Gå til innhold

Falsk krupp, kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt på snart 5 mnd. Han har vært veldig plaget med falsk krubb de siste 2 MND! Jeg har prøvd og lest en del om det på nettet, men jeg finner bare erfaringer med at ungen har hatt det i 3-5 netter..

Det hele begynte med en liten forkjølelse i slutten av november, så gikk det over til falsk krupp.. Har dere noen tips? Hvor kaldt skal det være på soverommet, hvor mye klær skal han ha på seg om natta?

Jeg tror vi har rundt 15-16 grader nå, da har han ikkje fått så veldig mange anfall, men jeg syns det er veldig kaldt. Og jeg kjenner jo at han er kald på hendene. Han har på seg nattdrakt, ligger i en sovepose med en ganske stor dyne over seg. Han er jo varm i resten av kroppen, men burde jeg kanskje bruke lue?

Så sliter vi jo når vi er inne. Når vi skal gi han grøt om kvelden, for vi har jo en normal temperatur i stua.. Pleier å gå inn på kjøkkene når han skal ha mat, der er det litt kjøligere. Men merker at han sliter litt med å spise.. Blir veldig tett. Men han liker grøt så utrolig godt! Vil ikke ta fra ham den gleden.

Var hos legen torsdag, men jeg har en veldig useriøs lege. Så han gjore ikke så veldig mye, eller ga oss ingen tips.. Skal inn på nettet og fraskrive meg legen med en gang. Han er ikke til å stole på i det hele tatt! Har desverre vært mange dødsfall i familien og i bygda ellers, bare på grunn av han. Fatter ikke at en kommune kan bli så fattig og mangel på personer, at de bare tar inn en slik lege.. Så ungene mine skal ikke ha en slik fastlege, det er i hvertfall sikkert!

Vi er mye ute, for å få frisk luft, kler da godt på han, og har han i vogna. Men hva annet kan jeg gjøre, og hvor lenge varer dette faenskapet? Syns så utrolig synd i lille gutten min :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du:) føler med deg,har selv barn som er mye plaget med falsk krupp. Jeg anbefaler deg å ha det kaldt på soverommet. Kle heller masse på babyen din, også lue. Hev enden på sengen hans,det også hjelper. Men om han er så plaget ville jeg gått til legen min og bedt om hennvisning til ett barnelegesenter. DA er du på riktig sted og du vil få hjelp. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men søk opp på nettet om det finnes i nærheten av deg. Jeg gjorde det med barn nr 2 og fikk medisiner som jeg har hjemme hele tiden. De bruker man også som forebyggende og det er en DRØM!! Så be den dumme legen din om en hennvisning! Det som er mest vanlig medisin pga falsk krupp er ventoline og fluitide.

Når gutten min får dette nå(han er snart 4 år,så har vært plaget med dette lenge) gir jeg han medisin og det går over iløpet av kort tid. Lufter godt også selvfølgelig. Men det varer KUN 1 natt, og det er deilig:)

Lykke til:)

Skrevet

Heia!

Vi har en gutt på 8 mnd. Forrige uke hadde han feber fra torsdag til og med lørdag. Etter det fikk han stygg hoste og sov ikke på flere døgn. Helt utslitt lille gutten vår. Var på legevakten med han tirsdags kveld, da var han helt ødelagt. Fikk beskjed om falsk krupp. Det kommer av et virus, og det er det ikke medisiner mot. Men han fikk betapred, det virker dempende på den hovende halsen hans. Itillegg fikk vi beskjed om å la han sove med vinduet åpent. Synes det var en helt forferdelig tanke, så i begynnelsen hadde vi det bare kaldt på rommet hans. Det virket ikke, han var fremdeles like dårlig. så vi måtte bare prøve å ha vinduet mer åpent. Det hjalp faktisk. Det var skitkaldt på rommet hans, vinduet sto åpent hele natten, men kledde godt på han og jammen sov han hele natten!!! Kler på han to lag med ull og en ulldress fra nøstebarn, varm lue, votter og tykke sokker, ulltepper og dyne. I løpet av natten blir han kald på hendene likevel, men det virker ikke som det plager han. Det viktigste er at han puster inn frisk og kald uteluft.

Ene kvelden kledde jeg for mye på han, da ga han kraftig beskjed. Fikk nye klær før han sov videre. Etter tre netter med åpent vindu var han frisk igjen. I natt har vinduet vært igjen, men ovnen har vært av og rommet vært kaldt og det gikk helt fint.

Lykke til med lille gullet ditt. Falsk krupp er kjipe saker altså!!

Skrevet

Du kan forøvrig ha det mye kaldere enn 16 grader når han er tett!:) bare kle masse på han og lue som nevnt over:) det som også kan være lurt er å ha en flaske med iskaldt vann,det skal også hjelpe så hevelsen i luftveiene går tilbake:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...