Gå til innhold

Hjelp??? Har funnet mugg i veggen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i leilighet i blokk i et borettslag.. Holder nå på å pusse opp et soverom, og tanken var at den kommende storebror skal få et litt større rom med mer plass til leker osv....

Etter å fjernet møbler, tapet osv fant vi plutselig mugg i det ene hjørnet!! Det er et hjørne hvor 2 yttervegger møtes. Den ene veggen er betong, den andre gips. Det er der det er betong at muggen sitter. Var et område på ca. 10x10 cm som var "mugg-infisert".

Etter å ha fjernet gulvlista langs gipsveggen kjente vi også at det trekker kaldt langs hele veggen der.

Igår fikk vi besøk av takstmann fra boligbyggelaget. Han stakk et apparat borti veggen og fant ikke noe fukt.

"forklaringen" vi fikk var i bunn og igrunn at det er vår egen skyld at det har kommet mugg der, for vi har hatt en bokhylle inntil veggen. Det burde nemlig ikke stå møbler på yttervegg i disse blokkene. Spesielt ikke i hjørnene.

Så fikk vi beskjed om å vaske mugget med 50/50 vann og klor.

Først og fremst så syns jeg "forklaringen" på mugg-problemet var temmelig tynn. Jeg jobber i byggevare-forretning, og mannen min er bygg-ingeniør og ingen av oss har noen sinne hørt den slags forklaring!

Nå har vi prøvd å vaske så grundig vi bare kan med klorblanding og likevel går ikke all muggen bort...

Borettslaget her er super-gjerrige, og trenerer alle slike prosesser i det lengste i håp om at de som klager bare skal gi opp....

Når takstmannen var her så sa han også at dette var kanskje fjerde leiligheten han var på besøk i i dette borettslaget ang akkurat samme problem, men han så ikke at det kunne være farlig av den grunn.. Hallo?? Det betyr jo at det er en helt gjeng med folk som antagelig lever med mugg i leilighetene sine og risikerer å bli kjempe syke!

Hva gjør vi nå???? Vi kan jo ikke akkurat "satse på at det går bra"...

Håper noen kan gi oss noen tips....

Skrevet

Hvor syk man blir varierer veldig av type mugg som sitter i veggen.. Evt om det er sopp.. Forklaringen dere har fått er faktisk ikke helt utenkelig da et skap el intill veggen tetter og kan føre til at fukt samler seg der.. Det er en forklaring vi selv har fått av flere forskjellige byggkyndige (ingeniør, tømrer, takstmann etc..) så vil tro de har en ide om hva de snakker om..Fuktmålingene som er gjort nå er jo negative og det er bra, men det er ogsp midtvinters og kanskje ikke annet å vente mot en yttervegg?

Regner nesten med at denne leiligheten ligger over bakkenivå? hvis ikke ville jeg ha drenert til våren.. Frem til da vil jo fukten sitte i jorda (frost)..

Videre ville jeg sett om jeg fant noen sterkere soppfjerningsmidler å bruke og passet på å få vekk all soppen.. Det er jo ganske viktig! Om dere passer på at denne ytterveggen får godt med luft tenker jeg at det burde gå greit.. Ville nok vurdert å isolere den veggen?

Vi har selv slitt med mye fukt etter at vi kjøpte hus (fukt skulle absolutt ikke være noe problem, men allerede første dag etter overtakelse fant vi masse sopp bak et gardrobeskap. (arrg!!)). Så vi har slitt med samme problem i nesten hele leiligheten.. Slitsomt og ikke bra! Om dere merker på sønnen deres at han lett får luftveisinfeksjoner etc villejeg muligens innkalt en ekspert for sjekk av inneklima..

Får håpe at det bare er dette skapet som har stått maks dårlig plassert..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...