Adele :) Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Er 18 uker idag, så er kanskje litt tidlig. Men lurer på hva man skal søke om av penger osv. er førstegangs så har ikke peiling. Noen andre hvor far jobber offshore, og hvordan løsninger dere vil velge da? Når pleier man å søke diverse ting? God helg
Vårlillespire mai 2011<3 Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Hei. Syns dette er vanskelig selv, så pga av "rare" arbeidsforhold har jeg bestilt meg en time hos mitt lokale navkontor jeg og håper jeg kan få hjelp der. Men etter å ha lett mye har jeg i alle fall funnet skjemaet: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/256897.cms Om du ser oppi hjørnet der, klikket meg ellers litt rundt og fant mye fin info, men veit ikke om jeg er noe til hjelp:P Det står i skjemaet om du blar etter å ha åpnet det noe med at det skal ligge med en bekreftelse på din termindato etter uke 26. Så da trur jeg kansje man venter til man er 26 uker på vei? Syns det er lenge jeg da meen.. hmm! God helg.
Adele :) Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2011 Takk Enig med deg at det virker litt sent. Men er kanskje ikke så dumt å få en veiledningstime hos nav Skal til jordmor den 9/2 så håper hun kan gi meg litt svar. Jeg liker å være ute i god tid jeg hehe
Stoltmamma:) Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Man må ha med terminbekreftelse som du får av jordmor i uke 26 så ikke noe vits i å søke før dette. Dersom du jobber kan arbeidsgiveren din hjelpe deg med papirene, ellers kan du gå på NAV lokalt så hjelper de deg der. Du skal levere følgende: 1. Terminbekreftelse 2. Søknadsskjema (dette kan NAV hjelpe deg med, men både mors og fars signatur skal ned så ta med deg han, evt send inn papirene etter han har signert. Dette gjelder også hvis det kun er mor som skal ha svangerskapspenger i første omgang. 3. Skjema vedr. inntekt - Dette skal arbeidsgiveren din fylle ut. Hvis du setter deg ned på internett og leser på nav.no og ser på skjemaene så er de ikke så kompliserte i seg selv, men nå vet ikke jeg bakgrunnen din da
Vårlillespire mai 2011<3 Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Jeg må ærlig innrømme at jeg har brukt mye tid på å finne ut av ting jeg, syns ikke det var enkelt. Men nå mangler jeg bare noen gode råd og så håper jeg ting kan gå min vei. Men syns at uke 26 er sent, er selv en som liker og ha alt i orden i god tid og etter å ha hørt mye rart er jeg redd det skal ta for lang tid eller at noe blir galt eller slikt.. =/
theres 1986 ♂ ♀ ♂ + ♀ Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 står ikke noe om det på nav sine sider da, det står bare at du kan få engangsstønad tidligst utbetalt i uke 26. når har det blitt sånn at man må levere bekreftelse på termin etter uke 26 da?? og så vidt jeg har skjønt så kaan dem ikke justere termin etter uke 20 så syns dette er litt rart jeg da..?
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 29. januar 2011 #7 Skrevet 29. januar 2011 Det er vel ikke bare terminbekreftelse de skal ha, tror det er en bekreftelse på at man har nådd 26 uker. Det jeg tror de mener, er at om man føder FØR uke 26, så er det større sjanse for at babyen ikke overlever, enn hva det vil være om man føder etter uke 26. Så det er vel egentlig bare en "trygghet" for de å skulle ha en bekreftelse på at man har nådd 26 uker fra legen/jordmoren, før de begynner prosessen med penger og permisjon.
Vårlillespire mai 2011<3 Skrevet 30. januar 2011 #8 Skrevet 30. januar 2011 Om du åpner opp dokumentet for "søknad om foeldrepenger".. å blar i det så står det i en liten firkant på siden, at man skal sende med en slik "bekreftelse" som skal være fra uke 26. Finner du den?
Vårlillespire mai 2011<3 Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 Punkt nr 9. Jeg har lagt ved dokumentasjon på termindatoen fra lege eller jordmor (må være utstedt etter 26 uker i svangers kapet)
Isabella12 Skrevet 30. januar 2011 #10 Skrevet 30. januar 2011 Det er helt rikig at du må ha en bekreftelse på at du er over 26 uker. Jeg søkte i uke 30 og fikk vedtak i uke 35 - du får dog et standardbrev fra NAV om at det kan ta opptil 3 måneder å behandle søknad, men det ordner seg alltid før det. Bare sørg for å fylle ut riktig (det er enkle skjemaer) så går det greit. I stedet for termin bekreftelse kan du også legge ved helsekortet, men altså ETTER 26 fullførte uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå