Gå til innhold

SA eller MA?

Augbarn

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvordan vet en at en har hatt MA eller SA? Jeg trudde alt var fint i svangerskapet helt frem til uke10+5. Da begynte jeg å blø bittelitt og fikk UL. Det viste at fosteret hadde sluttet å utvikle seg i uke 6. Fikk medikamentell behandling og alt kom ut... håper jeg. Var dette MA eller SA? Skal jeg ha en kontroll eller noe etterpå? Eller er det bare å satse på at alt er ok og prøve igjen? Kom ut masse blod og noe som lignet på en enorm sviske.....

Trenger litt hjelp her..

Fortsetter under...

Da har du hatt MA. En SA vil si at en begynner å blø voldsomt og alt kommer. Altså kroppen støter det ut. Ved en MA så har fosteret vært død i flere uker uten at kroppen klarer å rydde opp og den fortsetter egentlig bare å være gravid. Og en må ha litt hjelp for å få satt igang prosessen. Fikk du ikke noe skriv eller informasjon med deg? Jeg var lengre på vei enn deg men fikk velge mellom tabletter eller utskrapning. Ved tabletter måtte jeg kommet inn på kontroll igjen etter 1ukes tid for å sjekke om alt hadde kommet ut. Ved utskrapning som jeg valgte så trengte jeg ingen etterkontroll. Måtte bare ringe og komme inn igjen hvis jeg fikk store smerter og feber for da var det trolig blitt infeksjon. Hvis jeg begynte å blø mye mer etter noen dager eller ikke ga seg med blødning etter 14dager skulle jeg også ta kontakt.

Og hvis jeg ikke fikk mensen tilbake etter 6-8uker og tok graviditetstest og den viste fortsatt positiv etter 3-4 uker så burde jeg sjekke opp om det eventuelt var rester igjen.

Håper dette ga deg litt oversikt over hva som er normalt og ikke.

Svarer jeg:-)

MA står for Missed abortion. Altså kroppen skjønner ikke helt at det har gått galt, mens SA er en spontanabort. Da fanger kroppen opp signalene om at det har gått galt, og blør ut det selv.

Som oftest tar de ikke inn folk på sjekk etterpå, selv om jeg er dypt uenig i den prosedyren...

Selv fikk jeg kraftige styrtblødninger ei uke etter min 2.MA og ble sendt til sykehus i sea-king helikopter. Dette er ikke for å skremme deg, men komplikasjoner kan oppstå, dersom ikke alt kommer ut.

Jeg ville ha krevd en oppfølgingstime for sjekk, umulig å vite om alt er kommet ut selv..

Beklager at du også må oppleve å miste, håper du har det etter forholdene bra!

Klem

Hei,

takk eg har det relativt bra. Har fortsatt en del vondt (hadde aborten på lørdag) men det må eg vel bare regne med. Blør fremdeles ganske mye men mer som starten av en kraftig mens nå. På lørdag kom det masse blod og noe som lignet på en stor sviske. Antar at dette var fostersekken eller noe? Hadde denne kommet ut for deg? Huff blei litt skremt må eg innrømme...

Pratet med gyn.pol i dag og de sa at eg bare trengte å komme å ta en blodprøve (Hcg) om en måneds tid. Jobber heldigvis på sykehuset selv d så skjer det noe får eg bare troppe opp på gyn og kreve at de sjekker meg.. Er litt bekymra. Er så redd for at noe skal bli ødelagt så eg ikkje kan få barn seinere. Har jo ingen fra før... Har blitt konisert for halvannet år siden trur du dette kan føre til noe mer komplikasjoner?

Hilsen meg som savner spiren min...

PS! Trønderline: hadde du to MA etter hverandre? Hvordan er det med deg nå da? hvilken oppfølging har du fått?

Hei igjen.

Skjønner godt at du savner spiren din...

Det er tungt og man savner det man mister. Mange som sa til meg : Du skal være så glad for at det skjer så tidlig... eller, det er best slik, siden det sikkert var noe galt!

Men, i den gravides verden, går gjerne hver dag og hver time litt saktere enn ellers.Spesielt i begynnelsen!. Jeg hadde det slik ihvertfall, tenkte på lille frø og graviditeten maaaaaange ganger om dagen. Og selv om man vet at aborter er vanlig, så regner man slettes ikke det som så sannsynlig at det vil skje akkurat meg, før det har hendt....

Man savner det man har mistet, og de fleste vil så gjerne bli gravid raskest mulig igjen. Jeg var heldig og ble gravid på hhv 1 og 2. forsøk etter hverandre, så selv om jeg mistet i uke 14 og 10(nesten 11) rakk jeg å bli gravid for 3.gang på litt over 10 mnd.

Nå er jeg 18 fullgåtte uker, vi vet vi venter gutt, og han ser frisk og fin ut:-)

Lite oppfølging å få før man evnt har mistet 3 ganger på rad...så jeg har oppsøkt spesialist selv, sjekket ut småting, og har gått på medisiner. Crinone og Albyl-e. Har fått ul hver 14. dag frem til nå og endelig begynner hjernen å roe seg!

Ble lei meg og ser i ettertid hvor langt nede jeg var etter 2. MA, så det har vært med skrekkblandet fryd å være i denne graviditeten.

Det ser heldigvis ut til at "Alle gode ting er 3" for min del ihvertfall!

Viktig å huske at en abort er nesten "vanlig", 2 stk etter hverandre betegnes som max uflaks, så de aller fleste berger heldigvis etter første gang!

Viktig å se det positive i statistikken:-) !!

De aller fleste er også veldig fruktbare også, så sjansen er virkelig tilstede for at det skal klaffe snart igjen.

Ang konisering, så vet jeg sannelig ikke...

Har derimot ei venninne som også har det, og hun har fått litt bedre oppfølging samt 2 ekstra ul før uke 20. - Dette må du spørre legen din om.

Tror nok at "svisken" din er fostersekken ja. Blødde veldig mye det første døgnet, roet seg betraktelig før denne kjempeblødningen ei uke etter.

Mener fortsatt at det skulle vært obligatorisk med en ul for å sjekke rester....

Håper dette ga deg litt flere svar, det er bare å spørre :-)

Husk at det er lov å sørge, være lei seg og nedfor. Håper lille spire finner veien til deg igjen snart!!

Annonse

Trønderline:

Finnes det private spesialister? Vanlig privat gynekolog eller..hva var det du gikk til?

Jeg har hatt 2 Ma, en i juli og en for 1 uke siden. ER livredd for neste gang, og har en følelse av at det kommer til og gå galt da også. Så hadde vært fint å fått sjekket litt før jeg blir gravid igjen. Er foresten fra Trøndelag jeg og så fint med tips om hvor du gikk for å få hjelp:-)

Utrolig trist med MA altså. Trist at noen må oppleve det flere ganger også. Flott og høre at det ordnet seg for deg, og lykke til i resten av svangerskapet:-)

Hei Solsikke!

Jeg følte meg litt rådvill da jeg hadde mistet to ganger, følte som deg at en 3.gang virket mer sannsynlig enn at det skulle gå bra.

Googlet alt jeg kom over, og satt igjen med fler spm enn svar.

Sjekket litt rundt om, og fant min lille engel på Heimdal.

Bestilte meg time til Spes.gyn Kristin Offerdal som jobber ved Heimdal helsehus.

Hun har vært overlege + div ved St.olav i mange år og sitter med spesialkompetanse på bla fosterdiagnostikk, ufrivillig barnløshet og aborter.

Superflott dame, som har vært helt genial for min angstfylte psyke dette sv.skapet:-)

Effektiv, dyktig og ærlig! Må si jeg liker det siste bedre og bedre, synes det er lettere å forholde meg til fakta dersom det skulle være noe, enn å gå rundt uvitende...

Tok en time der vi gjennomgikk historikk, deretter grundig ul for sjekk av livmor o.l så tok vi blodprøver.

Fikk faktisk tekstmelding etter ei lita stund om at både blodprøvesvar og celleprøver var fine. Ble litt imponert da, man får som regel kun vite noe dersom det er galt...

Ble uansett satt på crinone og albyl-e (progresterontilskudd og blodfortynnende) Skulle begynne ved påvist sv.skap.

Har tatt ul i uke 6,8,10,12 og 16. Detter mest etter eget ønske fordi jeg ble gal av å ikke vite om det fortsatt gikk bra. Betaler 850 kr hver gang, men jeg betaler gladelig hvert eneste øre! Ofte er jo ul enda dyrere privat.

Ble lovt bedre oppfølging fra sykehuset etter ma nr 2 også, men orket ikke dit, og forholde meg til flere for hver gang. Ville heller ikke "mase" meg til noe.

Håper du finner noen form for hjelp, synes selv det har vært uvurderlig denne gangen!

Håper dette var til litt hjelp?

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...