Gå til innhold

Gutt eller jente? Kvalm eller ikke kvalm og rytmen på hjerteslag ??????????

Anbefalte innlegg

Jeg er 3 barnsmor, først 2 gutter tett på hverandre, en jente etter 12 og 14 år.

Guttesvangerskapene var ganske like, uggen og småsulten hele tiden de første ukene fram til ca uke 16, ikke noe oppkast, lyst på sunn mat. Hjertelyden var ca 140-150 i førsten, på slutten av sv skap ca 130-140.

Med jenta var jeg sykt kvalm, dvs oppkast, ingen matlyst, forferdelig slapp, dårlig form de første 13 ukene. Kvalmen gikk over i ekkel smak og luktesans som varte hele sv skapet. Jeg hadde alle de typiske jentetegnene. Hjertelyd lå rundt 160 i førsten og rundt 150 på slutten.

Min lege tippet da på en jente fordi hjertelyd var høy på slutten av sv skapet.

Min jordmor tippet jente pga kvalmen.

Det er forsket på at ekstrem kvalme for det meste tyder på jente, men det finnes jo alltid unntak.

I mine tilfeller stemte dette.....

Jeg var også over 38 på 3.

Lykke til.... Håper du får en jente, vet at det er kjempkoselig.... Men uansett blir det bra......

Fortsetter under...

Så hyggelig og morsomt med mange tilbakemeldinger:-): Det er vel også dette er et tema som er intressant for flere.

Til Junijente: Takk for lykkeønskninger:-). Ja, ønsker meg jente, men prøver og ikke tenke så alt for mye på det - får liksom litt dårlig samvittighet, men alle rundt meg sier at nå kommer jenta - så vi får vel se da om noen uker.

sist jeg var gravid, kjente jeg ingenting, var ikke kvalm ect.

Da fikk jeg jente.

Er nå gravid med gutt og har vert veldig kvalm i 1.trimester, og trøtt!

Er nå 19 uker og er ikke kvalm eller trøtt:)

Jeg har en gutt og en jente, og venter jente nr 2, og for å være helt ærlig: Det er ikke særlig forskjell på svangerskapene... Denne gangen er mye lettere enn de to forrige, men det er fordi JEG er lettere... Ikke for det, de to første graviditetene var lette de også. Ikke kvalm, greit blodtrykk, endel vann i kroppen de to første gangene (ikke denne gang), de samme "dillene" hver gang, magen ser akkurat lik ut, og pulsen på barnet har ligget mellom 140 og 150 hos alle tre...

Tror ikke det går an å skille kjønn ut fra symptomer under graviditeten.

Det er forsket mye på dette med hjerterytme og kjønn og det er bare funnet forskjeller hos foster før uke 8 og barn som allerede er født. Tror ikke det går an å forutse kjønn utifra hjerterytme. Den avhenger nok mer av om fosteret sover, er aktivt osv.

Nå det gjelder kvalme så tror jeg også det er uavhengig av kjønn. Har hørt av legen min at det har å gjøre med hvor dypt inn i livmorveggen fosteranlegget fester seg, men vet ikke om det stemmer.

Da jeg ventet jenta var jeg aldri kvalm, men uggen og trøtt i 9 mnd. Da jeg ventet gutten var jeg kjempekvalm til uke 14.

Nå vet jeg ikke hva jeg venter men er om mulig enda kvalmere enn med gutten.

Søsteren min har 3 jenter og har aldri vært kvalm.

• 1 måned senere...

Da her jeg endelig vært på ultralyd og fått erfaring med dette om kvalm, ikke kvalm, hjerterytme og om det blir gutt eller jente.

I mitt tilfellet stemte det, det blir jente - har vært kvalm og fosteret her ligget på 160 hjertelsag i minuttet.

Har to gutter fra før og da var jeg helt uten kvalme:-))

Er i uke 20.

Annonse

Med førstemann, som var gutt, var jeg ikke spesielt kvalm... litt uvel på kveldstid, men ikke noe mer. Var ganske trøtt til tider, og hadde enormt lyst på sure ting (surt godteri). Hadde ellers generelt lite matlyst. Hjertelyden husker jeg ikke nøyaktig, men husker den falt innunder det somr regnes for "guttelyd".

Denne gangen (venter visstnok gutt nå og) var jeg mye mer kvalm. Ikke så kvalm som mange er, at jeg kastet opp i tide og utide, men jeg var virkelig veldig mye mer kvalm enn sist, og ble mye mer hemmet av kvalmen denne gangen. Jeg har hatt kjempelyst på sure ting også denne gangen, men litt andre ting enn første gang (godteri smaker overhodet ikke, mer frukt&grønt) med grønne epler som en definitiv favoritt. Ellers har jeg vært ekstremt trøtt til tider, og hjertelyden lå først oppe rundt 160 tidlig i svangerskapet, men har nå falt til ro rundt 140... og det er vel å regne som "guttelyd"...?

Jeg venter gutt og var veldig dårlig på starten. Ble lagt inn til intravenøs behandling fordi jeg kastet opp så mye. Kastet opp ca til uke 20.

Hjertelyd lå forrige uke rundt 140.

Jeg har 2 gutter fra før og var kvalm og hadde oppkast med begge. 7 måneder med første og 5 med nummer 2. Denne gangen sier jordmor at det er ei jente og jeg hadde hypermesis i 2,5 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...