Snuskomrusk Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Jeg har en gutt på snart 6 uker som jeg ammer med brystskjold. Vi har brukt brystskjold siden sykehuset fordi jeg har små brystknopper. Men jeg syns dette er noe kluss + at jeg ikke føler han får i seg så veldig mye melk, fordi mye lekker ut. Jeg har prøvd ved noen anledninger å ikke bruke skjoldet, venter da til utdrivingsrefleksen er i gang for å legge han til, men dette har ikke fungert. Lillemann blir skikkelig sint og frustrert, får ikke tak i puppen uansett hva jeg gjør Noen som har fått til å avvenne baby med brystskjold? HVORDAN fikk dere det til?
Puppen og lillemor Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Hei, Jeg vet så altfor godt hvor frustrerende situasjonen du er i er.. Men det er fullt mulig å bli kvitt brystskjoldet. Først av alt: finnes det ammehjelp å få der du bor? Jeg fikk veldig god hjelp av ammeveilederen på helsestasjonen. Det som er viktig er å tenke at det tar litt tid men at du ikke må gi opp. Jeg prøvde litt uten skjoldet hver gang jeg ammet. Prøvde gjerne uten først - ga opp etter en liten stund og tok det på.. Det som funket best var når jeg lot henne spise litt først slik at hun ikke var sånn sinnsykt sulten og utålmodig.. Etter 2-3 uker med iherdig prøving spiste hun sitt første måltid uten skjoldet.. Har du sjekket nettsidene til ammehjelpen??
Snuskomrusk Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2011 Hei og takk for svar Så bra å høre at du fikk det til, da er kanskje ikke alt håp ute for meg heller! Jeg skal ta det opp med helsesøster neste gang vi her der, kanskje hun vet noe om ammehjelp i nærheten. Jeg har lest på det som står på hjemmesiden til ammehjelpen om avvenning av brystskjold, men fikk ikke noe særlig ut av det følte jeg.. Ingenting jeg ikke har prøvd allerede på en måte. Men jeg skal iallefall teste ut det du skrev om, nemlig å la ham spise litt og så prøve uten.
Puppen og lillemor Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Og vær tålmodig.. Prøv litt hver gang du ammer.. Jeg var nære ved å gi opp mange ganger - men alt er så mye enklere uten skjold, så jeg er glad jeg fortsatte Hvis brystet er veldig fullt kan det lønne seg å la babyen spliae litt med skjold først eller eventuelt å melke ut litt først. Jeg husker jeg dro i brystvorta for å gjøre den større og lettere å få tak på hver gang jeg skulle amme! Men ikke gi opp - jeg er helt sikker på at du kan få det til! Hvis du blir for frustrert der og da legg heller på skjoldet og prøv igjen neste gang. Blir du stressa kommer ikke melka ordentlig igang.. Og sist men ikke mindt, ikke stress med det om natta.. Da brukte jeg skjoldet helt vi hadde klart det uten problemer på dagtid! Hold meg oppdatert på hvordan det går da:)
AO3 Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Jeg gjorde det med førstemann, men jeg husker ikke helt hva jeg gjorde... Dessverre, for nå må jeg snart gjøre det igjen.......................... Men det er mye greiere uten skjold i lengden! Ammet første i 15 mnd, gikk veldig fint. Jeg har vært helt nødt til å bruke det pga åpne sår på brystknoppen = grusomt vondt! Begge ganger... Men skal slutte når det har grodd skikkelig. På barsel tok de det ganske rolig, og sa at noen ammer med skjold hele ammeperioden. Støtter forslag om ammehjelp, hs eller lignende, sugeteknikken er litt annerledes med skjold...
fruandersen gutt 5.okt`10 Skrevet 31. januar 2011 #6 Skrevet 31. januar 2011 Som jeg skulle skrevet dette selv! Gutten min fikk heller ikke tak i brystknoppene, så jeg begynte med ammeskjold på sykehuset. Gutten var hysterisk og jeg måtte ha hjelp til å legge han til hver eneste gang. Jeg var også redd for at han ikke skulle få nok mat siden det lakk endel, men han hadde god vektoppgang. I tillegg pumpet jeg og gav flaske. Av hs fikk jeg beskjed om å la han prøve uten skjold ca èn gang om dagen. Pga flytting og stress kunne det gå flere dager før jeg prøvde, og siden jeg var redd for å miste melka da og hadde hørt at noen ammer med skjold hele tiden, stresset jeg ikke med det. Da han var ca 3 mnd gammel fant han selv ut av sugeteknikken og han tok plutselig godt tak i puppen, selv om brystknoppen var liten. Nå har jeg alltid med meg et skjold i veska i tillfellet, men bruker det sjeldent. Kanskje gutten din også finner en god sugeteknikk!! Masse lykke til til dere begge to!!
September<3gutt Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 Samme her også. Gutten min fikk ikke tak i brystvorta og måtte til slutt begynne å bruke skjold. Har prøvd på å venne han av med det, og han fikk greit tak rundt 2 mnd. Men så ble jeg litt slapp med å ta av skjoldet og la han prøve uten. Så bruker fortsatt skjold etter 4 mnd, det funker greit. Men nå har han helt feil sugeteknikk, så får ikke til å få tak i brystvorta uten skjold. I begynnelsen så lakk det mye når han drakk, men han la godt på seg. Og etter 1-2 mnd så lekker det ikke når han drikker. Kunne tenkt meg å klart meg uten skjold, men gjør meg igrunn ikke noe å bruke det heller. Ser kanskje litt rart ut når jeg ammer blant folk, og styrer med å få på skjoldet. Men det bryry jeg meg ikke om Er bare glad jeg får amme det lille gullet mitt jeg Hvilket skjold bruker dere? Jeg bruker medela sitt, og er svært fornøyd med det
:) ! Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 Dette er som om jeg skulle ha skrevet det selv for noen mnd tilbake. Jeg brukte skjold fra sykehuset og til gutten min var ca 2,5 mnd gammel. Vi prøvde også litt uten innimellom men både jeg ble frustrert og han ble sint så jeg orka rett å slett ikke å styre så mye med det. Jeg ville å gjerne bli kvitt skjoldet fortest mulig. Det gikk rett og slett av seg selv at plutselig en dag tok han uten skjold, og siden har vi ikke brukt det. Nå er han 6 mnd. Stå på, jeg er sikker på at dere klarer dette om en liten stund :-) Lykke til!
ChrisLuka Skrevet 31. januar 2011 #9 Skrevet 31. januar 2011 hei! vi slet også med det samme! vi fikk heldigvis god hjelp fra ammeveilederen på helsestasjonen og etter tre ganger hos henne ammer jeg uten brystskjold. men har alltid en brystsalve på lur, anbefaler simplex som egentlig er en øyesalve, men den virker utrolig bra! =) problemet er bare at jeg aldri fikk nok melk,så nå delammer jeg, dette går helt fint =) mitt råd til deg er ikke nødvendigvis at baby ikke forstår hvordan han skal suge uten skjoldet, men hvordan du skal legge han til brystet. ammeveilederen sa til meg at jeg var for "snill" i det jeg skulle legge han til, hun viste meg hvordan jeg skulle "dytte" babyen på. det vil si klemme på brystvorten med den ene hånden også dytte babyens hode inntil, gjerne rett på, de retter nesen sin selv etter de har fått tak. jeg sliter også med små knopper, og det ble litt verre da brystet var sprengt, men melk ut litt først så får babyen litt mere tak på brystvorta. la gjerne babyen "sitte" i fanget ditt mens du ammer, det vil si, at rumpa til abyen hviler mellom lårene dine, dette funket veldig godt for meg da jeg har brystvorta litt høyt oppe. og husk, dette tar tid, jeg selv trodde jeg aldri skulle få til dette, og ble kjempe utålmodig hver gang han ikke skjønte sugeteknikken uten skjolden, men dette går seg til. og for din egen del slik at det ikke skal gjøre vondt, pass på at barnets munn er skikkelig over hele vorten, at underleppen er vrengt over og overleppen er langt over. lykke til! =)
Snuskomrusk Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 31. januar 2011 Oi, her var det mange svar gitt! Har slitt litt med en gutt med kolikksmerter i dag, så har ikke fått gjort noe som helst Så bra å se at mange har fått til å amme uten skjoldet, det er drømmen her i gården også. Kjenner på det at det er godt å vite at dere har greid det, det får meg til å stresse litt ned. Tror nok jeg skal følge det tipset om å fortsette å bruke skjoldet om natten, ellers tror jeg både meg og baby hatt blitt frynsete etter et par netter ;S Jeg krysser fingrene for at han i likhet med noen her finner ut av det selv når han blir litt større! DET hadde vært herlig det Tror nemlig at noe av de magesmertene han har hatt siden fødselen, kan skyldes at han suger inn mye luft når han drikker, kanskje det hadde vært unngått uten bruk av skjold? Jeg er nok også i likhet med ChrisLuka noe forsiktig med å dra han til meg, men er så redd for å skade ham når han ruller med hodet og skriker etter puppen Må nok få noen til å vise meg hvordan jeg skal gjøre det. Jeg bruker avent sitt, men kanskje jeg skulle testet medela sitt også? Føler nemlig avent sitt er ganske stort = mye ekstra luft inn. Vi har fått time hos HS på onsdag, så da skal jeg be om å få hjelp til å kvitte meg med skjoldet på sikt, tusen takk for at dere har delt erfaringene deres med meg, det har gitt meg troen på at jeg skal få det til, selv om det kanskje kan ta tid Ha en nydelig natt videre jenter!
mastermind Skrevet 1. februar 2011 #11 Skrevet 1. februar 2011 Jeg brukte skjold med førstemann. Pga sykdom lå hun på nyfødtintensiv og ble matet med sonde første dagene så fikk ikke starta amminga med en gang. Sleit med å ta puppen, og pleierne prøvde til slutt skjold. Da spiste hun godt, la på seg og var kjempefornøyd. VI fortsatte med det, men prøvde flere ganger de neste månedene å kutte. En og annen gang klarte hun det, men sleit veldig med å få tak, store bryst "uten" vorte. Prøvde også å være knallhard, at hun skulle, men pga at hun ikke fikk skikkelig tak ble jeg sår, ble skikkelig uvel under amminga, svimmel og smertefullt. Brukte skjoldet hele tiden, amma til hun var ca 10 mnd. Ikke noe problem med mengde osv. Til deg som sliter med at det lekker; har du prøvd et annet merke? Jeg likte best medela sine, fikk det på sykehuset, men får ikke tak i det på apotek i nærheten Ble avent etter hvert, gikk greit det også, men husker det var mye søl med de i starten. Er spent på hvordan det går med amminga denne gangen. Minsten er bare et par dager, suger foreløpig, men er sår. Har ikke lyst å bruke skjold, men vi får se hvordan det går. Er ikke krise å bruke skjold, funker som bare det, bare litt stress å huske å ha det med overalt!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. februar 2011 #12 Skrevet 1. februar 2011 Jeg måtte bruke skjold med førstejenta, og trodde som deg at det var fordi jeg har så små pupper/ brystvorter, mens nå med yngstejenta har det gått helt fint uten, ikke vært noe problem i det hele tatt, så det kommer nok veldig an på babyen også (min første var sugesvak og trøtt, med dårlig apetitt, så hun gadd ikke å jobbe noe for føda, mens minstemor er sulten og suger i vei som en liten støvsuger;) Lykke til, håper det ordner seg! Jeg ammet forresten med skjold i 2 mnd sist gang, da orket jeg ikke mer tulling og skrik ved puppen og gikk over til flaske i stedet. Men dette skyldtes nok ikke skjoldet i seg selv, det var nok bare jenta mi som hadde litt i vondt i nakken (KISS), pluss dårlig matlyst..
Snuskomrusk Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #13 Skrevet 4. februar 2011 Liten oppdatering: Vi er i gang! Han tok puppen uten skjold for første gang i dag og har fått spist littegranne Vi er nok langt i fra mål, men et skritt i riktig retning
fruandersen gutt 5.okt`10 Skrevet 6. februar 2011 #14 Skrevet 6. februar 2011 Så bra!! ) Det kommer til å gå kjempefint!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå