsynligvis hadde ingen betydning selvom de går imot overforsiktige offentlige rettningslinjer. Det skader bare moren.

Skrevet

Herregud for en debatt. Min første tanke e at dokker snakke totalt om hverandre. Ser jo ut som om alle e enig i at det va en fæl ting å gjøre, så æ skjønne egentlig ikke ka dokker e så uenig om..

Skrevet

Kjære HI,

fint du har bestilt time hos legen, det blir sikkert godt å få pratet med noen. Og håper du kan få litt avlastning så du får sovet litt ut.

Alkohol og amming vet alle at ikke er bra, og du har allerede fått mange svar på det.

Mange barn sover bedre på morsmelkerstatning (evt. pumpemelk med en skje mme-pulver oppi), så om du ikke har prøvd det, bør du prøve det!

Og alt blir bedre etterhvert! Jeg hadde en tøff start, men man kommer seg gjennom det og etter hvert er det masse kos!

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

vintermor til 2; At du i det hele tatt har kommet på ideen om å drikke for amme sånn at babyen sovner er et faresignal. Jeg har selv hatt kolikkebarn, vært alene med det og det eldre barnet, og var så sliten at jeg ser tilbake og ikke kan fatte hvordan jeg kom meg gjennom dagene. Men aldri, aldri, aldri om jeg i det hele tatt tenkte på å gi babyen min alkohol eller noe annet for å få det til å sove.

Jeg er bekymret for deg og barna dine. Du bør søke hjelp et sted, helsestasjonen, fastlegen eller barnevernet. For du er ille ute nå og det blir bare verre om du ikke får hjelp!

Skrevet

Må bare le når man snakker om barnevernet... For de har gjort en god jobb i det siste eller ???

Folk som reagerer på dette innlegget bør stte seg ned å lese fakta. Det skal greit mye til før barnet blir påvirket av alkoholen moren drikker... Dere får ta med den "jeg er en sånn perfekt mamma og gjør aldri noe galt " holdningen deres et annet sted. Her er det en mor som trenger hjelp. Slutt å sleng dritt og kom heller med tips til hvordan hun kan bedre situasjonen...

Dere burde virkelig skamme dere..

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at du gjør dette!

Du vet at det du gjør er galt og kan gi barnet ditt livsvarige skader, ja, faktisk livsvarige skader. Og det er pga deg.

Jeg blir irritert og provosert over alle som forsvarer dine handlinger. Vi alle forstår at du er sliten og klar, men du er tross alt den voksne.

Hvis det å skjenke full barnet ditt ikke hadde gått, hva er da det neste?

Vi alle har vært der! Vi alle vet at denne tiden er slitsom, men vi skjenker ikke full barna våre. Desverre er du nok "for smart" til at du går ut med dette til noen som kan ta fra deg barnet. For det burde skjedd. Jeg er ikke redd for å si det! Barnet kan ikke snakke selv, så noen må gjøre det for det.

Siden du stiller spørsmålet i et nettforum så vet du at reaksjonene vil komme. Det bør du være forberedt på. Mulig du skrev det for å få støtte og sympati, men det får du ikke av meg. Hadde det vært slik at du skrev at dette var noe du var nær å gjøre... Men du er for egoistisk... Ja, jeg mener det. SØK HJELP! Det burde du forstått for 3 drammer siden. Ingen unnskyldning. Kanskje det at noen tør si hva de mener om dine handlinger er nok til å vekke deg opp. Stakkars unge. Nei, du burde ikke vært mor. Det har du rett i.

Skrevet

Å skjenke barnet var vel å ta i litt eller?

La oss si at hun har drukket to enheter av vodka og at hun er 65 kg

http://www.promillekalkulator.no/index.php...p;beer=&wine=&spirits=2&time=0.15

Hun får ca 0,67 promille etter et kvarter

En promille er samme som 0,1%

http://www.matematikk.org/_voksne/artikkel/vis.html?tid=67228&within_tid=67223

Som betyr at alkoholprosenten i melken er 0,067%

Ikke akkurat noen sterk drink det der.

Det har også vært funn at kvinner som ammer rett og slett ikke tar opp like mye alkohol.

http://www.llli.org/llleaderweb/LV/LVAprMay97p30.html

Skjønner ikke hvorfor folk ikke sjekker opp fakta før de begynner å slenge dritt... Sitte her å dømme om hun skal være mamma eller ikke ?!! Herregud med din IQ burde ikke du vært mamma heller som tror at man skjenker ungen full ved å ta seg en drink .. heheh latterlig

Skrevet

Poenget er, Jenny, at uansett hvor sliten, lei og trøtt man er så gir man ikke barna sine alkohol selv hvor liten mengde det måtte være. Bare det å komme på tanken å drikke, med viten og vilje, for så å amme i den hensikt at barnet skal sovne av alkoholen i morsmelka er galskap.

Jeg tror ikke jeg er bedre enn noen andre her, men det er vi som voksne som må holde hodet kaldt når det stormer som verst og de fleste småbarnsmødre, og fedre, har vært igjennom noen stormer, men det er de færreste som gjør slik HI her har gjort - og ikke bare 1 gang, men 3 ganger.

At noen kan forsvare dette er, for meg, sjokkerende. Nesten mer sjokkerende enn det HI har gjort.

Skrevet

Jeg ser poenget ditt helt klart og hadde aldri gjort det selv fordi jeg ikke drikker enkelt og greit. Men... Å sitte å kaste så mye dritt til en mor som er så langt nede ??? Det er det som gjør meg forbannet.

Alle har vi født og alle vet vi hvor tøft det kan være. Skjønner bare ikke hvorfor noen må dømme hennes handlinger istede for å komme med tips og råd til hvordan hun kan bedre situasjonen

Skrevet

Jeg kan ikke se at noen har kastet dritt til, eller om, henne, men jeg leser at mange ikke synes noe om det hun har gjort og at enkelte fordømmer det. Og det må være lov å si klart fra at det er en uakseptabel handling som i verste fall kan ramme barnet.

Når mennesker tar valg i livet som ikke er helt veloverveide og smarte så er det helt ok å si fra om dette og spesielt når det ikke dreier seg om et engangstilfelle, men en gjenntatt handling. Noen trenger faktisk en real kalddusj for å våkne opp og innse hva man driver med.

Det er ikke snakk om å tråkke på HI eller å være slem mot henne, men å si fra at de hun gjør ikke er ok og at man her må tenke på hva som er best for barnet. Når det gjelder hva som er best for mor så leser jeg det slik at hun nå har søkt hjelp. Det er veldig bra og jeg ønsker selvsagt HI all lykke og håper at ting bedrer seg for både henne, barna og familien.

Skrevet

Herlighet! Det var da voldsomt! Hvis dette er en sak for barnevernet, forklarer det jo hvorfor saker som Alvdal-skandalen finner sted. Barnevernet burde ha nok å gjøre, om ikke de skal blande seg inn i saker som dette! Men at de kan hjelpe, hvis mor ber om det, er det noe annet.

Jeg tror det hele høres mere dramatisk ut enn det faktisk var. Det er svært begrensa hvor høy promille man kan få av et par drammer, så jeg er helt overbevist om at babyen ikke har tatt noen som helst skade. Det betyr selvsagt ikke at man bør helle i seg drammer når man ammer, men HI virker rimelig innstilt på at dette ikke er noe hun skal drive med til stadighet. De få gangene som det har skjedd tror jeg går helt greit. Og damer, det er ikke snakk om å forsvare det, det er ikke lurt å gjøre, men gjort er gjort, og jeg mener fokuset bør ligge på at stakkars HI trenger hjelp!

Det er alt for mye hysteri rundt alkohol og amming i Norge. Jeg har bodd i Normandie i Frankrike i en årrekke, og der ga folk faktisk babayene Calvados på tåteflaska for at de skulle sove! Jeg ville selvsagt aldri gjort det, men har ikke hørt noe om at det er noe høyere spedbarnsdødelighet eller lignenede i Normandie enn i resten av Frankrike, eller Norge, for den saks skyld.

Jeg skjønner deg veldig godt, HI, jeg har også en veldig krevende baby, og man blir virkelig helt hysterisk til tider. Men et par drammer får nok ikke babyen til å sove, og selvsagt er ikke dette noen løsning. Men du er ikke en dårlig mamma! Du roper bare om hjelp. Og jeg håper du kan få avlastning av noen. Hvis du ikke kan det, så går det an å snakke med helsestasjonen, evt. barnevernet (men ikke si noe om drammene:), slik at du får litt mer overskudd, og dermed slutter å gjøre ting som bare gjør at du får det vondt. Du er ikke alene, og jeg ønsker deg masse, masse lykke til. Trøsteklem

Skrevet

Godt å se noen fornuftige damer her :)

Kjempe fint innlegg mamma's Magic.

Er som du sier litt hysteri rundt dette i Norge... Bare se på alt av legemidler som ikke er lov her men fult lovlig i sverige, danmark england osv.

Huff her i Norge blir det forket på for mye, Vi får jo kreft bare vi går ut døra

Skrevet

Sing it sister! :D

Skrevet

Det er fordi vi i Norge har forskere som finner ut av ting, og takk og lov for det! Du får flytte til utlandet da, viss du liker ting som ikke er lovlig i Norge..

Og du sier at vi som går imot og sier at det er en sak for barnevernet burde skamme oss? Hva om barnet blir skadet nå da, hvem burde skamme seg da? vi som sier ifra, eller de som duller med mor?

Skrevet

helt enig. heldigvis fler som snakker for babyen her og ikke gir sympati for dette. og innlegget vitner ikke om noe rop om hjelp, jeg ser inget fortvilt skrik om hjelp, jeg ser en som pröver fä sympati for sine ugjerninger og som har et häp om at det er fler som henne selv for ä lette egen samvittighet. altsä kun egoisme. jeg ser ingen bekymring, ingen tale om bekymring for seg eller först og fremst sitt eget barn. hun apör ikke engang om hjelp..

Skrevet

ikke bare sajokkerende,rystende. direkte. det er tydeligvis noen her som tror at forlkehelsedirektoratet sier man skal vente 3 timer for h ver alkoholenhet för man ammer uten grunn. at noen i det hele tatt fär seg til ä tro atom man tarSTERKE DRAMMER og ammerrett etterpä ikke beruser babyen. äh herre min for en mangel pä dömmekraft

Skrevet

nettopp, hvis barnet faktisk lider av skader ellerdet som verre er,hvem kan sove godtom natten. de som sa fra for barnets skyld, eller desom prövdelette morens samvittighet.

Skrevet

Problemet er faktisk motsatt at de har ikke forsket så veldig mye på dette. Så for å være på sikre siden så anbefaler de at folk ikke drikker eller venter til alkoholen er helt ut av systement. Og så skjønner de også at folk flest er ikke smarte nok for å regne seg frem til promiller og sånt og hvor grensen ligger at de tror det er smartere å skremme folk mest mulig bort. Kanskje ikke så dumt av dem når man ser på noen av utalelsene her ;) .

Det var faktisk en artikkel i Aftenposten for en stund siden hvor myndighetene hadde sett på ordentlig forskning som viste at moderat alkoholbruk hadde ingen betydning når du var gravid. Dette hadde de valgt å se bort fra og bestemt seg å fortsette å skremme.

Mye av anbefalingene i dag er basert på gammel data. Hvis man leser seg litt til om nyere forskning så ser man at ikke alt er perfekt som myndighetene anbefaler. Det er en grunn til at anbefalingene forandrer seg så mye hele tiden. Jeg synes det er fornuftig å se på anbefalingene og lese seg litt til om hva står bak dem før man bruker dem blindt som et våpen for å heve seg sjøl opp som et bedre menneske.

Hva jeg synes er rart at når man finner ut at man er gravid og sier at man har drukket før man visste så prøver alle å sikre man om at det betydde ingen ting så lenge man ikke gjør det igjen. Men her ser vi det motsatte. Her er det faktisk mindre farlig.

Skrevet

Hvis det er noen her som tror at norske forskere har noe å stille opp med i verdenssammenheng, så sier det mest om dem og deres innsikt i ting og tang, for å si det sånn...

Folkehelseinstituttet (eller Propagandaministeriet, som andre kaler dem) MÅ si at ale som ammer skal vente 3 timer etter hver konsummerte alkoholenhet nettopp for å forhindre at folk skal helle innpå uten kritisk sans. Da er de i allefall på den sikre siden. Men det betyr ikke at babyer dør om man ammer etter å ha tatt et par glass vin, ei heller at de tar skade av det.

Jeg mistenker dere som dømmer HI så sterkt for å ha hatt "lette" barn selv, men mulig jeg tar feil altså. Og dessuten, dere leser jo ikke hva vi som ikke vil korsfeste henne skriver! Vi sier ikke at dette er riktig (og det vet HI selv), men vi ber bare dere hysteriske damer om å ta dere en pære! Slapp av!! Nå har ikke jeg gjort det samme som HI, men jeg har opplevd å ikke vite mine arme råd, og jeg har ingen å be om hjelp, bortsett fra muligens barnevernet, men det er klart, ingen har lyst til å kontakte barnevernet hvis de ikke føler de har kniven på strupen. Så jeg vil ikke dømme henne. Og det finnes mange ting barn heller bør vernes mot enn to drammer, f.eks foreldre som ikke er de skarpeste knivene i skuffen.

Skrevet

Jeg har vært alenemamma i 1 år , så ta deg en pære selv du! Hysterisk? korsfeste? hehe... Ja vi an slappe av vi, men de kan også HI dersom hun tar en for sterk drink som gjør at barnet sovner for alltid...

Skrevet

Hvor mange drammer det er snakk om har ikke noe med saken å gjøre, men faktum at hun drikker de fordi at barnet skal bli beruset og sovne. Og til alle deres opplysning så er det gjerne en feil mange foreldre gjør, å be om hjelp fra feks barneverntjenesten alt for sent.

Siden du kommer med en slik uttalelse gjelder vel den siste setningen deg da????

Hilsen Bitthen som er utdannet sosionom og her jobber i barneverntjenesten en årrekke.

Skrevet

Tror nok mammaen her skjønner hvor utilgivelig hendelsene her. Hun trenger overhodet ikke fler smekk på fingrene. Og selvfølgelig skal hun ikke gjøre dette mer.

HI: Jeg skjønner du er sliten og nærmest vil hive ungen ut vinduet. Forskjellen på å være en god mamma og en dårlig er at de gode mødrene ikke hiver ungen sin ut vinduet. Nå er ikke det du har gjort like ille. Og det er faktisk ikke sånn at du har skjenket ungen din med like mange promille som deg selv. Klart melken din inneholder alkohol, men ikke på langt nær like mye som blodet ditt. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med amathea hvis du har muligheten til det. Du kan ringe dem eller avtale time hos deres kontor. Helsestasjoner skal også ha et lavterskelstilbud med psykolog. Dette kan du fint benytte deg av! Bare å ringe ned å be om time.

Jeg har selv vært på bristepunktet og angret faktisk på at jeg fikk barn. Ja, det er jeg ikke flau over å si. For det er den rå ærligheten følelser har. Jeg fikk hjelp hos psykologspesialist og etterhvert fikk jeg en drepens skyldfølelse for å noen gang ha følt det slik mot min lille gutt. Nå stikker det i hjertet og tårene viser seg i øyet mens jeg skriver om det.

Jeg er sikker på HI, at når du kommer over denne depresjonen ( jeg tror du er på vei eller har en depresjon. ) så vil du føle det på samme måte. Husk at vi bare er mennesker. Det er ennå ikke forseint å snu trender kjære deg. Du må gjerne sende meg en PM om det er noe mer jeg kan hjelpe deg med.

Skrevet

Dette innlegget her må jo være tull...

Men om dette er et ekte innlegg og du sliter med leggingen så må du kontakte helsestasjon, lege eller barnevernet for hjelp..

Barnevernet kan være en veldig god instans for å hjelpe mødre (og fedre sor den saks skyld) med ulik problematikk..

Får virkelig håpe det ordner seg, eller at dette er tull og fjas...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...