Gå til innhold

Har jeg forstått dette riktig? Angående barnebidrag til barn over 18 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først hadde jeg inntrykk av at barnebidrag stoppet når man ble 18 år.

Så fikk jeg inntrykk av at barnbidrag kunne forlenges til 19 år, så lenge barnet gikk på videregående.

Så fikk jeg vite at barnebidrag kan fastsettes til 22 år så lenge "barnet" fremdeles går på videregående.

Så fikk jeg inntrykk av at "barn" over 18 år som går på videregående kan flytte ut å kreve bidrag så lenge de går på videregående skole, også når foreldrene ikke er skilt?

Dette er inntrykk jeg har fått av å lese på dine, mine og våre barn. Jeg er ikke stemor med panikk for at stebarna skal kreve bidrag til de er godt voksne, jeg bare synest det er rart, og at jeg sikkert må ta feil.

Noen som vet, jeg gidder ikke google.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg vet, men jeg gidder ikke svare en som ikke gidder å google:)

Skrevet

Dette stemmer ja. Barnet kan flytte hjemmefra p 18 årsdagen sin og kreve foreldrene for barnebidrag. Denne satsen er grotesk høy.

Så du har helt rett.

Skrevet

sprøtt!

hilsen late hi, som ikke gidder å google med den forventning at de ordner oppi dette på de neste 15 åra før det gjelder oss :-)

Skrevet

Det er vel ingen som går på vg (nominert tid) til de er 22 år.

Man er vel ferdig når man er 20 år.

Skrevet

Jeg er født tidlig på året, jeg var ferdig på videregående som 19 åring, normert tid. Er det endringer der nå? Er videregående blitt 4 år?

Annonse

Skrevet

De viktigste årsakene til at man kan motta barnebidrag fra en, eller begge, foreldre fram til man er 22 år er at lærlingetiden blir regnet som videregående utdanning.

Normert tid på videregående utdanning vil i utgangspunktet gi rett til bidrag fram til det året man fyller 19 år. Hvis man er lærling blir tiden utvidet til man er 20 år. Hvis man da i tillegg tar påbygning etter, eller før, læretiden blir man 21 år. Det siste året kan bli lagt til på grunn av at eks nav godtar at man endrer studieretning en gang hvis man har valgt feil linje.

Skrevet

Herregud det er jo helt syk.

Når blir det liksom forventet at ungene skal bli voksne i dette landet her? Enten er man voksen som 18 åring eller så er man ikke, får myndighetene bestemme seg her.

Skrevet

Lån/stipend blir beregnet etter foreldrenes inntekt frem til man fyller 20 år.

Skrevet

Det er ikke alle ungdommer som greier å fullføre videregående innenfor de tre neste årene etter ungdomsskolen. Noen dropper ut, tar et "friår", eller bare velger feil linjer, og begynner på nytt. Etter norsk lov så må all videregående opplæring skje innen utgangen av fylte 24 år, så man kan altså være både over 18 og 19 år når man går videregående.

Og, i forhold til det økonomiske så har foreldre forsørgerplikt for sine barn så lenge barnet er under utdanning som regnes som vanlig (det er vanlig at man går videregående). Jmf lov om barn og foreldre kap 8. En lov som alle foreldre burde kjenne til.

Skrevet

Det stemmer. Men det er visst sånn at om "barnet" får stipend så blir ikke det tatt hensyn til når bidrag blir fastsatt...

Drekka, røyke og lage unger det skal de kunne når de er 18(eller yngre), men å fø på seg selv? Nope...

Skrevet

Anonym 23.52 - ja, men dersom ett av mine barn flyttet ut ved 18 års alder og krevde bidrag, ville jeg si at forsørgelse skal du få, men den foregår hjemme hos meg, til mine kronesatser og på mine premisser. Det er IKKE for mye å forlange av en ansvarlig forelder. De som har ønske om mer frihet, egen hybel el mer ansvar for seg selv, må også regne med å måtte ta seg en helgejobb.

Annonse

Skrevet

Vel, der ingen ting er å hente har selv keiseren tapt sin rett. De 150 000 ville hun måttet se langt etter hos meg.

Skrevet

Jeg mener at her bør reglene endres.

Barna er voksne når de er 18 år, ergo så må de klare seg økonomisk selv.

Det er jo helt tåpelig at de er gamle nok til å stemme, kjøre bil og drikke alkohol, men så skal de fortsatt ha pengene til far og mor?

Da burde selvfølgelig ikke lån og stipend regnes ut fra foreldrenes inntekt etter 18 år heller.

Skrevet

Får sørge for å oppdra barna til å bli fornuftige individer som ikke oppfører seg helt hinsides.

Skrevet

Ja det får man inderlig håpe.

Men det er jo ille når det etter 18 år fortsatt blir beregnet hvor mye lån og stipend de får etter hvor mye foreldrene tjener.

Jammen ikke lett å stå på egne ben da.

Selvsagt kan en jobbe i tillegg til skole, og det er det jo mange som gjør, men er jo begrenset hvor mye en kan jobbe i tillegg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...