Gå til innhold

trenger gode råd ang mat/amming (3,5 måned)..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla mi er nå 3,5 måned og frem til nå har jeg fullammet uten problemer..

Men de siste par ukene har hun begynt å tulle skikkelig når hun skal ha mat, slik at jeg føler hun aldri egentlig får i seg noe særlig mye mat.. Men jeg må si allerede med en gang at hun er veldig blid og aktiv og sover stort sett godt om natta.

Problemet er at når jeg legger henne til suger hun og spiser godt i ca 2-4 minutter og så kaster hun seg bakover og spenner hele kroppen.. stritter imot hvis jeg prøver å legge henne til igjen. Andre ganger slipper hun puppen og putter hånda i munnen i stedet.. Det kan umulig være fordi det kommer lite melk og at hun må jobbe hardt for å få i seg melk, for når hun slipper puppen så kommer melka helt av seg selv slik at det spruter melk overalt (kjempeherlig.. særlig ute blandt folk..)

Sist jeg veide henne hadde hun gått fint opp i vekt (ca 6 kg på 3 måneders kontroll), men da hadde hun liksom akkurat begynt med dette tullet. Så tenkte jeg skulle veie henne igjen denne uka for å sjekke hvordan hun legger på seg..

Men noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre? Eller skal jeg bare la henne styre dette selv? Så når hun stritter imot og hyler hvis jeg prøver å "tvinge" henne så lar anser jeg henne som ferdig med å spise? (i hvert fall hvis hun legger greit på seg).

Jeg føler jo at jeg aldri får tømt brystene helt.. og er redd for tette melkeganger osv..

Trenger virkelig noen gode råd her altså

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Hei, du! :-)

Det er helt vanlig at de er slik når de nærmer seg 4 mnd! Jeg tror nesten alle er gjennom en slik fase. De oppdager verden, de får liten tid til å spise, de vil heller se seg rundt, bevege seg, "prate" osv. Det er jo slitsomt for mor, men samtidig viser hun jo bare at hun utvikler seg i riktig! :-)

Min var helt vill til å "prate" med puppen i munn. Han ammet, men så plutselig begynte han å lage lyder slik at melken rant ned ved munnvikene hans.. Det gikk ikke an å amme han i stua heller (ville se på alt annet...), så jeg fortsatte å amme han på soverommet når jeg var hjemme. Jeg gjør det faktisk fremdeles (7mnd). Når jeg er ute så finner jeg med heller en krok eller jeg går inn i et rom uten folk, lyd og spennende lys...

Jeg vet at mange her inne også har erfart at de blir mer effektive til å spise når de blir eldre og at det vanlig at de plutselig bruker kortere tid. Min har alltid vært en "hurtigspiser", så jeg merket ikke noe forskjell her. Han har lagt bra på seg hele veien likevel.

Det er nok greit å følge med på vekten for å gjøre deg selv mindre bekymret, men så lenge hun virker blid og fornøyd så ville jeg ikke stressa med det. Bare vær obs på at det er vanlig med økedøgn når de er rundt 4 mnd, så ikke stress med det om hun plutselig vil ha mye melk igjen og du kanskje vil lure på om du har nok melk. Så lenge du fortsetter å tilby så vil melkemengden nesten alltid tilpasse seg henne.

Lykke til! :-)

Skrevet

Hei, og takk for svar!

Det er så utrolig hjelpsomt å få luftet litt frustrasjon og få litt gode råd og oppmuntrende ord her inne.

Jeg tror nok mye på det du sier om at mye av dette skyldes at hun er nysgjerrig.. hun stopper ofte midt i måltidet for å putte hendene i munnen, eller for å bare titte opp på meg (har prøvd å ignorere henne, men hun bare ligger og ser opp helt til jeg titter ned og da får jeg verdens mest sjarmerende smil.. smelt :) hehe)

Men det er dette med å kaste seg bakover, spenne hele kroppen og hylgrine som er problemet.. jeg skjønner ikke hva det kommer av. Jeg får ofte roet henne etter noen minutter og så spiser hun videre (men gjerne da for å protestere på samme måte igjen etter kort tid). Dette gjør det ganske problematisk å amme ute blandt folk f.eks. Og det også selvfølgelig veldig slitsomt og frustrerende for meg..

Når hun begynner på den måten så vil hun heller ikke ha flaske.. Vi har gitt en del flaske i det siste (både med MM og MME) for å venne henne til å ta flaske når jeg skal ut på ting.

Jeg merker helt tydelig at hun trenger kortere tid på maten - i begynnelsen kunne hun bruke 30 min på en pupp, nå er det mellom 5 og 10 min.. :)

Men jeg er fortsatt veldig usikker på hvor mye jeg skal "tvinge" henne til å spise mer når hun begynner å hyle og kaste seg bakover, eller om jeg bare skal la henne slippe og så heller tilby brystet igjen litt senere?

Det største problemet er selvfølgelig om kvelden da jeg vil hun skal spise seg ordentlig god og mett slik at hun sover godt og lenge..

Skrevet

Heisann.

Her er småen 4 mnd, og er super nysgjerrig. Drikker litt, og så snur han seg rundt for å se på ting, eller prate med meg. Det er da litt kos og, så lenge vi ikke skal rekke noe da..

Men min spenner seg også i bue, og griner/hyler. Da prøver jeg heller å få han til å rape. Går litt rundt i stuen og prater. Så setter vi oss ned igjen, og ammer videre. Går som oftest fint da...

Jeg har merket att han blir fortere ferdig nå, så har lurt på om han får i seg den fete melka, men det er vell som dere sier att han er blitt sterkere, og klarer å få mer i seg fortere..

Skrevet

Dette innlegget kunne jeg omtrent skrevet selv for noen mnd siden! Jeg har dessverre ikke noe oppuntrende svar å komme med, da denne situasjonen egentlig bare ble gradvis verre med tulla mi. En lang historie kort; hun begynte på ca. samme tidspunkt som di å tulle med puppen på samme måten. Jeg håpet det skulle gå over, men nei. Jeg prøvde desperat å få henne til å ta flaske ved ca. 4,5 mnd alder - men den nekta hun helt. Tror kanskje hun var blitt for gammel til å "bare godta den"... Det hele resulterte i at fast føde ble introdusert ved 4,5 mnd, og puppen ble mindre og mindre interessant helt til det til slutt var tomt. Det var et par mnd der jeg omtrent ikke fikk væske i jenta mi utenom fast føde, til min stooore frustrasjon og bekymring. Hun ville ikke ta verken flaske, kopp eller andre uttalige måter jeg forsøkte å få i henne væske på (jeg tror jeg prøvde det meste).

Nå er jenta mi 8 mnd, og ENDELIG tar hun flaska! Etter iherdige forsøk fra min side.. Puppen la jeg helt på hylla for ca. en mnd siden, da var den slapp som en bukselomme og jenta mi viste NULL interesse.

Poenget mitt er: Ver gla dersom jenta din tar flaska! Selvfølgelig er fullamming til 6 mnd det aller beste alternativet, men skulle dette av ulike årsaker ikke la seg gjøre, så er det utrolig deilig å vite at babyen får i seg væske på andre måter, slik at du slipper bekymring om derhydrering. Jeg forstår det slik at hun ihvertfall forstår hvordan hun skal drikke fra flaske?

Når det er sagt, så både tror og håper jeg at dette bare er en fase for din del, og at det går over som andre sier over her... Og de får ofte i seg mer enn vi tror på den korte tida. Mi har siden fødsel aldri brukt mer en 5 min og bare fra en side, og hun var også ca. 6 kg ved 3 mnd ktr.

Dersom du er redd for brystspreng, tette melkeganger o.l, så kan du jo evt. pumpe deg etter noen av måltidene, og fryse dette ned... det kan komme godt med til senere anledninger! Ønsker deg masse lykke til!!:) håper du slipper å gjennomgå det jeg har de siste mnd....

Skrevet

raping skal jeg prøve neste gang hun hyler og spenner seg :) takk for tipset! Hun er flink til å rape etter hun har spist så kanskje hun trenger en liten rap tidligere i måltidet..

Ellers så håper jeg det er en fase ja.. er vel nettopp det du beskriver juli10 jeg er redd for at skal skje. Men har tenkt å ringe helsetasjonen i morgen å spørre hva helsesøster tror..

Har en venninne som mente det kanskje kan være tenner på gang.. men jeg synes det kanskje høres litt tidlig ut

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Min fikk sin første tann da han var 5 mnd og han hadde puppenekt en periode før dette. Han var slik når tann nr 3 kom også (når tann nr 2 kom, så bare bet han...). Jeg pumpet og forsøkte å tilby på flaske, noen ganger så sluka han alt, andre ganger så ville han bare ikke ha! Og da er det greit å ta en liten pause og forsøke igjen.

Men en annen ting som også hjalp her var å dytte inn smokken når han ble urolig, etter at han hadde fått suttet litt så byttet jeg smokken med puppen og han spiste litt igjen. Hadde nesten glemt dette jeg, men sjekk her: http://www.bam.no/default.asp?page=47&article=2944

Nå som han er 7 mnd har jeg faktisk måttet gjøre dette igjen, men nå med vannflaska i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...