Gå til innhold

Noen som har noen gode råd?

Augbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg hadde desverre min første SA i uke 10+5 nå på lørdag. Dette var mitt første svangerskap og jeg ble veldig lei meg. Så et foster som hadde sluttet å utvikle seg for noen uker siden på UL og da måtte jeg til med medikamentell abort (hjemme). Dette var ufattelig vondt og føltes nesten som en mini fødsel. Kom ut en slags stor "sviske" etter at det først hadde kommet masse blod. Er det normalt? Hvor lenge er det vanlig å blø etter en sånn behandling og når kan jeg forvente å få mens igjen? Når kan en begynne å prøve? Jeg vil jo så gjerne ha en bebis nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan desverre ikke svare helt, for jeg fikk utskraping på sykehuset. Da blødde jeg i 10 dager, tenker jeg, sånn litt av og på. Og fikk mensen igjen en måned etter utskraping.

Det er så mange råd i forhold til når en kan prøve igjen. Men gyn som oppdaget MA'en sa at man hadde gått bort i fra at man måtte vente en mens, og det bare var å prøve igjen når blødningene hadde opphørt, og man følte seg klar. På sykehuset anbefalte de i et skriv å vente 1-2 sykluser, men at det fysisk sett ikke var noe i veien for å bli gravid igjen med en gang. Så regner med at de tenkte på den psykiske biten også. Men da også sa de at en skulle avstå fra sex til blødningene var ferdig.

Det er desverre ganske vanlig med en abort, men vil bare si til deg at det er veldig uvanlig med to. Jeg vet hvor tøft og vondt det er, og jeg er nå gravid igjen, og har hatt mye mer frykt denne gangen. Derfor kan det være en trøst å huske på at det mest sannsynlig går bra neste gang! Føler virkelig med deg! Det er så tøft og tomt nå drømmene blir revet bort slik, og en plutselig ikke har baby i magen lenger. Så krysser fingrene for at du får babyen du lengter etter snart! Klem

Skrevet

Jeg kan ikke svare deg på spm dine...ville egentlig bare skrive at jeg opplevde det samme som deg idag. Var på ul og skulle vært 9+1 da gyn så at det var en MA. Helt jævlig vondt med aborten...jeg fikk også ut en stor "sviske", og tenkte jeg skulle spørre gyn imorra da jeg samtidig skal spørre etter en sykemelding (var jo helt fjern da jeg var der inne idag, så det glemte jeg jo å spørre om...).

Vi kommer til å prøve igjen med en gang jeg slutter å blø. Leser jo at mange andre gjør det, at det er "lett" å bli gravid igjen etter SA/MA.

Krysser fingrene for oss begge to for at dette klaffer fort igjen <3

Skrevet

TIl Msflua

Føler med deg. Dette er ikkje noko moro. Eg var på nå kontroll på sjukehuset i dag fordi eg har så mye magesmerter. Var redd det var infeksjon men ingenting tydet på det. Bare mye luft... rart egentlig og vondt. Men håper det går over snart.

ANgående det å prøve igjen så har eg nå blitt fortalt at det er lurt å vente til etter første mens på grunn at da er livmorslimhinnen "tjukk og god" igjen og forutsetningen for et nytt svangerskap er best.

Lykke til videre:)

Skrevet

Så bra det ikke var en infeksjon. Kroppen har jo gått gjennom en påkjenning, så den trenger nok tid å komme seg til hektene igjen.

Ja legen sa igår at jeg burde vente til etter første mens med å prøve. Og det kjenner jeg er helt greit! Jeg prøver å se positivt på ting nå, og om 3 uker skal jeg være med samboeren på et litt seint julebord med jobben hans! En hel helg i utlandet med fyll og fanteri, og jeg kjenner jeg gleder meg veldig til det :) Så da kan jeg ihvertfall slappe av til etter den helja ;)

Lykke til videre til deg også :)

Skrevet

Hei, jeg har hatt to MA og etterpå fått ett barn, snart kommer nr. to.

Det kan være lurt å vente med prøving til du har hatt i alle fall en mens, helst et par menser slik at du er tilbake i din vante syklus. Har du lett for å bli gravid så kan det jo godt hende det går ved neste forsøk, og da er det greit å ha kontroll på siste mens for å beregne termin. Selv om en får ultralydtermin så er det alltid betryggende å vite menstermin, særlig om en går mye over termin før fødselen kommer i gang.

En annen grunn til å vente litt er å få en pause fysisk og ikke minst psykisk. Det er belastende å gå gravid, særlig når en har mistet før. Det er godt å slippe denne bekymringen noen uker.

Andre kan føle at det er om å gjøre å bli gravid igjen så fort som mulig. Da skal det ikke være så mye i veien for det. Kanskje en ørliten sjanse for bedre resultat med å vente en mens, men ikke mye tror jeg.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Dere som har hatt en MA: hvor lenge etterpå blødde dere? Eg har blødd tre fulle uker nå. Er ikkje kjempemasse men "drypper" fortsatt blod i do hver gang eg er der pluss en del i bindet. Hvor lenge skal dette vare. Og hvordan veit eg når eg får mensen? Vil denne bli veldig kraftig første gang? Er litt spent på hvordan syklusen fungerer nå for har lyst til å "komme i gang" igjen...

Hilsen blødern...

Skrevet

Jeg blødde i 6 dager tror jeg d var. Men har ikke fått mensen igjen da, håper den kommer om et par uker.. Jeg er klar for å begynne igjen! Det er nok veldig forskjellig fra person til person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...