ku80 Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Skal ha ost og kjeks i morgen, men er usikker på hvilke oster jeg nå kan spise? Er så fryktelig glad i Castello, brie og Camberet, men det er vell ikke greit å spise disse..?
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Jeg holder meg unna alle muggoster, Brie, Camenbert og Castello hører vel inn her... Ellers skal vi vel holde oss unna alle oster av ikkepasteurisert melk... Sist jeg handlet inn til ost og kjeks ble det mye kremost fra Tine, ikke særlig spennende akkurat! Dette klippet jeg ut fra www.matportalen.no Ost Ost som varmebehandles godt kan trygt spises av gravide. Det vil for eksempel være ost på pizza, ostesmørbrød, lasagne eller i sauser. Det kan forekomme Listeriabakterier i meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Det generelle rådet til gravide er derfor å unngå meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Faste oster av upasteurisert melk/rå melk kan imidlertid spises, fordi Listeria ikke overlever i produktet. Listeriabakterien blir utkonkurrert av andre bakterietyper i løpet av den lange modningstiden av osten. Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten, fordi Listeria er påvist i myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Osten blir forurenset av Listeria etter pasteurisering, og bakterien har gode vekstvilkår i disse ostene. Den kan derfor vokse opp og bli mange nok til å gi sykdom. Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria, og kan spises av gravide. Eksempler på dette er smeltet ost og smøreost av alle typer. Disse selges som regel på tube eller i beger. Listeria trives heller ikke i halvfaste (pasteuriserte) og faste oster (både pasteuriserte og upasteuriserte) som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", brunost og parmesan.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Det finnes mange gode harde oster i ostediskene på litt velassorterte dagligvarebutikker, spør så får du hjelp. Det er ihvertfall mer spennende enn kremost fra Tine... Savner blåmuggosten selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå