Nynte Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Min er 8 mnd nå, men tror ikke det er noen vits å begynne ennå. Han prøver brødskive i biter med fingrene, men det ender opp med at jeg gir han det da.. Lurer på hvor mye vi skal øve egentlig og om de ved 8 mnd bør prøve mye selv..
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 16 mnd så ville min jente prøve seg. Da middagsmåltidet. og nå var hun motivert og klarer det veldig fint.
strikkemor til 2... Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 Her har mini nettopp startet med både grøt og middag alene. Han er litt over 14mnd, og nå er det ikke snakk om at vi skal gjøre det lenger. Han SKAL gjøre det selv! Men jeg får lov til å hjelpe han litt etterhvert.
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 30. januar 2011 #4 Skrevet 30. januar 2011 Vi startet når hun var sånn 8-9 mnd gammel. Vil ikke si at vi øvde, men gjorde det heller mer som en lek. Dvs at hun hadde en skje og vi hadde en. Den første tiden var det lite hun fikk i seg på egen hånd, men nå er hun 16 mnd og kan spise suppe alene. Endel søl er det alltids, men det må man regne med;)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #5 Skrevet 30. januar 2011 Så flinke de er! Jeg har gitt henne skje siden hun INSISTERTE da hun var rundt 7 mnd gammel, men nå, når hun er 15 mnd, er det fortsatt bare rot. Hun er ikke spesielt glad i mat da, men uansett så fyker alt på skjeen veggimellom om hun får sjansen. Frykter jeg kommer til å mate henne til hun blir tenåring:)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #6 Skrevet 30. januar 2011 Vi gjorde som Kira.... Startet da han var ca 9 mnd. Han hadde en skje og vi hadde en skje. Var veldig mye søl til å begynne med. Men han har spist med skje på egenhånd fra han var ca året. Eneste er at det kan bli litt søl med det som er litt tyntflytende. Han spiser også med gaffel. Gutten er nå blitt 19 mnd.
abella Skrevet 30. januar 2011 #7 Skrevet 30. januar 2011 Vi begynte ca ved 11 mnd. Etter et par måneder gikk det relativt greit å spise alene og det var sjelden vi måtte hjelpe ham.
Trollemor75 Skrevet 30. januar 2011 #8 Skrevet 30. januar 2011 Gutten fikk spise selv med hendene (fingermat) fra han var omtrent 7 mndr gammel. Han begynte ikke med bestikk før han var 16 mndr gammel. Vi prøvde heller ikke å vise han, for han var så flink til å spise rent med fingrene. Ble noe vanvittig griseri med skje den første tiden!!!! Nå er han snart 2 og spiser fint med både skje (med ikke klare supper) og gaffel. Hvis han vil.
Gjest Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 Jenta har spist fingermat siden 6-7 mnd alderen. Var vel rundt 8mnd alderen at hun absolutt skulle stjele skjeen jeg holdt så da fikk hun holde sin egen skje mens jeg matet henne. Hun var vel en 11-12mnd når hun først begynte å spise litt selv med skje. Nå er hun snart 18mnd og spiser med både skje og gaffel. Hun har såvidt begynt å vise interresse for kniv så har kjøpt inn barnesett med skje, gaffel og kniv (uskarp kniv) så nå prøver hun å herme etter oss når vi spiser med kniv og gaffel. Skal sies at i barnehagen der hun går så lærer alle ungene å spise med skje og gaffel fra de er ganske små så hun har plukket opp mye derfra.
MathildeC Skrevet 2. februar 2011 #10 Skrevet 2. februar 2011 Minste jenta vår har nesten alltid protestert mot å bli matet, så her også var det fingermat fra ca 8 mnd. Grøt og babyglass ville hun omtrent ikke ha, muligens fordi vi da insisterte på å mate henne. Hun begynte med skje rundt 14 mnd, kanskje vi kunne begynt før men hun var så innihampen grisete, helt det motsatte av storesøster som spiste pent med skje da hun var rundt året (hun var tidlig)!! Nå er hun 15 mnd og spiser greit med skje, blir litt gris rundt munnen men sånt må man tåle :-).
_Løvemamma_ Skrevet 2. februar 2011 #11 Skrevet 2. februar 2011 Jenta mi har alltd spist selv, siden hun begynte med fast føde. Men hun har ikke fått noe særlig grøt og mos, da, mest ting som kan spises med hendene. Hun har først blitt matet noe særlig nå den siste mnd, da hun gikk ned en del i vekt da hun var syk i julen. Nå har hun fått dilla på havregrøt, så nå øver vi på å spise selv med skje. Vi holder skjeen sammen, hun styrer den stort sett selv, og jeg passer på at hun ikke bommer helt og at det ikke blir alt for mye søl Så ftller jeg opp skjeen for henne, gjerne mens hun også holder på skjeen.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2011 #12 Skrevet 3. februar 2011 Han begynte da han var 7 mndr, og fra 11 mndr har han spist mesteparten av grøten selv. Mest med meg, for faren orker ikke griset . Men nå (15 mndr) er han ganske god på ikke å søle. Brød har han spist selv siden han var 6 mndr.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 3. februar 2011 #13 Skrevet 3. februar 2011 Grøt slutta hun vel med da hun var 9-10 mnd. Da var hun lei. Prøvd vel å gi henne en skje på slutten, men det ble bare gris. Nå er hun 16 mnd og får skje eller gaffel til middag. Hun får til å spise med det, men stort sett holder hun skjeen i ene hånda, mens hun plukker med den andre. Så vi må fortsatt hjelpe henne litt, slik at hun får i seg det hun skal for å bli mett. Det er vel 1-2 mnd siden hun begynte å spise med eget bestikk Fikk forresten en mail fra babyverden i dag, om at mange barn vil prøve å spise med skje og gaffel i denne perioden her (16 mnd) Men som med alt annet: Noen er tidlig ute, andre er senere. Uten at noe er normalt eller unormalt av den grunn Som regel vil de vise tegn til at de vil spise selv, ved at de vil ha bestikket ditt og at de begynner å romstere i skåla og deretter prøver å ta bestikket opptil munnen.
Mia29 Skrevet 4. februar 2011 #14 Skrevet 4. februar 2011 Brød og annen mat i biter begynnte hun å spise selv omkring 9-10 mnd. Vi trente litt før det også, men da var hun ikke veldig motivert. skjønte vel ikke greia. Bestikk introduserte vi omkring 11-12 mnd. Samme med glass. Vi var litt fokusert på at hun skulle kunne dette før hun begynte i barnehagen så det ikke skulle bli så skummelt å begynne der og måtte gjøre "alt" selv. Hun har hele tiden vært flink til å spise og håndtere glass/bestikk. Blir jo litt søl, men nå ved 22 mnd er det stort sett noe hun gjør med vilje for å få oppmerksomhet ;o) Barnehagen skryter hele tiden over hvor flink hu er til å spise suppe/youghurt og grøt uten å søle. Ikke alltid det er slik hjemme. Men vi vet hun kan. Datteren min var sen med å gå (15 mnd) og er nok ikke den grovmotorisk sterkeste. så til deg som skriver at du synes alle var så flinke så tenker jeg det er store forskjeller her. vi har en "venn" i barselgruppa vi har mye kontakt med og han er utrolig forskjellig fra datteren min. Han gikk tidlig og er en grovmotorisk racer. Men når det kommer til finmotorikk, pussling, putte klosser i hull osv så har dateren min alltid vært tidligere ute. De startet liksom i hver sin ytterkant når de skulle begynne å utvikle seg. Men begge er godt innenfor normalen. Hva spising angår tenker jeg også det handler litt om å tåle søl. Skal de lære å spise blir det fort litt gris. Når vesla har vært hos besteforeldrene sine vil hun alltid mates når hun kommer hjem fordi hun blir det hos dem. De har ikke lengre samme tolleranse for mat over hele kjøkkenet som oss. Etter en stund blir man vant med å alltid måtte vaske bordet både på oversiden og undersiden, samt alltid sjekke stoler og vegger minst en gang i uka og før man får besøk osv ;o)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #15 Skrevet 9. februar 2011 Grøt har hun ikke spist på en stund siden hun ble lei:) Men har gitt henne egen skje siden hun var rundt 10 mnd, syns det var stas å stappe skjea oppi maten og prøve på det samme som jeg gjorde:) Nå er hun 16 mnd og spiser fint stort sett med skje/gaffel( som regel holder hun bestikket i den ene hånda, og spiser med den andre:p)
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 10. februar 2011 #16 Skrevet 10. februar 2011 Sønnen min var ca 10 mnd da han begynte å nekte å spise mat - helt til han fikk egen skje å holde i. Da var det greit. Da lot jeg han få prøve seg innimellom å spise selv. Da han var ca 12 mnd spiste han selv med skje, nå er han 16 mnd og spiser bra med skje og gaffel. Han er også veldig opptatt av å få en kniv og smøre på brødskiven selv. Spiser yoghurt, suppe og gele fint selv med skje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå