Gå til innhold

Ut å fly i uke 28-29

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om noen vet hvordan det er med Ryanair og flyturer i uke 28-29. Generelt vet jeg at det skal være ok å fly til og med uke 36, iallefall korte distanser, men at noen flyselskap praktiserer uke 30-32 for de er redde for for tidlig fødsel. Må jeg gi beskjed til Ryanair om at jeg er gravid? Reise bestillt før graviditeten.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142849460-ut-%C3%A5-fly-i-uke-28-29/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lenchen J98, J08

Hei, jeg fløy til uke 35 i forrige svangerskap. Så ut som om jeg skulle poppe når som helst, men ingen kommenterte eller spurte noe om hvor langt jeg var på vei eller annet av den grunn. Tror ikke du trenger å informere om det nei.

Husk å fly med støttestrømper for å hindre blodpropp ;-)

Nå må dere ikke arrestere meg på måneder og land her, men jeg har hørt følgende; En kollega av meg og hans gravide kone fløy til enten Frankrike eller Spania for noen år siden.. Jeg husker ikke helt hvor langt han sa hun var på vei, men mener det var syv måneder. I Norge er det greit å fly "så sent" i svangerskapet, men det viste seg at da de skulle fly hjem, så var det IKKE greit i følge loven i dette landet. Grensa gikk nemlig på 6 måneder, så de måtte styre fram og tilbake med ambassader og politi før de fikk lov å fly hjem!

Så sjekk også opp i slike ting før du flyr!

Nå må dere ikke arrestere meg på måneder og land her, men jeg har hørt følgende; En kollega av meg og hans gravide kone fløy til enten Frankrike eller Spania for noen år siden.. Jeg husker ikke helt hvor langt han sa hun var på vei, men mener det var syv måneder. I Norge er det greit å fly "så sent" i svangerskapet, men det viste seg at da de skulle fly hjem, så var det IKKE greit i følge loven i dette landet. Grensa gikk nemlig på 6 måneder, så de måtte styre fram og tilbake med ambassader og politi før de fikk lov å fly hjem!

Så sjekk også opp i slike ting før du flyr!

• 2 uker senere...

SAS Braathens: Aksepterer gravide inntil uke 36. For reise mellom 2-4 uker før termin kreves en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan i denne perioden ikke overstige 4 timer. Gravide aksepteres ikke etter uke 38, dvs. mindre enn 2 uker før termin.

Norwegian: Gravide kan fly inntil uke 38 (eller uke 36 ved reiser under 4 timer), krever legeattest.

Lufthansa: Gravide kan fly inntil uke 36.

British Airways: Gravide kan fly inntil uke 36 (tvilling- eller flerlingsvangerskap frem til uke 32). Fra uke 28 kreves en legeattest, hvor det bekreftes at det er trygt å fly.

Finnair: Gravide kan fly inntil uke 36. Ved korte nasjonale flyturer og korte turer innenfor Skandinavia aksepteres gravide inntil uke 38. Fra uke 28 kreves en legeattest.

KLM: Gravide kan fly inntil uke 36 (inntil uke 34 ved tvilling- eller flerlingsvangerskap).

Med egen erfaring i bransjen ville jeg aldri flydd når jeg er kommet lenger enn uke 28.......

Rart du ikke ble stoppet ved innsjekk, om du så ut som en flodhest, Lenchen! ;-)

Annonse

Min erfaring er at selv om du er under de oppgitte ukene, kan det være lurt å ha med legeattest alikevel. Sist jeg var gravid prøvde British Airways å nekte å frakte meg hjem i uke 24, selv om jeg var i god form, og hadde lite mage. Så når jeg skal ut å reise ganske snart, skal jeg ha med en slik attest.

Vi har bestilt ei uke i NY når jeg er i uke 28-29, gleder meg vilt. Har tenkt å kjøpe støttestrømper til flyturen og ta med noen vandreturer mellom setene hvis jeg blir veldig hoven. Forholder meg til reglene SAS har på hjemmesidene, men tenkte kanskje å få en legeattest med meg for sikkerhets skyld.

Pga trykkforandringer som umulig kan være bra for både den gravide & foster. Man tar en risiko med å fly på langstrekninger iallefall mtp for tidlig fødsel, da har man null sjangse om det settes igang.

Personlig ville jeg ikke flydd overhodet i svangerskapet. Men når det i ditt tilfelle er bare snakk om en kort flytur, er det nok uproblematisk.

Jeg ville dog ikke gjort som Clementine, den langstrekningen med fly hadde jeg aldri utsatt barnet eller meg selv for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...