Gå til innhold

Gutt 10 uker, kveldsrutiner soving HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg sliten og lei og føler ikke dette småbarnslivet er noen kos. Min sønn på 10 uker vil ikke legge seg å sove. Jeg klarer tydligvis ikke å finne en rutine som funker. Han sover nesten ikke på dagtid heller. Jeg er helt utslitt, har ei aktiv jente på fire som også trenger mammaen sin. Hvilke kveldsrutiner har dere som fungerer og hvordan legger dere barna på dagtid. HJELP.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På dagtid varierer søvnen veldig mye. Hun kan sovne rett etter morgenstell og flaske, eller hun kan drøye helt til 2-3-4 på ettermiddagen før hun sovner. Men slår alt feil og hun ikke vil sove uansett, så tar vi en tur ut med vogna. Da sovner hun, og kan gjerne sove i flere timer når vi kommer hjem. Men hender at hun våkner med en gang jeg parkerer vogna.

Kan dessverre ikke komme med gode råd, for her er det ikke "noe som hjelper" - alt går enda litt opp og ned!

Skrevet

Hei, jeg skjønner at du er frustrert. Nå er jo barn veldig ulike i forhold til søvnmønster, spesielt når de er så små... Min erfaring er at det gjelder å se etter trøtthetstegn hos baby (det søvneksperter kaller "søvntoget", som visstnok "går" med jevne mellomrom) og så sette i gang kveldsstellet fort som fy før han blir overtrøtt. Min gutt er 9 uker, jeg skjønte når han var ca 5 uker at han ofte ble trøtt til ca samme tid, rundt kl. 19.00. Da prøvde jeg meg frem en del kvelder og gikk på badet rundt 18.30 - tok et kjapt bad, skiftet til pysj og gav ham mat. Når måltidet var omme var han skikkelig trøtt, jeg gikk inn på mørkt soverom oghadde han i armene en liten stund for å roe ham helt ned. Så la jeg ham i vuggen sin, sang litt og strøk ham på panne og kinn før jeg forlot ham døsig og nesten sovende. Måtte inn noen ganger med smokk, men så sovnet han av seg selv til slutt. Dette er jo ingen hokus pokus-oppskrift, men har fungert veldig fint for oss de siste ukene... Det føles altså som om en må følge med på rytmen til baby (som ofte går i sulten-trøtt-våken-trøtt-sulten-trøtt osv) og hive seg på når bølgen tilsier trøtt. Den første måneden hev vi oss på en bølge senere (ca 23.00), men det gikk altså overraskende fint å endre dette til tidligere på kvelden. Han kan sove gjennom natten, noe som selvsagt er fantastisk når det skjer.

Når det gjelder soving på dagtid har dette vært problematisk i det siste også her. Helt til jeg la ham i vogna på balkongen i går og han sov som en stein i 3 timer... Gjorde det samme i dag og han lå der 4 timer! Skal definitivt fortsette med det - da blir det plutselig mulig å få gjort noe/sovet for min del også (sover dårlig på nettene pga MYE babylyd og hormontrøbbel)!

Som sagt er jo alle babyer forskjellige, men dette funker altså for oss.

LYKKE TIL!

Skrevet

Ang tidspunkt for soving på dagtid - de små er visst ekstra trøtte sånn 1,5-2 timer etter en står opp, så når vi er oppe klokka 8 prøver jeg å legge ham igjen rundt klokka 10. Så prøver jeg igjen i 16.30-tida han sov da én time i går og 25 minutter i dag. Vi prøver oss frem, men soving ute innpakket i to lag ull og voksipose er altså nøkkelen her hos oss (krysser fingre for at det ikke blir kaldere, legger ham ikke ut hvis det er under -10).

Skrevet

Jeg henger meg på dette, synes det er så vanskelig. Min gutt sover bare nå 1-timersøkter om natta (tidligere har han kunne sove både 3 og 4 timer på det beste), og begynner å bli utrolig sliten og lei. Merker at jo lengre dette pågår, jo vanskeligere er det å beholde den rolige milde stemmen inne på soverommet.... man blir jo bare helt SPRØ!!!

Dette med søvntoget virker fornuftig, og ofte går det bra å sovne inn. Problemet er jo bare at han liksom ikke får den gode søvnen som varer!

Det virker som om min baby presser mye og gråter før han må bæsje...Om dagen er han ofte helt fin og vil ofte sove ca. en time etter mat (eller før). Vurderer å ta ham med til kiropraktor, men han har jo ikke akkurat kolikk heller... Dessuten er han tre måneder, så da bør det vel gi seg hva det nå enn er?? Huff, håper dette bedrer seg.

Skrevet

Hei, jeg hadde også samme problem med min nå 7 uker gamle sønn. Han nektet å sove og vi slet oss ut med masse gråting, synging og vugging hele kvelden, til han sovnet av ren utmattelse i 2 - 3 tiden om natta.. Men så leste jeg om at noen barn trenger å reives / pakkes stramt inn i et teppe for å klare å slappe av.. oppskriften ser du på denne videoen:

Nå kan jeg legge han i sengen som lys våken, men han vil likevel sovne innen et kvarter. (Må vogge litt og passe på at han ikke mister smokken) Samtidig prøver jeg å ikke la han være våken mer enn 2-3 timer om gangen. Etter at jeg begynte å pakke han inn, må jeg si at jeg har fått en helt ny unge!

Kan jo være at det er derfor det fungerer å legge barna ute også, nå om vinteren er de jo godt innpakket :)

Skrevet

Ang. kiropraktor - dette har jeg tro på! Siden vår gutt kaver noe helt enormt i søvne og spenner seg voldsomt i rygg og nakke, sjekket vi ham hos kiropraktoren. Det viser seg at han er fryktelig stiv nederst i korsryggen og at han har problemer med å snu seg mot høyre i én sammenhengende bevegelse. Dette er helt vanlig hos barn tatt med tang eller vakuum og som har stanget lenge mot bekkenet pga lang periode med pressrier. Jeg opplevde at kiropraktor tok problemene på alvor og jobbet fint med baby. Merker bedring etter 2 besøk, skal tilbake en (forhåpentligvis) siste gang for å sjekke fremgang. Anbefaler "Bekken & Barn" på Skøyen, dersom du bor i Oslo-området.

Skrevet

først skulle jeg dratt til manuellterapeut å fått utreda hvis det er låsninger eller KISS/KIDD.

ellers har jeg hatt veldig hell med hengekøy - med både første mann og med andre mann! Da har jeg hengt opp en hengekøy i stua, som er beregnet for voksne, å plassert en babybag på tvers i hengekøya slik at babyen husker med hode først - ikke side til side som vanlig vugge!! denne type vugging har virket veldig beroligende på begge mine troll. Man må sikre at babybagen står støtt og er godt sikkret før man legger inn babyen!! Så kan man vugge ivei med god fart og stor svingeradius!

denne type vugging virker gi veldig ro til babyen, og det er veldig godt å bare dytte til baggen en gang ibandt når man passerer isteden for å få lange armer av bæring og rugging.

ellers har www.annawahlgren.com gode råd. Hun har også kurs i sove hele natta. det går veldig mye på rutiner og faste tider. Min kusin brukte dette med gode resultater.

Skrevet

Anbefaler å vekke babyen til et fast klokkeslett.

Vi tar babyen opp kl 07.00 hver dag. Han får melk, stell, kos og litt sosialt samvær. Etter ca 1 1/2 time blir han trøtt. Legger seg igjen. Utover dagen har vi ingen fast rytme (sover 2-3 ganger), men han sovner seinest 21.15. Trenger ofte en liten lur på ca 20 min kl 17.40.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...