Gå til innhold

Hva skjer egentlig på barsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har liksom kun fokuser på hva som skjer når jeg kommer på sykehuset og fødselen. Men hva skejr på barsel? Man er jo gjerne på sykehuset noen dager etterpå. Hva skjer da? Hva gjør man? Hvor lenge blir man på sykehuset?

Jeg er førstegangs så ingen erfaringer, og mulig dette er dumme spm, men ikke for meg akkurat nå iaf :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, man steller babyen, får hjelp med amming,sover,koser, slapper av, får besøk, å så på dag 3 tar de noen prøver av baby,føllingsprøve å så tar de å måler hørsel osv:)

Skrevet

jepp som hun over her skriver..=) men er ingen tvang å være der heller da, reiste hjem dagen etter med de to siste og dro opp igjen for å ta prøvene..

Skrevet

antall liggedøgn er forskjellig fra sykehus til sykehus.

Her er det kun 2 døgn. Så vi må reise tilbake til sykehuset dagen etter hjemkomst for å ta føllingsprøven... ganske kjipt.

Her får kun far komme på besøk... ikke besteforeldre, søsken eller noe :-/

Skrevet

Strekkmerketrollet, litt kjedleig da..syns det er så lettvint å reise etter at prøvene er tatt:) huff kjipt det med besøk å:S rart..

Skrevet

Takk for svar, oi hvilket sykehus er det strekkmerketrollet? Jeg skal på ulevåll og har ikke bil og blir alenemor så håper jeg kan være der til alle prøver er tatt så jeg slipper dra tilbake =(

Skrevet

Må bare legge til at de også sjekker om du har fått tømt blæra godt nok. Bruker en sånn måler som de trykker mot blæra (på utsiden) etter at du har tissa for å sjekke at du får tømt deg godt nok...:)

Ellers er det amming, stell, div prøver, legesjekk av barnet osv. Ganske koselig og avslappende i grunn, hvertfall om man bor på enerom.

Skrevet

på ullevål får du bli:) og besøk får du også ha. der er det jo sykehushotell:)

Skrevet

Hos meg sjekket de ikke noe med blære, men de var ivrig på å se om livmor hadde trukket seg sammen. Også fikk vi en fødselssamtale med jordmoren som var med på slutten - en slags gjennomgang. Vi ble der til ettermiddagen dag 5 da gutten hadde svak gulsot og de ville ta prøver hver dag også måtte vi vente til det kom svar for å få vite om vi kunne dra eller ei. Tilslutt fikk vi det, men måtte komme inn igjen 2 dager senere for nye kontroll blodprøver - som heldigvis var greie! Ble etterhvert svært lei av å gå og slenge på sykehuset - slappe av, kose og dulle kunne jeg gjort mye bedre hjemme! Sengene var ikke gode, og ikke maten og vi følte oss litt innestengt.

Denne gang har vi bestemt at om alt er greit med mor og baby skal vi dra hjem så tidlig som mulig og heller inn igjen for prøvetaking. Har også fått beskjed av jordmor at hun kan ta føllingsprøven her i distriktet og hørselsprøven blir man kalt inn på om man ikke får tatt det før utreise! Så vi forbereder oss på tidlig hjemreise vi og føler det blir bedre for oss. Vante omgivelser, mer ro og en super mann som denne gang ikke kan bli på sykehuset pga sønnen vår hjemme. Føler jeg vil få mere støtte og hjelp av han hjemme! Han kommer til å styre hjemmet de første ukene som en ordentlig husfar! Det tror jeg at jeg og baby kommer til å nyte godt av! :)

Skrevet

Takker for svar =) Jeg vil nok være der tiden ut siden jeg blir alenemor. Jeg håper også veldig på enerom hvilken luksus det hadde vært =) Får ta meg en tur inn på sykehuset til samtale kanskje..

Skrevet

J09 sa i grunnen det meste. Ellers vil jeg si at på Riksen sjekker de aldri blæra di. Det eneste er at de kjenner på livmoren før du reiser hjem for å sjekke at den trekker seg sammen som den skal. Ellers er jo liggetiden veldig varierende fra sykehus til sykehus. På Riksen er det 4 dager for førstegangs (og keisersnitt) og 3 dager for flergangs.

Skrevet

J09 sa i grunnen det meste. Ellers vil jeg si at på Riksen sjekker de aldri blæra di. Det eneste er at de kjenner på livmoren før du reiser hjem for å sjekke at den trekker seg sammen som den skal. Ellers er jo liggetiden veldig varierende fra sykehus til sykehus. På Riksen er det 4 dager for førstegangs (og keisersnitt) og 3 dager for flergangs.

Skrevet

Klart der sjekker blærefunksjon på riksen - rett og slett ved å se om du tisser etter epidural - hvis ikke blir der kateter.

For førstegangsmødre går ofte veldig mye av tiden på varsel med til å amme, barnet skal etterhvert spise opptil 15 ganger i døgnet og det tar myyyye tid. Det kan være et slit i starten, men det går seg til:).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...