Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer rundt barn som er litt sent motoriske? Barnet mitt har aldri vært noen ener her, lærte seg å gå 17 måneder gammel.. Han fylte 2 i november. Har generelt vært sen og forsiktig, men fulgt sin egen kurve. Nå er barnehagen bekymret for at han henger etter de andre barna på avdelingen... De sier han virker stiv i hoftene da han går, han syns det er skummelt å bevege seg i ulendt terreng, trapper osv, og han klarer fremdeles ikke løpe. Magefølelsen min sier at dette går helt fint, men blir litt bekymret allikevel da fagfolk tar opp temaet med oss foreldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er og sein motorisk.

Gjekk ved 19 mnd, men fram til 2 år hadde ho veldig dårleg balanse og datt over ende nesten kvar gong ho skulle snu eller trakke over noko som låg på golvet. No er ho drøyt 3 år og jobbar framleis med å hoppe og springe. Held seg fast i noko (eller konsentrerar seg veldig) om ho skal trakke over f.eks. ein bamse som ligg på golvet.

Ho har blitt undersøkt av nevrolog mange gongar (først pga motorikken, gjorde ikkje teikn til å krabbe, sette seg opp eller prøve å reise seg då ho var 12 mnd), deretter av andre grunnar. Det har heile tida blitt sagt at ho er isolert grovmotorisk forsinka, men ho blir vurdert til å vere "en normal variant".

Her på tirsdag blei ho for første gong vurdert av fysioterapeut. Ho er (som vi visste frå før) plattfot, og vi har no og fått bekrefta at ho har hypermobile ledd, spesielt i anklane og hoftene. Dette gjer at ho ikkje får den støtten ho treng frå leddene, og må bruke musklar på aktivitetar som andre berre brukar leddene på (f.eks. noko så enkelt som å gå). Ho må ha sko med høg og stiv hælkappe for å gje ankelen ekstra støtte, og ho må unngå å tøye leddene. Ellers er all trening bra trening, å gå i terreng er noko av det beste. Men det er ho lite villig til pga dårleg balanse. Ventar på å få eit treningsopplegg i posten :o)

Vår eldste var forresten VELDIG "pysete" i terreng, trapper osv då han var yngre. Då han var 3 1/2 år viste det seg at han har utruleg dårleg syn, så det var kjempevanskeleg for han å bedømme avstander. Når han sprang virka han nesten stiv i hoftene, det såg nesten ut som om han dreiv med kappgang. Dette endra seg i løpet av det første året med briller.

Fordi eg no veit om desse problemstillingane ville eg vore snar med å sjekke opp om f.eks. synet er som det skal. Det kan og vere greitt å få ei vurdering hos fysioterapeut, om han faktisk er stiv i hoftene treng han kanskje tøyingsøvelser og trening.

Det er stor sannsynlighet for at det ikkje er noko gale med guten din, men det er veldig greitt å ha sjekka, sånn i tilfelle. Og skulle det vere noko som kan gjerast noko med så er det jo bedre jo tidlegare han får hjelp.

Forresten så er det neppe uvanleg at barn fødd så seint på året heng litt etter resten av gruppa. Hadde han vore fødd tidleg på året måtte han hengt meir etter før det hadde blitt tydeleg. No er han jo allerede frå fødselen av litt etter dei fleste andre som er "like gamle", altså fødd same år (som jenta vår, ho og er fødd i novemer).

Lykke til!

Skrevet

Så rart, barnehagen har sagt det samme ordrett til oss!

Jenta vår var også rundt 17 mnd når hun lærte seg og gå, og det er særlig ute på snø hun har problemer. Hun var setebaby, men vi tok ultralyd av hoftene etter fødsel, og de var helt fine. Jeg skal be dem sjekke det på toårskontrollen.

Er barnet ditt tidlig ute språkmessig? Jenta vår er veldig artikulert, og begynte å snakke før hun gikk. Noen ser at det kan ha en sammenheng.

Skrevet

Jeg har også en gutt som henger etter isolert grovmotorisk.

Får mye fysio.

Hvordan er det med finmotorikken til deres barn?

Skrevet

Jenta vår var normal minus med språket fram til drøy to år. Men ved 2 år og 3 mnd eksploderte det, og ho hoppa frå 2-ordssetningar til 7-8-ordssetningar bokstaveleg talt over natta. No er ho drøyt 3 og snakkar kjempelange setningar heilt reint.

Finmotorikken har alltid vore bra, ho har "alltid" klart enkle knottepuslespel, plukke opp små ting/rosiner/perler. No like før 3 år skreiv ho sin første bokstav, og har lært seg ein ny pr mnd (kan altså tre stk no: E, A og T). Ho perler med store hamaperler, heile brettet fullt utan å velte nokon. Har ikkje prøvd små perler enno. Trer perler på snor.

Jenta vår er dermed finmotorisk heilt på høgde med jamaldrande, og ligg noko framfor språkmessig.

Skrevet

Takk for innspill!

Språkmessig er han helt på høyde med jevnaldrende, han snakker i 3-4-ordssetninger, og vi hører nye ord hver dag. Finmotorikken syns jeg også er veldig bra.

Tenkte jeg skulle høre med helsestasjonen på 2-årskontrollen om hva de syns rundt grovmotorikk. Helt enig i at man ikke bør gå og vente lenge før man sjekker opp hva det kan være. Syns allikevel at barnehagen må være litt forsiktig med å putte barn i bås.. De kan jo ikke sammenligne han med de andre barna i samme skoleår, som kanskje er født i mai/juni, og lærte seg å gå da de var 1 år.

Ellers har vi snakket på å kontakte naprapat e.l. for å sjekke om det kan være låsninger i kroppen hans. Det fikser jo de lett. Da han var baby likte han veldig dårlig å ligge på magen, var hyll og skrik så fort vi la han på golvet.

Jeg har ikke tenkt på det med syn, opplever at han ser veldig bra da vi kikker i bøker, da han plukker opp en smule fra golvet som ingen av oss andre ser osv.. Men dette kan jo sikkert også helsestasjonen hjelpe med.

Ikke lett å ikke bekymre seg altså, men greit å høre at flere har samme opplevelser!

Skrevet

Jeg har også forholdt meg litt avventende til barnehagens info på foreldresamtalen. Vi hadde samtalen to dager etter at snøen hadde lagt seg for første gang, og datteren vår gikk ikke i fjor under vintersesongen. Så når hovedbekymringen var at hun klarte seg dårlig på snø, så syns jeg ikke det var så rart. Men vi trener ute med henne når vi kan - men hun hater snø fortsatt.

Inne klarer hun seg like greit som andre, og i sommer løp hun jo i sjøen uten problemer.. Men jeg tar det opp på toårskontrollen i slutten av februar. Og det er ingen tvil om at hun er dårlig til å gå i trapper osv.

Skrevet

Gutten min har heller ikke vært noen ener motorisk sett. Han gikk da han var 14 måneder, men etter dette har det gått rimelig sent... Han kan løpe, men kan ikke hoppe. Han vil helst holde fast i noe når han går i trapper, selv om trinnene bare er 5-10cm høye.

Det som bekymrer meg er at han blir litt utenfor på barnehagen. Har dere det samme problemet? De andre guttene herjer og hopper og løper omkring, og gutten min står mest og observerer og passer seg for ikke å bli løpt ned... Han er egentlig veldig sosial (om enn litt sjenert), men i barnehagen trekker han seg litt inn i seg selv...

De andre barna elsker å hoppe ned fra snødungene for tida, mens gutten min blir stående alene og se på... Vurderer å finne dagmamma til ham i stedet, for han får jo ikke akkurat så mye glede av de andre barna... Hvordan takler barnehagene deres forsinkelsen motorisk? Blir barna godt inkludert sosialt likevel?

Skrevet

Jeg opplever at barnehagen jobber for å inkludere han. De vil jo hans beste, er nok derfor de er litt på offensiven i forhold til å snakke med oss foreldre om det.

Problemet ligger i at han bestandig blir sist når de går på tur, i akebakken osv og det får de jo ikke unngått.. Han er sosial og utadvendt, men de tøffe gutta på avdelingen syns nok ikke han er så spennende å løpe sammen med siden han henger etter som en snegle. Inne ser jeg at de finner hverandre mye bedre.

Uansett skal man være glad for at man har barnet sitt i barnehage hvis det skal være noe galt, de kan kontakte ppt, fysipoterapeut osv. Hos en dagmamma har man ingen garantier for kvaliteten siden de ikke har noen retningslinjer å følge etter, som foreldre kan man stille lite krav... Og har du noen garanti for at han vil bli inkludert med de andre barna der da? Det er jo gjerne svært små barn som er hos dagmamma.. Ikke gøy å leke med noen som er på en helt annen alder tror jeg.

Men det er jo sårt å oppleve at barnet sitt ikke er helt på nivå med de andre..

Skrevet

Ikke vet jeg. Tenker bare at dere kan gjøre ham en tjeneste ved å nettopp bevege dere i ulendt terreng i helgene når dere har god tid, og i skogen når det blir vår! Genial trening!

Skrevet

I forhold til det å oppdage om noe er galt med utviklingen trenger vi ikke barnehagen. Min mor jobber nettopp med barns utvikling, så sønnen min er stadig prøvekanin når hun skal lære seg nye måter å vurdere barn på. På alt annet enn motorikk er han normalt eller tidlig utviklet, men er liksom motorikken som er ganske viktig for å være med i gutteleken i barnehageåra...

Er mest fordi barnehagen ligger langt unna at vi vurderer å ta han ut, for han må jo på stor avdeling etter sommeren uansett, og da har vi tenkt å skifte barnehage. Håper bare han kan finne noen likesinnede barn i en annen barnehage!

Skrevet

Vi opplever ikkje at lille blir utanfor i barnegruppa i bhg, sjølv om ho er nesten yngst i heile bhg og i tillegg forsinka. Ho har snakketøyet i orden og vel så det, så ho tar igjen på den måten. "Kommanderer" og instruerer og fangar oppmerksomhet ved snakking.

Vi har fått treningsopplegg frå fysio, og generelt sett er dealen at ho skal bevege seg mest mulig, med størst mulig variasjon (ulendt terreng, klatre, "hinderløype" der ho må klatre over og krype under møblar, balansere, gå på tå, hoppe ned frå f.eks. fortauskantar, osv, osv).

All bevegelse er god trening, og det er ved trening ein blir flinkare :o)

Skrevet

Sko med stive hæler og god god støtte?? Hvor selger de det? Jeg leter og leter og finner lite og ingenting...

Jenta mi på 2,5 er sen grovmotorisk, og overutvilket finmotorisk. Har hypermobile ledd, plattfot så ille at hun halter nå, det går utover begge anklene og ene kneet. Har gått til fysio siden hun var veldig liten, Har fått laget såle, men ser ikke ut til at det hjelper utviklingen noe særlig.

Gikk da hun var 18 mnd, ved hjelp av en teknikk fysio brukte, hun trykte på noen punkter, som fikk henne til å stramme magen, og vips gikk hun... (magisk var det)

Lillebror er nå 16 mnd, går heller ikke, og ser ut til å være stiv i bekkenet. Han er også inne i det systemet.

Finn en flink manuallteraput å gå til først, så kan han/hun henvise videre til egnet fysioterapaut. Jo tidligere de får riktig behandling og veiledning mtp trening, jo bedre!

Skrevet

Ecco har desse skoene som er av typen "lær-å-gå" eller "første-sko-som-nesten-baby" opp til str 26. Jenta vår brukar str 25 no, så vi kan sikkert bruke denne typen sko eit års tid til. Deretter blir det vel vanskelegare å finne.

Denne typen er i alle fall litt høgare enn "alle andre" joggeskotypar: http://www.ecco.com/no/no/kolleksjon/barn/infants/750021/50642/detail.do

Og denne ser enno litt høgare ut, men kanskje for varm utover våren? http://www.ecco.com/no/no/kolleksjon/barn/infants/750051/56825/detail.do

Men eg veit ikkje om det er "nok" til eit barn som er såpass plaga som du beskriver. Stakkars lita, det høyres ikkje godt ut å gå rundt sånn!

Jenta vår fekk for øvrig sånn type sko då ho var 17-18 mnd og hadde begynt å gå langs møblar og ville opp og gå ute, og det var nesten magisk det og, å sjå kor stødig ho var på beina med ein gong ho fekk sko på seg. Ein begynner jo å lure på om ho burde brukt sko meir, men ho må jo få ein sjanse til å bygge opp muskulaturen og..

Skrevet

Ja, det er ikke noe godt å være mamma når enser slike ting og føler seg litt maktesløs mtp hva man skal gjøre.

Ecco sine går ikke, de har for smal såle. får ikke plass til den støpte sålen i de skoa:(

Skrevet

Ah, då er det vel ikkje så lett. Vi "må" ha ecco på grunn av lille sin utruleg smale fot. Ho sklir omtrent frå den eine sida til den andre i andre sko. Men om sålen ikkje fører til bedring, kanskje det er bedre å ha skikkeleg støtte til ankelen? Vanskeleg det der, godt du har fagfolk å spørre til råds.

Eg fekk forresten beskjed om at nesten ingen laga til såler pga plattfot lengre, fordi det var så dårleg effekt + vanskeleg å få såla til å ligge riktig. Men det blir vel gjerne prøvd i sånne "voldsomme" tilfeller som hos jenta di. Ein gjer jo kva som helst som kan tenkast å hjelpe!

Uansett, lykke til... Håpar dåke finn ut av skoproblemene og at jenta di får det lettare etter kvart.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg gjentar det andre sagt oppover her. Sjekk synet og hos fysioterapeut i forhold til eventuelle låsninger.

Ellers er det viktig å trene i ulendt terreng i forhold til motorikken.

Skrevet

Noen av dere som har ekstra ressurser til barnet?

Skrevet

Vi har ikkje. Lille fungerar godt i barnehagesituasjonen, og beveger seg mykje der (og det er jo den beste treninga ho kan få). Ho går berre 60% i ordinær bhg, to dagar er ho heime/i open bhg med meg, og då prøver eg å legge inn ei "bevisst treningsøkt" med hinderløype, hopping, tågang, osv.

Bhg har og fått arket med tips til øvelser frå fysio. Dei kan naturlegvis ikkje jobbe veldig konsentrert om eitt barn, men dei har lese det alle saman og prøver å "lure inn" så mykje trening som mulig i kvardagen.

Skrevet

Jeg har skrevet tidligere i denne tråden, og følger opp etter toårskontroll.

Jenta vår er plattfot, og har et type som hun vil vokse av seg. Legen regnet med at hun ville ta igjen de andre om et halvt års tid. Hun sa at det ikke var noe som kunne trenes opp, derfor skulle vi ikke aktivt trene med henne på ulendt terreng. Vi skal ha normal aktivitet.

Litt deilig å kunne si det til barnehagen, for jeg har følt litt at de har ment vi ikke har prøvd nok for å få henne til å mestre snøføret.

Skrevet

Ah, det må vere deilig. Å ha "noko å slå i bordet med", at ikkje bhg kan ha noko å utsette på måten dåke behandler jenta!

Supert at ho vil vokse av seg problema og at ho ikkje treng spesiell oppfølging/trening til det skjer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...