Trultemor73 Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Det var fy, fy og gi mere fordi grøten var tilsatt vitaminer og mineraler. Derfor var det maks to grøtmåltider om dagen, men en kunne fint gi tran/d-dråper i tillegg. Men ikke noe problem for de som lager grøten selv da. Vet ikke om det evnt fins grøt uten tilsatt disse vitaminene. Hun sa også at barnet trengte 1 liter morsmelk om dagen. Hun var derfor litt beskymret for oss som var tilbake i jobb og mente at vi skulle gi morsmelk på flaske eller mme om dagen. Jeg jobber 50 %. Så gikk til innkjøp av mme, da jeg ikke liker å pumpe. Han fikk fra før vann til maten hos dagmamman, men får nå mme. Var ikke klar over dette. Lærer så lenge en lever (dette er baby nr. 3). Har dere fått høre det samme på helsestasjonen?? Hun hadde skrevet ned dette på et notatark, sammen med masse andre opplysninger.
Nynte Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Synes det er så merkelig det med at de sier at man skal ha 1 liter mm/mme i løpet av et døgn.. Hører såååå mye forskjellig der! Nå er det mme i grøt, så da får man jo i seg det der. Det viktigste er jo å få i de nok væske i løpet av dagen, men også litt melk... Her får lillemann på 8 mnd en flaske på morran og en før han legger seg. Han vil ikke ha på dagen uansett. Så han får i seg ca 300 ml mme i løpet av en dag pluss to porsjoner grøt + vann resten (middag og brød etc i tillegg da). Jeg er ikke bekymret for melk inntaket. Hadde aldri klart å få i han 1 l mme i løpet av dagen. Da hadde han hvertfall ikke ville ha noe annen mat...
ulydia Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 Det synest eg høyrdes veldig rart ut, for det første er det jo heilt umogleg å kontrollere kor mykje mm eit brystbarn får i seg. For det andre, trudde eg 500-600 ml var maks melkemengde eit så stort barn skulle ha (og dette inkludert den melka dei får gjennom grauten). Dette viss barnet får mme, vel og merke. Men dette er kanskje gamle tilrådingar?
2010 Mammaen Skrevet 30. januar 2011 #4 Skrevet 30. januar 2011 Det med 1 liter mme/mm er bare tull og ren vranglære! For det første er det de aller færreste som produserer 1 l morsmelk i døgnet (gjennomsnittskvinnen produserer 7,5 dl per døgn) og for det andre får t så stort barn fast føde og kvinnens produksjon er vanligvis redusert drastisk når barnet er 9 måneder (ikke så mange som klarer å amme så lenge faktisk). Når de små er 9 måneder får de vanligvis 4 måltider fast føde per dag. Lurer da hvordan i alle Herrens dager de små skal få i seg en HEL liter i tillegg til mat. Det blir helt enormt mye kalorimengder for en liten tass og få barn vil ha så mye. Det er også vanlig at barnet ønsker mindre og mindre melk med stigende alder så det er nok en stor utfordring å få i barnet så mye uansett... Det eneste jeg kan tenke meg som er fornuftig fortolkning av dette er at 2 måltider grøt tilsvarer 1 liter mme (innhold i forhold til kalsium, jern, etc) så hvis barnet overhodet ikke spiser grøt bør de få så mye melk...
2010 Mammaen Skrevet 30. januar 2011 #5 Skrevet 30. januar 2011 En annen ting er at melk hemmer opptak av jern, så de bør drikke vann til middag/lunsj (som ikke inneholder melk) sånn at de ikke får jernmangel. Da sier det seg selv at det er få måltider og liten tid til å få i barnet 1 l melk på..
Trultemor73 Skrevet 30. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. januar 2011 Jeg ammer fortsatt flere ganger om natten (hver 3 dje time), så tror nok gutten min får nokså mye melk i løpet av et døgn. Han får også morsmelk ca. 2 ganger midt på dagen (1 gang når jeg jobber). Men tror ikke jeg klarer å produsere en hel melkeliter. Helsesøster påpekte at de skulle ha 1 liter melk i tillegg til grøten. Vi var jo på gruppesamtale også, så det var jo mange der som fikk denne informasjonen. Hun snakket ikke om mme, bare om mm. Har jo ikke brukt flaske til noen av barna mine, så synes det var litt synd å begynne med det nå. Er jo ikke så billig med mme heller. Blir så irritert når helsesøster rett og slett driver med vranglære. Når pakken er tom, går vi over til vann til maten igjen. Får bare mme, hos dagmamman og ikke hjemme. Jeg jobber 50 % Takk for svar.
2010 Mammaen Skrevet 30. januar 2011 #7 Skrevet 30. januar 2011 Skjønner godt at du blir irritert! Kjenner at jeg blir godt irritert selv her jeg - på dine vegne :-)
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 30. januar 2011 #8 Skrevet 30. januar 2011 Dette synes jeg faktisk er litt alvorlig..! Jeg synes nesten du skal ta dette opp med helsesøstera di, hun kan jo ikke fortsette å forvirre stakkars småbarnsmødre på denne måten. Vi har da nok bekymringer som det er! Tenk på alle her inne som virkelig sliter/har slitt med å få væske i babyene sine i det hele tatt; meg selv inkludert. Ærlig talt, det er som flere over her skriver helt absurd at en baby på 9 mnd som spiser fast føde skal drikke 1 liter mm/mme daglig, hjelpe meg... Jeg sliter selv med å få i meg så mye væske selv! Skjønner ikke hvordan hun kan si noe sånt, og mm-mengde er det jo uansett ingen som kan måle uansett. Nei veit du hva, denne helsesøstera bør sjekke opp i fakta å vurdere stillingen sin før hun går ut med slike påstander!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå