Gå til innhold

Er det bare jeg her inne som er en dårlig mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå for tredje gang med mitt barn på to måneder tatt meg to ganske sterke dramer og ventet 15 min så ammet for at barnet skulle sovne. Det er ingen undskylling, men jeg er utslitt. Det er ikke tre dager på rad jeg har gjort det, men tre ganger på fem uker. Ikke tar barnet smokken og ikke får det til å bruke tommelen. Ikke funker sutteklut og dermed ikke vil han legge seg og sove. På dagtid sovner han enten ved at jeg vugger han i vognen, går tur eller kjører tur. Hver dag siden han var ca. 5 uker har jeg gruet meg til kvelden, for jeg vet hvordan den blir. Når først ungen har sovnet etter mye gråt og styr, går natten sån høvelig greit. Men har en unge til som er mye syk og hjemme fra barnehagen som også trenger mamma sin. Skulle kansje aldri vært mor jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Uff, ikke tenk at du er dårlig mor, du er bare sliten, desperate times calls for desperate measures!! Kanskje det er noe som plager småtten, kollik, no låsninger, leggkramper??

Har du ingen som kan hjelpe deg litt innimellom? Ha barnevakt en natt på begge unga så du får sovet i 12 timer..eller mer?

Eller som kan hjelpe deg med leggingen på kvelden siden det er det du gruer deg til?

Skrevet

Grusomt å ha det slik :( Har du vurdert å snakke med helsestasjonen om dette? Kjenner ei som slet en god del etter hun fikk barn, og det igjen slet på selvfølelsen og forholdet med barnefar. Men hun snakket med psykolog om det via helsestasjon og fikk kun hjelp og støtte, selv når hun fortalte at hun hadde vurdert å slenge veslegutten i veggen! De er der for å hjelpe, ikke å dømme. Hun har det mye bedre nå, og med litt avlastning i tillegg har hun blitt en veldig positiv og glad mamma! Det er ingen mirakelkur, men om det kan hjelpe er det i allefall verdt et forsøk?

Når det kommer til drammene, det går ikke ann å ta det tilbake. Gjort er gjort. Men for ditt barns skyld håper jeg inderlig at du får hjelp og aldri gjør slik igjen. Et barns hjerne er ikke ferdig utviklet, og alkohol kan ha veldig negativ virkning. For ikke å snakke om følelsen du selv sitter igjen med. Det er ikke verdt det

Smokk må man ofte prøve ganske lenge på før det funker. Det måtte i allefall vi, men da hun var litt over to mnd ble smokken plutselig veldig populær. Sammen med en koseklut over øynene når hun skal sove. Kanskje prøve det?

Lykke til

Skrevet

du drikker for ä fä barnet til ä sove?har aldri hört pä makan. hvorfor ikke like sä greit gi barnet direkte alkohol? du vet morsmelken fär eksakt samme % som du har i blodet ditt, sä dersom du drikker og ammer 15 min etterpä ,ja, da fär babyen din like mye alkohol som deg. bortsett fra at dette er en liten baby som ikke har utviklede systemer til ä bryte ned alkohol, sä den lille kroppen blir kraftig beruset. sterke drammer. nei, du skulle faktisk ikke värt mor. hvor mange mödre tror du ikke er slitne og ikke sover pä mäneder i strekk, de gir ikke barnet sterke drammer for ä fä de til ä sove, det skulle ikke värt lov. det ligger i det ä bli foreldre at man mä regne med väkenetter. hva med de foreldre som har barn med kolikk ,som ikke sover i det hele tatt pä mäneder, skriker dögnet rundt. og du fär sympati fra andre her. dersom barnet ditt fär varige skader(som ja er sannsynlig ved alkholbruk) ,vel, da häper jeg det var verdt at du fikk sove noen timer. men hvis du selv synes du er en därlig mor og ikke takler ta deg av babyen men mä gi babyen alkohol for ä sove, vel da hadde du kanskje skullet adoptere bort. dette höres brutalt ut, men det er ingenting som er verre enn ä häre en mor gjöre sänt mot sitt lille uskyldige barn, at barnet rett og slett blir "sjenket" for ä fä det til ä sove. det her er jo en sak for barnevernet spör du meg.og at du tör gä ut pä et forum med det. sjokkerende.sä nei, du skulle aldri värt mor. en mor gjör ikke sänt mot sitt barn. uansett hvor sliten man er, hvor desperat man er.

Skrevet

ä sjenke sitt eget barn sterkt beruset er kriminelt og ulovlig. du vet babyen kan dö av sä sterke mengder alkohol.

Skrevet

Celinesbaby har tydeligvis ikke forståelse for at man blir desperat når man mangler søvn og er utslitt.

Jeg syns ikke at du burde gjøre det du gjør HI. Ta en prat med lege eller hs og få noen råd der. Har du prøvd å bære ungen i bæresjal om kvelden? Evnt la ungen ligge i vogna si om natta ved sengen din. Så kan du vugge på vognen når ungen våkner. Pakk godt og stramt med pledd og legg ungen i vogna eller senga si.

Hvis babyen har luftsmerter så kan du prøve å gi litt sukkervann, massasje på magen eller sykkelbevegelser med beina. Har du fått undersøkt ungen for noe sykdom? Kiss? Kolikk?

Skrevet

Vil ikke dømme deg, du må være fortvilet. Men leveren til barna er for små. IKKE gjør det igjen. Har du prøvd å samsove? Det har hjulpet på mine barn. Kansje ikke gøy for far. I den første tiden er mange barn dårlige til å sove natterstid. Tror jeg ammet de første 3mnd hver halvtime til time døgnet gjennom. Men plutselig snudde det og tulla sov HELE NATTEN. Vært litt til og fra etter det men ble iallefall 4 timer søvn i strekk og nå er ho 9 mnd og har sovet fra kl. 19 - 07 de siste mnd. Jeg samsov med henne de nettene ho var som værst. Tulla suttet pupp "hele" natten mens mor "sov". Vi byttet litt pupp om natten. Tulla mi sov også dårlig dagtid, kun 15-20min. Når jeg var for sliten tok jeg ho med i senga og ammet, da sovnet vi begge gjerne i en time eller to. Regner med det andre barnet ditt bare er syk for en kort periode. Kjemp deg gjennom dagene og hvil med lille babyen når den andre er i barnehagen igjen. La hjemmet "forfalle" litt og hvil når du kan. Om noen mnd så pleier det å hjelpe :) PS! Jeg har to barn til og en mann som er mye borte i jobb så jeg vet det kan være slitsomt, men ikke gi opp! Lykke til!

Skrevet

Hallo celinesbaby! Unnskyld meg, men du er en skikkelig bedreviterfitte. Sorry at jeg er bitch nå, men jeg blir skikkelig irritert når folk sitter på sin høye hest og preker ovenfra og ned til andre.

Jeg mener IKKE at det er riktig å ta seg en dram for å få barnet til å sove. Men du skjønner nå vel også at dette er en desperat mor?? Og at hun neppe er en dårlig mor når hun faktisk er så ærlig å tørre å si det her inne. Samtidig som hun tydelig vet at det ikke er riktig? Dessuten bør du sjekke faktaene dine. Det er langt farligere å drikke når du er gravid enn når du ammer. Morsmelken har samme promille, men alkoholden fortynnes videre i barnets kropp. Så vennligst ikke sitt å rop ut ting som overhodet ikke stemmer. Du får jo bare den stakkars moren til å føle seg enda jævligere.

"Det er stor forskjell på hvordan mors promille påvirker barnet under graviditet og under amming. Under graviditeten vil barnet ha samme alkoholnivå i blodet som det moren har i sitt blod. Under amming drikker barnet melk med samme promille som det morens blod har. Mengden alkohol som barnet får i seg blir dermed minimal, sammenlignet med hvis mor drikker alkohol under graviditeten." fra http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/amming/article276098.ece

Til HI: alle kan gjøre feil. En god mor ser når hun gjør feil og er alltid ute etter å forbedre seg. Det er jo tydelig at du bryr deg om barna dine og har selvinnsikt. Oppsøk gjerne hjelp som noen andre her foreslår. Og det er forresten veldig mange mødre som sliter men ikke tør å si noe om det. Det er et stort tabuemne hvor mange "feil" man kan gjøre i ren frustrasjon. Du kan lese dette, det er noen som også ammet i rus..:

http://www.lommelegen.no/502665/alkohol-og-amming

Lykke til! (Det blir bedre etterhvert!)

Skrevet

Ikke noen unnskyldning dette innlegget altså, men det er ikke det samme som å skjenke barnet sitt å ta en drink før du ammer. Det får trolig så lav promille at det ikke funker for å få barnet til å sove... Vet ikke hva du mener med to sterke drammer, men de fleste får ikke særlig høy promille av det. Si max 1 promille (da tar jeg i). Da vil melken ha 1 promille også. Det er egentlig next to nothing. Eplejuice, syrnet melk etc kan gjerne ha naturlig et innhold på 0,7 promille og ingen klarer å få promille eller bli beruset av dette... Presiserer at jeg ikke mener at det er riktig å gjøre dette til tross for mitt svar over, men vare til opplysning til hun som skriver at baby får samme promille som mor og at det er det samme som å skjenke henne fra flasken...

Skrevet

.... anbefaler også samsoving! Det reddet oss. Kan jo hende babyen din bare har ekstra behov for trygghet? :)

Leste innlegget ditt igjen jeg celinesbaby. Fatter ikke at det er mulig å lire av seg så mye dritt som du gjør. "Burde aldri vært mor, sak for barnevernet" osv. Hallo. Og du skjønner heller ikke at hun tør å si det her nei. Trust me, det er langt skumlere med sånne mødre som sitter å tror at de er perfekte mens de rakker ned på andre, og kanskje selv holder kjeft om (eller faktisk ikke innser) at de selv gjør feil. Just saying..

Skrevet

Takk for svarene allesammen, jeg lover å aldri gjøre det mer. Jeg har bestilt time til fastlegen for å diskutere problemet. Det er ikke, bare som det er nevnt, ingen ting som feiler barnet av nakke, kolikk osv. Han har hadt litt kolikk tidligere. Vi har vært og fått han sjekket både hos kiropraktor og naturterapaut og ingen ting galt. Har også prøvd å fått han healet av en kar, uten resultat. Jeg får krype til korset og be om hjelp til han har vokst soveproblemene av seg, kan plutselig snu og han blir mors beste barn :). Takk igjen, det er godt å ha dere her inne.

Skrevet

Huff! Jeg forstår situasjonen og frustrasjonen din utrolig godt? Men synes du skal sette vekk all alkohol og heller prøve noen tiltak som varer for godt:-)

Jeg har en sønn på 6 uker, og en på 14 mnd. Rett etter jul, da minste mann så vidt vår 2 uker gml reiste faren til asia på jobb. DA begynte helvete her hjemme. Minstemann begynte å gråte konstant, døgnet rundt. Jeg hadde ingen andre enn meg selv her vi bor, men hadde avkastning i bhg til storebror.

Storebror var ikke kommet inn i situasjonen å bli storebror, så han som alltid er snill ble plutselig utrolig grinete han også. Det var som ett kor med gråt hele dagen. Aldri har jeg følt meg så hjelpesløs, og kunne helst tenke meg å bare fordufte fra jordens overflate!

Jeg reiste til hs, og fikk til svar fra barnelegen "det er normalt at barn gråter 24 timer i døgnet" Hadde dette vært mitt første barn hadde jeg nok stoppet der og trodd denne legen. Men alt var reine bullshit!!

Dermed bestilte jeg time hos en manuell terapeut, og etter første behandling så jeg store forandringer. Nå fikk jeg øyekontakt med barnet, etter behandling nr to ser det ut som han er helt fin :-)) Kiss-syndrom het det.

Før du mister helt motet - bit i deg det siste som er og oppsøk hjelp.

Jeg hadde 1,5 timers søvn da, nå har jdg7,5 SAMMENHENGENDE ;-)

Skrevet

Sykeste jeg har hørt! Min gutt hadde skikkelig kolikksymptomer de første 8 ukene. Det var kjempeslitsomt og utrolig frustrerende. MEN jeg ville da aldri drukket alkohol for å få han til å sove. Forstår at det er tøft og veldig slitsomt, men dette syntes jeg var sykt å gjøre...

Skrevet

Syns ikke vi skal være så dømmende jeg. Jeg vet at for ikke mange år siden var det vanlig at mødre fikk sovetabeletter til ungene sine ( de som "aldri" sov) Jeg vet ikke hva som er verst jeg... Men det jeg vet er at man blir desperat av å ikke få nok søvn. Snakker av erfaring da vi startet med kolikk her.

Lykke til HI, be om hjelp du! Det gjorde jeg, men litt sent, skulle gjort det mye tidligere:)

Skrevet

De drammene hadde sannsynligvis ingen effekt annet enn at du sjøl ble litt roligere. Brystmelkene får så utrolig lav promille når vi drikker at det er egentlig bare tull at vi ikke kan drikke litt og amme. Ikke hør på de som slenger rundt seg og later som de er perfekte. Når man er sliten så kan man gjøre ting som man aldrig ellers hadde gjort.

Hvis du stresser for leggetid så føler barnet det og blir urolig. De merker utrolig lite. Prøv å finne noe annet som hjelper deg å slappe av med før du skal legge. Alkohol gir bare dårlig samvittighet i lengden.

Og her er en interessant lesning om alkohol og promille i melk.

http://community.babycenter.com/journal/biologybrain/559055/alcohol_content_of_breast_milk

Skrevet

Dette er like ille som at du skjenker alkoholen omtrent direkte i flaska til babyen... Den får i seg det du har i puppene dine og hvis du har promille, får babyen det også. Jeg har også vært til tider veldig desperat etter å få ungen min til å sove. I starten var det nok kolikk på gang. Men jeg hadde faktisk aldri tatt meg en dram for å skjenke babyen rolig.

Du trenger noen å snakke med og noen som kan støtte deg. Hvor er familien din? Barnefar? Venninner?

Uansett hvor mye forståelse jeg har for at du blir drit trøtt og utslitt, så kan jeg ikke applaudere det at du kan forårsake skader hos babyen din. Du kan skade babyen din ja... har du tenkt over det? De tåler ikke all verden. Jeg ser enkelte forstår deg aldeles i hel under her og hisser seg aldeles opp når noen reagerer på det du gjør.

Jeg kan si ja jeg forstår at du er totalt utslitt, men kommer aldri til å forstå at du skjenker ungen din på to mnd.

Skrevet

Foreslår også at du tar en prat med fastlege og helsesøster. Ta imot all hjelp du blir tilbydt, det er ikke alltid lett å være nybakt mamma!!! *klem*

Skrevet

Jeg er sterkt i mot å drikke alkohol for deretter å amme etterpå. Babyen har virkelig ikke godt av dette, men siden du anser deg for å være en dårlig mor vet du jo dette allerede. Trenger ikke noen andre til å fortelle deg at det er farlig for babyen...

Det jeg vil si derimot; DU er IKKE en dårlig mamma. Det finnes de som drikker uten å reflektere over at det skader barnet, eller de driter i det. De drikker masse og ofte, bare for sitt eget behag. DET er dårlige mammaer. Du er bare sliten. desperate cause, calls for desperate measures... Men det finnes bedre løsninger.

Samsoving kan hjelpe, babyen din kunne kanskje trengt å bli utredet for kolikk, låsninger osv., eller det kan ha veldig behov for nærhet. Jeg gjentar visst det samme som er nevnt over, men det er jo et veldig godt poeng!

Ta en prat med helsesøster, og bruk nettverket ditt til å få hjelp til avlastning innimellom slik at du får hvilt deg litt. Husk at din mentale og fysiske helse avgjør hvor god mamma du er i stand til å være. Har DU det bra klarer du å gi barna dine det de trenger slik at DE har det bra også :)

Ønsker deg masse lykke til, det ordner seg nok, skal du se :)

Skrevet

Jeg trodde dette bare var slikt som en sliten mor "drømte" om å gjøre, aldri at noen kan være så stygg mot sitt lille uskyldige barn.. Eg er ganske enig med Celinesbaby, så kan du sove lange netter dersom barnet ditt ikke tåler alkoholer og stryker med.. Det burde være sertifikat for å få baby, da er det mange som ikke hadde fått godkjent. Jeg er ikke en bedreviter som dere kaller celinesbaby, men det er visse ting en bare IKKE gjør me babyer!!

Skrevet

Oi... Dette var sjokkerende. Ikke fordi jeg tror babyen din har fått så mye alkohol i seg. Jeg har selv ammet mens jeg nok har hatt litt dagen- derpå promille. Men det er at du gjør det med viten og vilje for å få i barnet alkoholen som sjokkerer meg.

Jeg skjønner også at du er utslitt, men jeg synes ikke det er noen unnskyldning i det hele tatt.

Har selv jobbet i barneverntjenesten og hadde vi fått en begrunnet melding ang et slikt forhold så hadde den blitt fulgt opp, så synes dere er litt urimelige med Celinesbaby, hun har faktisk på sett og vis rett. En mamma som skjenker seg selv og barnet sitt med viten og vilje? Hallo... (og bedreviterfitte - hva slags språkbruk er det?)

Ja, og hvor er familien din??

Skrevet

Beklager språkbruken. Men ble så utrolig provosert over at noen kan svare slik til en fortvilet mamma som tydelig vet at hun har gjort noe galt og faktisk omtaler seg selv som en dårlig mor.

Har fått nok av mødre som belærer og svarer på en sånn hoven måte til andre som faktisk ber om hjelp her inne. Sånt ødelegger faktisk hele forumet. Og nei, jeg mener ikke at det er rett å "skjenke babyen sin" (selvfølgelig ikke!), men når hun messer opp om at det er som å gi babyen en dram direkte og gud vet hva, så er det direkte feilaktig. Jeg vet selvfølgelig ikke hvor sterk den drammen var, og ja det er galt å drikke for selv å få sove. Men jeg tror jo denne moren har større behov for hjelp og trøstende ord enn at alle skal sitte å belære om hvor skadelig det er å drikke når man ammer.

Ang barnevernstjenesten så har de muligens viktigere tilfeller å følge opp enn en mor som innrømmer å ha hatt en glipp 2 ganger og selv ber om hjelp. Synes dere er veldig raske til å rope på barnevernet her inne. Og synes det er veldig rart hvis alle dere er perfekte 24 timer i døgnet, slik man faktisk får inntrykk av når man leser noen av svarene.

Skrevet

det er også mange som blir provosert av å lese innlegg hvor de trøster, for alle vet at dette bare er helt feil og uakseptabelt!! Jeg satt med tårer i øynene når jeg leste det! Omsorgssvikt kalles det, og det re slikt barnevernet jobber med, like gale er det om en hadde brukt narkotika. En kan ikke bare gjøre som kristne, gjøre en fyfy ting og så be om tilgivelse etterpå, og så er alt greit.

Skrevet

Når jeg leser innleggt en gang til ser jeg jo at hun har tatt litt vel i. Bare for å si det: Barnevernet hjelper mammaer som er så slitne at de skjenker minsten sin fordi babyen ikke vil sove. De hjelper så mammaer får avlastning og råd og veiledning i forhold til mammarollen. Så kanskje det hadde faktisk vært det rette, virker ikke som mamman her har så mange andre enn seg selv å støtte seg til.

Skrevet

Hei vintermor til 2

Det må være fælt å ha det slik!!

Og jeg tror mange har baby som ikke vil sove, som bare hylgriner og virker utrøstelig.

Så bra at du har bestilt time til fastlegen og søker hjelp!!

Synes det er tøft gjort av deg å stå frem med dette!!

http://mammanett.no/barn/sovn/spedbarn_nattesovn

Vi hadde forressten GOD hjelp av babyspråkene:

Neh = sulten

Owh = trøtt/sliten

Eh = rap/upper wind

Eairh = promp/lower wind

Heh = ukomfortabel

http://www.youtube.com/watch?v=w6CFSGAueyo

http://www.dunstanbaby.com/cms/index.php?page=au-research

Gutten min sliter også med å sove. Vi har vært hos manuell terapeut, og han hadde en liten låsning nedest i ryggen som forårsaket det. Jeg ble anbefalt å kutte ut melk og poteter. I tillegg har jeg kuttet ut koffein, brus, sjokolade, sukker.

Gutten vår liker også bevegelse, og kunne ikke sovne uten at vi vugget han eller så måtte han puppes i søvn. Noen netter sov han bare på brystet vårt, hud mot hud. De har jo ligget 9 mnd i trygghet, nærhet og bevegelse. Smokk og tommel ville han heller ikke ta, vi kunne ligge i timesvis og putte smokken inn i munnen hans.

Etterhvert vil de lære å sovne selv og utvikle trygghet. Vi som foreldre og omsorgspersoner må hjelpe babyen.

Gutten vår er snart 4 mnd, og enda klarer han ikke å sovne av seg selv, men det er blitt mye bedre nå når vi begynte med velling.

Håper du har noen som kan hjelpe og avlaste deg/dere.

Det vil bli bedre!!

Masse lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...