Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på 1 år og har noen utfordringer i forbindelse med søvn.

Siden han var noe syk i julen og overnattet hos besteforeldrene nyttårsaften har ukene vært tøffe. Jeg har en mann som reiser mye og som når han er hjemme ikke 'tåler' å bli vekket for da er natten ødelagt. Dette gjør at det er jeg som tar ansvar for nattevåkingen og vår 1 åring har til tider krevet mye oppmerksomhet om natten. Jeg tok i min fortvilelse kontakt med fastlegen vår og fikk utskrevet Valergan som et forsøk på å snu trenden. Det fungerte godt helt til han hadde barnevakt igjen. Så var vi hos en helsesøster som er spes utdannet innen søvn og hennes råd var at fasit er å bruke Ferber-metoden.

Ikke veldig fornøyd med dette rådet, da barnet tydelig viser at han blir redd av å ikke oppnå kontakt.

Jeg har nå ført logg og oppdaget at når mannen min er hjemme og han legger barnet blir natten skrevsom. Når jeg legger han er det så og si uten nattevåk og han sover roligere.

Kan det være mulig at barnet ikke liker endring og blir forvirret av at pappa er borte og så skal han plutserlig komme hjem å legge han for kvelden?

Legger til at vi ikke bruker Valergran nå, det var kun 5 netter etter hverandre for å 'vise' en rytme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres helt ut som min baby!

Blir det forandringer ved at pappa reise eller kommer hjem så tar det en uke før vi er tilbake til halv normalen, og så går det noen dager så reiser han eller kommer hjem så er det på an igjen! Puuh!!

Vi fikk og sove med. Av lege men det virket ikke (brukte det 3 ganger)

Men det som har hjulpet oss er weissbluth metod. Hvis du google det finner du hjemme siden hans og på youtube ligger det ute eksempler der han snakker med foreldre og han har og skrevet flere bøker, sleep smart, healthy sleep habits happy child, hvorav sistnevnte er fantastisk med step by step program for å få de til å sove.

Har hjulpet betraktelig her hjemme hvertfall.

Det er å viktig at dere som legger ungen gjør det samme og til samme tid, slik at rutinene holdes :-)

Ellers så tror jeg at om ungen skriker litt så gjør det ingenting. Jeg tror ikke de blir psykisk ødelagte av dette ved at de føler seg forlatt og uttrygge- så fremt at foreldre møter ungens behov og gir det nærhet og trygghet når det er våkent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...