minimera Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 er det sånn det skal være denne gangen også, amming heele dagen lang, en baby som ikke vil sove fordi han aldri får nok...han er 7 dager, vil det bli bedre? hvordan? jeg orker ikke økedager hver dag, lite søvn, fortvilelse og usikkerthet om jeg skal nå bare begynne på mme. jeg har vondt i kroppen, det verker i nakke og rygg av og sitte å amme hele tiden, jeg er sur og utolmodig mot hele familien.... blir det bedre? hvordan holder dere ut alt slitet? fordi at MM er så mye sunnere? vet man at barn med MME ikke blir fine og friske som de med MM? tør jeg ta sjansen? huff....
celinesbaby Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 har du pröve ä gi tillegg da???hvis han ikke fär nok fra deg MÄ du jo gi tillegg???det kan jo ta tid ä fä opp produksjonen, sä han mä jo fä tillegg dersom han tydeligvis ikke blir mett av melken?baby pä 1 uke,sover jo 24/7 nesten ,og dersom han ikke gjör det mä det jo väre fordi han er sulten. HELT KLART gi tillegg, sä ser du hvor mye ekstra han trenger? du kan jo fortsatt amme selv om du gir litt tillegg nä. kanskje fär du mer melk og sä holder det, men hvorfor tror du at du mä enten fullamme 24/7 da han ikke fär nok, eller slutte helt??? gi en flaske og se om han sovner da, det funker garantert, ogsä ammer du som vanlig?
celinesbaby Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 altsä, du ammer, men ikke dögnet rundt.for all del, gi barnet mat!
celinesbaby Skrevet 30. januar 2011 #4 Skrevet 30. januar 2011 skjönner ikke hvorfor du tror du mä slutte?forhäpentligivs trenger han mer nä i starten til prod tar seg opp, og sä kanskje du kan amme vanlig ver 3-4 time, elle rmä gi tillegg.
JuniAnkerHansen Skrevet 30. januar 2011 #5 Skrevet 30. januar 2011 Hvis du har planer om å amme babyen bør du ikke gi tillegg, men la babyen styre dette selv. Det er jo tydelig at babyen nå jobber med å få opp produksjonen, hvis du gir tillegg istedet så vil jo ikke kroppen din tilpasse seg babyens behov og øke produksjonen. Hold ut så vil du se at det blir bedre snart! Og med en baby på 7 dager må du nok uansett regne med å mate til alle døgnets tider en periode.....
ett til! Skrevet 30. januar 2011 #6 Skrevet 30. januar 2011 gi mme i tillegg til amming slik at han får måltider og ikke blir amma hele tiden,for da blir jo han aldri mett fordi du aldri blir fyllt opp med melk! å i tillegg er jo bedre enn å fortsette slik,men amm så lenge du orker det,litt er jo bedre enn ingenting!
Mammahjertet <3 Skrevet 30. januar 2011 #7 Skrevet 30. januar 2011 Ja det vil bli mye bedre. Babyen er bitteliten enda og han har ikke fått helt guffe på melkeproduksjonen din enda. La babyen regulere hvor ofte han vil ha mat. Da får du opp produksjonen og ammingen går greiere. Men det tar litt tid før ting er på plass. Hos meg tok det noen uker, og etter det ble det mye bedre. Det er vel og merke økeperioder til tider i hele ammeperioden, men disse blir ikke så heftige som i starten. Forresten må du regne med at selv om du hadde gitt morsmelkerstatning så ville babyen "rota" med søvnen likevel. De har ikke en ordentlig døgnrytme når de er så bittesmå. Så ikke fall for fristelsen å gi morsmelkerstatning "kun" for å få bedre søvn. Sov når babyen sover og prøv å ikke stress. Dette ordner seg ganske så sikkert. Se på ammehjelpen sine sider om du har mange spørsmål. Og husk på at hormonene i barseltiden kan være ganske koko. La deg selv få føle det du føler uten at du spekulerer så mye rundt det. Morsmelk er det aller beste for babyen, det er bevist. Men... viser det seg mot alle odds at du ikke har nok melk til babyen etter flere uker med ammeforsøk, så er morsmelk erstatning en veldig bra nummer to. Stå på, dette greier du! Vet AKKURAT hvor slitsomt du har det nå.
minimera Skrevet 30. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 30. januar 2011 Hei, og takk for svar Jeg gav han nå litt MME og han såg helt salig ut, og nå sover han. Han har sovet til sammen 8 timer i løpet av et døgn, det er ikke søvnen min jeg tenker mest på...men jeg blir litt tullat av alt det her.... så jeg skal ikke gi opp, jeg skal prøve litt til. jeg vil jo at det skal funke, men ikke for enhver pris.... jeg holdt ut i 4 mnd med storebror, og det var et ork hele tiden. Han ble en helt annen unge med MME, rolig og glad. Det er vel det som frister, at jeg vet at det blir bedre med MME....
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 Du, det er bare 7 dager siden du fødte! Selvfølgelig er du sliten! Jeg tror både mm og mme mødre er slitne så kort tid etter fødselen! Husk at mme mødre må opp om natten også!! Selvfølgelig blir det bedre, men jeg kan ikke love deg at hver dag blir like lett. Det er perioder hvor ammingen vil gå strålende, så kommer perioder hvor ammingen blir litt problematisk igjen. Er du sliten? Få hjelp noen timer slik at du får sovet skikkelig ut. Får du ikke hjelp? Kontakt helsestasjonen. Jeg mener at de første 6 ukene var verst, selv om jeg hadde en gutt som ammet hver 2. time leeenge. Etter 6 uker har melkemengden stort sett stabilisert seg og tilpasset seg ditt barns spisemønster. Jeg syns ikke du skal gi mme hvis du egentlig har lyst til å amme. La barnet ditt tilpasse melkemengden. Lykke til, lilledui!
corerith Skrevet 30. januar 2011 #10 Skrevet 30. januar 2011 Om du skal gi erstatning eller ikke kan ingen bestemme for deg, for det er bare du som vet hvor sliten du er, og hva som fungerer for deg! Du har etter det jeg forstår barn fra før, og vet da hvordan det er, så det trenger sikkert ingen her fortelle deg:) Men bare så det ihvertfall er sagt: Barn oppvokst på mme blir friske, smarte og velfungerende barn! Det store ammepresset her i Norge er helt vanvittig, og har vært under stoooor debatt i det siste, pass på å ta litt vare på deg selv også Som det ofte blir sagt på disse sidene; mamming er viktigere enn amming! Lykke til, du har min fulle støtte uansett!
Vossafår Skrevet 30. januar 2011 #11 Skrevet 30. januar 2011 Jeg hadde lite melk, dager med gråt og fortvilelse. Etter to uker ammet jeg som vanlig, når puppene var tom og jenta begynte å gråte så fikk hun en skvett med Hipp til hun var mett. Hun var fornøyd, jeg ble fornøyd, hverdagen ble fantastisk. Helsestasjonen støttet meg i beslutningen og nå er dagene våre nydelig Amming er bra, men til hvilken pris..? Jeg mener det er opp til hver enkelt hvor mye og hvordan de vil løse ammingen. Men jeg synes ikke at en skal presse seg selv til bristepunktet fordi alle sier en MÅ amme. Lykke til! <3
Prinsessemamma x 2 Skrevet 30. januar 2011 #12 Skrevet 30. januar 2011 Hva med å amme han, og så gi tillegg for å se om han vil ha mer etterpå? Da får han iallefall opp produksjonen Det er klart en så liten en vil ha pupp ofte, men du kan ikke brukes som smokk fordi han aldri blir mett heller.
celinesbaby Skrevet 30. januar 2011 #13 Skrevet 30. januar 2011 äh er det mulig!!!!sänne utsagn som mange her har provoserer meg sä sykt!!!!jeg sa aldri at hun skulle gi mme istedenfor ä amme, HALLO????jeg sa at dersom gutten hennes etter 7 dager, kun sover 8 timer til sammen i et dögn fordi den er sulten og aldri blir mett, HALLO?hva tenker dere pä ,babyer pä denne alderen skal sove 21,4 timer i dögnet. jeg hadde problemer 5 uker etter födsel med at prod plutselig falt, da fikk jeg säklart anbefalt av ammehjelp,barsel, helsesöster, ja ALLE om ä amme det jeg hadde ,og ble ikke babyen fornöyd av det, mätte jeg selvfölgelig gi tillegg, babyen skal jo väre mett og fornöyd. blir sä sjokkert over slike utsagn dere har. nei, dersom du önsker fortsette amme bör du ikke gi tillegg istedenfor ä amme, amme sä mye som mulig for ä fä opp prod, men gi litt etter du har ammet. sä blir han mett og god, sover og er fornöyd, og du slipper slite deg helt ut. det er bare vanvittig tull det med at det alltid er slik at babyen regulerer melkemengden og at de ikke trenger ekstra av og til. av forskjellige ärsaker, f eks stress,FOR LITE SÖVN pluss,pluss,pluss, hindre mor i ä produsere nok melk til barnet. og da mä man selvfölgelig gi litt ekstra i disse periodene. masse räd for ä fä opp prod, som jeg gjorde, amme ofte,hver 2-3 time, pumpe ti min pä hvert bryst etter hver amming, drikke amme te, spise, hvile. dersom du ikke sover nok vil det ha innvirkning pä melkeprod din, derav, GI TILLEGG og vär sä snill ä overhör disse som pröver gi deg räd. jeg anbefaler ä fortsette amme, men gi litt tillegg etter hver gang han er ferdig ä amme og ikke er blitt mett og fornöyd, sä skal du nok se du fär nok melk og kan gä over til fullamming igjen, slik jeg kunne, det tok meg 2-3 dager med masse jobb for ä fä opp prod igjen og sä strömmet melken og alt gikk som det skulle. men tror dere virkelig at en baby som ikke sover mer enn 8 timer i dögnet og mä ammes dögnet rundt fordi den aldri blir mett ikke trenger litt tillegg i de dager?nei ärlig talt ikke hör pä sänne dumheter som det. när min prod gikk ned ringte jeg samtlige fagkyndige, amme poliklinikken, ammehjelpen, helsest og när jeg forklarte at babyen ikke ble mett pga nedgang i prod sa alle som en "hva tror du du mä gjöre da?selvfölgelig amme det du har, gi tillegg til baby er fornöyd og job med ä öke prod" .
celinesbaby Skrevet 30. januar 2011 #14 Skrevet 30. januar 2011 ps, til info til dere der som sier babyen regulerer selv og fär det den trenger. vel, jeg var pä barsel etter Ks; sönnen min hadde gätt ned 13% i vekt istedenfor 10% som de skal ,pga at prod min kom sent igang. hva tror dere de gjorde pä sykehuset da. tror dere de sa "neida, bare amm i vei du, ikke gi noe tillegg, han regulerer dette selv, tar det han trenger" nei, de gav han litt tillegg etter ammingen ja. säklart.
LittLykkelig Skrevet 31. januar 2011 #15 Skrevet 31. januar 2011 Hei HI Skjønner veldig hvordan du har det nå. Jeg gråt ved hver eneste amming i flere uker. Vurderte å gi til helvete opp hele tiden. Men alle presset på med at amming var så bra og jeg følte meg nesten som en dårlig mor dersom jeg ga mme. Jeg tydde til mme i tillegg. Trodde han ikke ble mett av morsmelk. Det som skjedde var at vekta hans skøt i været og kurven spratt til vers. Det er først nå når han er 8 mnd at han er tilbake til der han skal være.. Så jeg ville tenkt meg litt om. Bruk mme i nødstilfeller, men det er sant som de sier at den første tiden stort sett går med til amming. Heldigvis går det fort over Nå er han 8 mnd. Er storfornøyd med at jeg ikke ga opp ammingen, selv om jeg har slitt kraftig med det helt til nå. Har måttet bruke skjold hele veien. Nå har han puppenekt. Så det er ikke enkelt. Men samtidig er jeg glad jeg slipper flaskestyret. Og at han ville vært veldig tjukk på mme tror jeg.... Og det er herlig at hverken han eller jeg har vært syk enda. Så morsmelk er toppen. Men det er klart, dersom det koster deg for mye så burde du heller droppe det. Mme er et kjempegodt alternativ LYKKE TIL! De første ukene er et maraton! Men som sagt, det kommer seg etterhvert. Herlig å føle at man plutselig får kontroll
♥ Ble april barn ♥ Skrevet 31. januar 2011 #16 Skrevet 31. januar 2011 Du er IKKE dårlig mor hvis du gir mme. Jeg har selv hatt to mm barn og et mme barn. Jeg trivdes bedre med mm. Ammet første og nå siste. Nr. 2 gadd ikke suge pupp så jeg ga han mme. Kan ikke sulte. Men hvis babyen din vil suge pupp (det ville ikke min) så jobber den nok med produksjonen. Det tar tid å få den opp. 7dg er ikke lenge. Tulla mi hang i 3mnd. Skaff deg ammepute så slipper du å holde barnet hele tiden. Tenk positivt, hvis du ammer mye må pappa varte opp for du ammer jo Det er sant som det nevnes at de fleste må gi opp amming ettergvert fordi man begynner å gi mme i tillegg. Lettere å få i seg samt riktig mengde med en gang. Så du bør tenke deg om, hva vil du? Amme eller gi flaske? Flaske barn sover nok fortere "hele" nattaen. Men med amme barn kan du samsove og få hvile alikevel. Og det blir bedre når melkeproduskjonen stabiliserer seg hvis du velger amming. Velg det som passer deg. Ingen ting er feil. For å si det slik. Ingen av mine barn er mye syke men amme gutten har allergi, ikke flaske barnet... Begge er friske og raske. Helt fantastiske barn. Det blir de uansett mm eller mme. En ting til, det er slitsomt når man bygger opp produksjonen. Barnet vil etterhvert også ha øke dager som kan være slitsome etter stabilieringsperioden. Men, det jeg gledet meg til når barn nr 2 kom var ammetiden. Minnene om ammetiden var at det var så koselig å sitte opp om natten med lille gutt på brystet. Sov sammen på sofaen etc. Gledet meg til den tiden med nr. 2. Men fikk ikke pga mme hehe. Fikk den med nr. 3 da Den tiden kommer ikke tilbake med babyen. Den er slitsom men også veldig koselig.
Traveltobarnsmor! Skrevet 31. januar 2011 #17 Skrevet 31. januar 2011 Synes du med god samvittighet kan gi litt mme, for å få tilbake energien. Det er jo mulig å fullamme igjen etter hvert. Min jente sovnet ved brystet og gikk ikke opp i vekt. Ga henne mye mme for å ta igjen fødselsvekten, pumpet meg og ga det jeg hadde, men det var ikke nok.Hun la da greit på seg. Prøvde noen uker å fullamme, men da gikk hun ikke opp i vekt. Så da var det tilbake på tillegg. Hun er 2 mnd og nå delammer jeg. Har kanskje ikke samme mulighet som med første mann til å fullamme, har gjerne for lite melk og ikke mulighet til å øke produksjonen. Med barn fra før er det ikke så stas å amme heeeele tiden, vil jo ha tid sammen med andre barnet også. Jeg som de fleste andre kunne vel ønske at jeg fullammet uten problem, men er det så ille at de andre i huset kan hjelpe med matingen? Storebror her elsker å gi henne flaske... Lykke til...
pytten Skrevet 31. januar 2011 #18 Skrevet 31. januar 2011 Det er så ufattelig slitsomt i starten... mini er bare 3,5mnd, men jeg kan nesten ikke "huske" den første mnd... det var en boble av trøtthet, ammestress, tårer og slit. Gjør det som kjennes rett for deg. Amme til det er tomt og gi en liten skvett etterpå noen ganger i døgnet f.eks... så kanskje du har fått fyllt opp puppene til neste amming. Det ble en dårlig sirkel her i starten. Mini ble fornøyd en halvtime om gangen, før det var til igjen. Når jeg etterhvert begynte å drøye måltidene ble det bedre. Puppene fikk fyllt seg opp og mini ble mettere. Det er ikke farlig med MME jeg har vokst opp på flaske og er verken allergisk eller mye syk. Det går veldig fint an å delamme. Jeg gir alltid flaske om kvelden etter amming. Lykke til med alt som kommer og spedbarnstiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå