Gå til innhold

OK, er det virkelig mulig å få brystbetennelse uten å amme eller være i nærheten av gravid?

Anbefalte innlegg

Hjelp! Har kjempevondt i den ene puppen (ja, her snakker vi rett fra levra), og det eneste det minner om er da jeg hadde brystbetennelse etter å ha født barna.

Supervondt og nesten sviende bryst, og litt hardere vev på undersiden. Den er i tillegg varm, ikke rød og hoven.

Hva skjer? Sluttet å amme for 2.5 år siden.

Blir evig takknemlig for svar:)!

Fortsetter under...

Tja, det er kanskje mulig?

Brystbetennelse skyldes jo at bakterier, som f.eks gule stafylokokker, trenger inn gjennom sprekker i huden rundt brystvortene og kommer inn i melkegangene, og dette kan vel i teorien skje når man ikke ammer også vil jeg tro?

Du har ikke vondt "rundt" puppen da? Jeg har et fysisk yrke og igår fikk jeg plutselig så vondt rundt puppen at jeg klarte ikke engang le i lunsjen.. det gjorde vondt hver gang jeg prøvde å røre meg, snakke eller le. Gubben mener at jeg har strukket en sene ved brystmuskelen- og jeg håper han har rett=;-)

Jeg har hatt brystbetennelse,mange år før jeg ble gravid - den ene puppen ble varm og hard, og det kjentes som om noen stakk meg med glødende strikkepinner...Ble sendt til ultralyd på ullevål av fastlegen min,og de spurte meg flere ganger om jeg ammet...

Det var en betent lomme inni puppen, de tok en biopsi,og jeg ble kalt inn et par dager senere for å tømme den- de trakk ut 15 ml med tykt, grønt puss med en tykk kanyle....Fytti satan så vondt!

Har aldri hatt noe liknende verken før eller siden, men som svar på spørsmålet ditt, så burde du få sjekket det ut og evt få antibiotika før det går så langt som i mitt tilfelle...

Annonse

Takk for svar:)!

Hmm, nei har ikke forstrukket noe der iallefall.

Det er vondt liksom under brystvorten og på nedsiden, virkelig murrende og verkende.

Skulle jo tro at brystene var eh.."tette" når man ikke ammer?

Har googlet brystkreft, og der står det at den type smerte ikke er symptomer på brystkreft. Har ikke en definert kul heller, men mer sånn hardnet område:( Velger derfor å tro inntil jeg kommer meg til fastlegen på mandag, at det ikke er det.

OsloMor: Jeg kan faktisk ikke huske om jeg hadde feber, det er en 6-7år siden. Men hadde jeg gått til lege mye tidligere hadde jeg sluppet unna med bare antibiotika. Det kjentes ut som en hard clementin inni puppen,og selve "byllen" var 5 cm i diameter, og hadde nok bare blitt større.... Dra på legevakten, eller løp til legen på mandag..

(ps, kreftkuler er ikke smertefulle, så dette tror jeg du ganske sikkert kan utelukke)

Jeg har hatt akkuratt det samme som pinseline og syns også at det var helt jæ... å få tømt byllen. Jeg hadde ingen smerter eller feber i forkant av dette men merket at jeg hadde fått en klump og var jo livredd for kreft. Jeg hadde utrolig mange brystbetennelser i forbindelse med amming av mine små og legen mente at arrdannelser i melkegangene gjorde at jeg fikk denne byllen. De mente også at dette var noe jeg kanskje kunne få igjen, men har heldigvis sluppet unna :).. Syns det høres ut som du har brystbetennelse jeg. God bedring :)

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Det er fullt mulig å få brystbetennelse selv om man ikke ammer.

Jeg hadde det som 14 åring (var ganske flaut når man var på den alderen ja!), og var akkurat slik du beskriver det nå. Dro på legevakten, og fikk antibiotika. Gikk over etter noen få dager, og har aldri hatt det igjen.. heller ikke når jeg ammet.

Annonse

Jeg hadde samme symptomer som deg(har heller ikke ammet på 5 år og er ikke gravid) Det viste seg at jeg hadde fått sopp!!

Smurte med canesten og ble helt bra etter ca 5-7 dager.

Må bare legge til at jeg trodde jeg skulle dø av smerter, det var helt grusomt. Hadde vondt i hele brystet, selv om det kun var sopp i brystvortene. Men uansett det var helt usynlig. Kunne ikke se noe hvitt eller noe. Det jeg merket var smerter i brystene, de var også varme, så jeg trodde ikke det var sopp. Men det var det altså.

• 4 år senere...
  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...