Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Jeg har nylig tatt lappen (er over 30, men ventet lenge), men har øvelseskjørt i mange år. Føler selv at jeg er en god sjåfør og kan alle trafikkregler. Men de er en ting jeg virkelig sliter med: Det er når jeg skal inn på en motorvei via et sånn fartsøkningsfelt. Når jeg må finne en luke å presse meg inn i . Særlig vanskelig er det når det er 80-90 sone og bilene kommer fort, og dersom fartsøkningsfeltet er kort. Mannen min og vennene mine forstår ikke hvorfor jeg synes akkurat dette er vanskelig, jeg har f.eks. ingen problemer med å kjøre i Oslo sentrum midt i rushtrafikken o.l. Og kjørelæreren min sa at motorvei er det enkleste, så det trengte jeg ikke øve på. Er det bare meg? Noen som har noen råd?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Få med deg noen som kan vise deg det da:) Mannen din kanskje? Ellers er det jo bare å blinke seg ut, så skal jo de andre bilene gjøre plass til deg:) Selv om jeg synes det er litt ekkelt jeg også
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 Synes det er litt ekkelt jeg og, men det er jo flettefelt, så du skal jo egentlig bare kjøre rett inn...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #4 Skrevet 30. januar 2011 Blink deg inn rett før det fartsøkningsfeltet (flettefeltet) slutter. Det er som regel fletting inn på motorveiene (dersom det ikke står skiltet som vikeplikt). Da kommer du "naturlig" inn i køen, og det er fortsatt flyt i trafikken. Det blir stopp i trafikken og rykkete kjøring for de som kommer bak i flettefeltet, når de som skal inn på motorveiene blinker seg inn helt i starten av feltet, eller midt i feltet.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #5 Skrevet 30. januar 2011 Jeg blir litt skremt når jeg hører sånt. Man regner liksom med at de som har lappen kan kjøre bil. Høres ut som du burde trene deg på dette. Før du tumler rundt alene. Når du skal kjøre inn på mottorvei, så er det jo ganske lange innpå kjørinsfelt forde du skal rekke å komme opp i den farten som er på mottorveien. Du må må virkelig gase på. samtidig som du bruker blike ut på siden mot motorveien å og vurderer situasjone. Peil deg inn der du ser du rekker å legge deg inn å gjør tydelig tegn. Denne situasjonen er krevende fordi den krever et klart hode, god planlegging og alt skal skje i ganske høy fart. Håper du får noen til å lære deg dette. Det kan bli ganske fatalt om du klarer å rote det til.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #6 Skrevet 30. januar 2011 Sjerp deg! Dette får du bare lære deg. Dette gjelder liv og død for alle rundt deg i traffikken. Du kan da ikke ferdes rundt i trafikken uten å være sikker på det du driver med. Det er faktisk ikke en menneskerertt å ha lappen. Dette er ditt ansvar. Nå var jeg veldig streng, men her går virkelig grensen min med hva man skal ha tolmodighet med.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #7 Skrevet 30. januar 2011 Ja, men det jeg synes er vanskelig er å bedømme om bilen bak og foran har god nok klaring. Jeg kan jo ikke stole på at de andre bilistene følger med. Særlig er jeg redd for at bilen bak kanskje tror at jeg vil vente på at han skal kjøre forbi før jeg legger meg ut. Og noen ganger er fartsøkningsfeltet så kort at jeg ikke har sjans til å komme opp i samme fart og da vil de jo kjøre rett inn i meg. En gang holdt jeg på å legge meg uten fordi jeg ikke så at det var en bil i blindsona min. Han tutet, og jeg måtte stoppe helt opp på slutten av fartsøkningsfeltet for å slippe han forbi før jeg la meg ut. Men var det ikke utrolig dumt av han andre sjåføren å legge seg i blindsona mi når jeg er på vei ut av et fartsøkningfelt? HI
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #8 Skrevet 30. januar 2011 Hadde jeg vært deg ville jeg ha "trent" litt på dette når det er lite trafikk på motorvegen. Du vil oppdage at stort sett er det mange som kommer til å skifte felt rett før påkjøringen, og dette vil frigjøre flere plasser. I de tilfeller hvor det er veldig tett trafikk, vil stort sett farten være litt lavere også, og det vil være lettere å komme seg inn i en luke.
Himmel og hav Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 Trikset med å kjøre inn på en motorvei fra påkjøringsfeltet er å holde høyere fart enn de på motorveien. Om du kjører i samme fart eller langsommere så blir det vanskelig og litt skummelt å skulle smette inn i en luke. Om du holder større fart så er det mye lettere, for da har du "overtaket" og kan legge deg inn og tilpasse farten. På den måten slipper de andre å måtte bremse for å slippe inn deg og trafikkflyten går bedre. Du må, med andre ord, tråkke gasse i bunnen fra starten av feltet og ikke nøle, bremse, stoppe og vente på at de andre skal bremse for å slippe deg inn. Gi på til du holder 5- 10 km i timen mer enn fila du skal inn i ( som du ville gjort ved forbikjøringer., samtidig som du blinker inn i fila og holder øynene åpne for egnede luker. Utnytt hele påkjøringsfeltet, pass på sperrelinjer og blindsoner så går det rutine i det etterhvert :-)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #10 Skrevet 30. januar 2011 Vær så venlig å legg bilnøklene igjen hjemme. Jeg blir svett.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #11 Skrevet 30. januar 2011 Det er viktig at du lærer deg offensiv kjøring i sånne settinger. Jo mer usikker du virker/kjører jo farligere blir det for både deg selv og omgivelsene. Det er viktig at du ikke plutselig viker og blir usikker midt i et fremstøt ut på motorveien. Øv på dette og vær målrettet på at du har like stor rett på å komme inn på motorveien som de andre som allerede ligger der. IKKE NØL!!! Lykke til!
lindynatt Skrevet 30. januar 2011 #12 Skrevet 30. januar 2011 Jeg bor i Tyskland hvor man kjører adskillig fortere enn 80-90 km/t. Pointet er å velge 3 gir og så gi gass, komme fort opp i fart og så legge deg ut. Folk i Norge kan gjerne også lære at hvis venste felt er tomt, det kommer en som skal kjøre inn på motorvei, er det fult mulig å legge seg ut i venstre felt for å være grei. men gi gass og stol på at andre også passer på, hvis du har samme fart som bilene på motoveien, går det greit. Avstandsbedmmelse og bedmmelse av farten til andre biler er noe man lærer. Jeg var stresset fælt etter et halvt år på norske veier hvor alt går sakte, for så å komme ned hit hvor folk kjører ofte i 180km/t og fortere, det å da lære seg bedømmelse av avstand tok tid. Så tren på dette, ha noen som kan det med i bilen og ikke si til deg selv, at u har angst og ikke klarer dette så går det bra.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #13 Skrevet 30. januar 2011 Her må du bare ta ansvar. Jeg synes du nesten bør ringe kjøreskolen å be om hjelp. Ta noen ekstra timer. Jeg håper jeg slipper å møte deg i trafikken.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #14 Skrevet 30. januar 2011 Kjenner at jeg egentlig blir litt irritert på deg. Skjønner du ikke hvor stort ansvar det er å kjøre bil. Forårsaker du en ulyke får verken du eller de andre involverte en ny sjanse.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #15 Skrevet 30. januar 2011 At han la seg inn i blindsona di var teit? Hæ? Noe du ikke har forstått/lært er at når du skal på motorveien så har du som skal på og de som er i høyre felt gjensidig vikeplikt. Så det betyr ikke at alle skal bremse med en gang de ser du skal på - er de for langt fremme og du ikke har komt deg opp i fart må du jo vente før du legger deg inn. Du må alltid sjekke blindsona før du legger deg ut! Er det ingen i blindsona og de bak har sakket ned farten ja da er det klart! Du trenger virkelig opplæring i dette her - få samboer til å hjelpe deg.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #16 Skrevet 30. januar 2011 Takk for råd om å være mer offensiv og å kjøre fortere enn de andre. Det var til stor hjelp, nå ser jeg mer for meg hvordan jeg skal gjøre det. Jeg er fullt klar over at dette kan skape farlige situasjoner, det er derfor jeg skriver dette innlegget. Jeg kjører aldri bil alene i områder hvor jeg ikke er kjent pga. dette. Det er jo ikke så mange andre måter å gjøre det på enn å øve, nå har jeg fått noen gode tips så nå vet jeg hva jeg skal øve på (selvfølgelig under trygge forhold). HI
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #17 Skrevet 30. januar 2011 Det er ikke bare du som syns det er vanskelig, det gjorde jeg også. Men så ble jeg vant til det, fikk litt tips av min mann, og nå går det kjempeb bra! Kan du kanskje finne et tipspunkt på dagen/kvelden der det er mindre trafikk og øve deg litt? Du må nok bare hoppe i det og få erfaringen, med erfaring kommer trygghet! Trikset er som noen andre skrev, fart! Med en gang du kommer inn på fartsøkningsfeltet er det bare å gi gass, er fartsgrensen 90, ligg i 100. Bruk blinklyset når feltene fletter sammen, da hjelper de aller fleste til med å få fram en luke til deg. Helt enig med hun som skrev at er det tomt i venstre felt, så burde bilene i høyre legge seg i venstre og dermed frigi plass til de som kommer fra påkjøringsfeltet, men det er det ikke mange som gjør, mannen min er veldig flink der. Bruk speilene dine, og kikk over skulderen for å være helt sikker på at ingen er i blindsonen. Du må øve, øve og øve! Ta bilen en kveld og øv en times tid, kjør av og på motorveien, du blir tryggere!! Jeg tror det er lettest hvis du er alene i bilen, har du andre med deg vil du nok bare bli mer nervøs og ikke stole helt på deg selv. Og en siste ting. Ikke bry deg om de her inne som er så perfekte at de ikke syns noe er vanskelig, men elsker å slenge dritt til andre her inne. Dette klarer du og du er ingen fare i trafikken selv om du er usikker som nybakt sjåfør! Lykke til!!!!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #18 Skrevet 30. januar 2011 Når du kommer opp på siden av bilen så gir du litt mer gass, til du har fått fremparten av bilen forbi bilen ved siden av/bakdelen av bilen din på midten av av bilen ved siden av, da blinker du deg ut! Du skal se den andre bilen slakker litt på farta og gir plass til deg. Fletting er kunsten!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #19 Skrevet 30. januar 2011 Du kan også vente i begynnelsen av påkjøringsfeltet til du ser en luke, deretter gasse på (bruk et for lavt gir for å få opp farten fortere). Du MÅ se i blindsonen og tilpasse hvor du skal legge deg utifra hvor de som kommer på motorveien ligger. Som regel vil de på motorveien gasse på, eller bremse ned for å tilpasse seg deg, men du kan ikke stole på at alle gjør dette.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #20 Skrevet 30. januar 2011 Til tider er det vanskelig, hvis feltet er nokså fullt. Har to skrekkhistorier: En gang jeg kjørte på motorveien kom det en sportsbil eller noe i så stor fart inn fra høyre feltet, at det var flaks at det ikke skjedde en ulykke. En annen gang skulle jeg inn på motorveien, og lå an til å svinge inn fra aksellerasjonsfeltet. Men bilen som var nesten ved siden av på motorveien gasset på, og vi lå likt slik til slutten av aksellerasjonsfeltet. Da bremset jeg opp og stoppet, ville ikke risikere livet. Da bremset faktisk den andre bilen også, og vinket meg inn på motorveien! Kanskje vedkommende ikke hadde fattet at feltet mitt kom til å ta slutt, og derfor prøvde seg på kappkjøring. Det skjer ikke ofte, men av og til gjør andre bilister uventede ting.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #21 Skrevet 30. januar 2011 Høyt turtall og gasspedalen! Da får du opp farta di fort! Men hvis du ikke vet hvor du har bilen din i forhold til de andre bilene, burde du egentlig bare levere fra deg førerkortet. For under opplæring SKAL du ha lært deg og kjøre og vite hvor du har de fire hjørnene på bilen! Du virker heller ikke sikker nok på deg selv og bilkjøring, til at noen burde gitt deg lappen! Og hvis kjørelærern min hadde sagt "motorveien er det letteste, så det trenger vi ikke trene på", da hadde jeg bytta kjøreskole tvert!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #22 Skrevet 30. januar 2011 Det siste du beskriver var akkurat det som skjedde med meg. Tror det er den episoden jeg har fått litt panikk av. Var ikke så usikker før det. Den bilen lå altså rett bak meg, jeg gasset på for å kjøre inn foran, og rett før jeg skal gjøre det kikker jeg i blindsone, og han har også gasset på og ligger rett bak meg. Han stengte meg på en måte inn i fartsøkningsfeltet. Jeg måtte bråbremse og ble stående helt i enden av feltet. Deretter måtte jeg vente lenge til det ikke var noen biler der for jeg måtte jo kjøre ut på veien uten fart. HI
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #23 Skrevet 30. januar 2011 Synst noen er vell dømmende her. Det er INGEN som er ekspert på alt de nettopp har lært seg. Det tar tid å bygge seg opp erfaring Det er ikke noen som er perfekt sjafør den dagen de står med lappen i hånden.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #24 Skrevet 30. januar 2011 Ja, akkurat. Jeg hadde hatt lappen i nærmere 20 år da dette hendte, så man kan ikke skylde på lite erfaring. Etter dette kikker jeg meg godt rundt på motorveien. Har også opplevd biler som har foretatt sikk-sakk-forbikjøringer i 90 km/t, noe som er utrolig skremmende.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2011 #25 Skrevet 30. januar 2011 Ser at så mange ble så bekymret etter innlegget mitt, så vil bare si at jeg HAR kjørt på motorvei med kjørelæreren min, og han sa at det gikk helt fint. Faktisk ble jeg neste kastet ut av kjøreskolen fordi kjørelæreren min ikke ville loppe meg for mer penger. Han sa jeg var en meget dyktig sjåfør, og at jeg måtte se å få ut fingeren å kjøre opp. Hvis jeg nå tropper opp og spør om en ekstra kjøretime kommer han sikkert til å tro at jeg er sprø. Mannen min mener også at det ikke er noe problem (han har øvelseskjørt med meg i 7 år!). Mannen min er selv en meget dyktig sjåfør som har hatt lappen i 15 år, og han skjønner ikke hvrofor jeg har så dårlig selvtillit. Jeg ble bare så veldig redd etter den episoden - dette skjedde meg andre gangen jeg kjørte alene. Ser jo at en av dere opplevde dette etter 20 år med lappen, og også opplevde dette som skremmende. Har liksom fått så dårlig selvtillitt etter dette. Tør ikke å ha på radioen engang når jeg kjører fordi jeg vil konsentrere meg max. Jeg har nok blitt mer passiv etter denne episoden, og som dere sier, passiv kjøring gjør det enda verre. Tror kanskje jeg trenger en psykolog mer enn en kjørelærer:). HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå