Eeniemeenie Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Ja dere leste rett. Hun har lært et bannesord: "H" ordet.. Pappa sa det foran henne EN gang (med et uhell) så gjentok hun det og han lo av henne :S og nå går hun rundt å sier det hele tiden ( senest i senga istad når hun skulle sove lå hun og ropte det, hehe) ille.. Sier til henne at hun KKE må si sånn, hun skjønner jo ikke hva det betyr, men synes det er ille om hun fks sier det i bhg og lærer andre barn dette ordet.. Huff, hva skal jeg gjøre med dette? Ignorere henne når hun sier det? :S
Mor Løvehjerte Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Prøv å lære henne ett eller flere andre, litt vanskelig ord som dere sier masse i løpet av dagen: Selvangivelse, peanøttsmør, tippekupong eller hva som helst. Se om hun får tankene over på noe annet, og overse gjerne banneordet, slik at hun ikke ser at dere gir det så innmari mye oppmerksomhet. Akkurat oppmerksomheten er jo veldig fengende for henne, tipper jeg. Har du bollemus, mamma? -fikk jeg spørsmål om da jeg kom ut fra Statoil en dag. Vesla mente boller, men med hr. morsomme pappa i bilen, så hadde de vel funnet ut at bollemus var enda bedre ;-) Slitsomt!
lamamma Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 ikke legg for mye i denne "banninga" til din 2åring. hun vet ikke at ordet er "dårlig". Men hvis du blir provosert av det/ prøver å få henne til å slutte vil hun etter vært kunne bruke disse ordene for å få oppmerksomhet/"gjøre opprør". Alle unger i denne alderen smaker på ord og så når de kan ordet tar de et annet ord i bruk som skal trenes inn. Hvis hun begynner å banne veldig mye kan du etter vært gi henne et alternativt ord som man kan si isteden, men uten å være sint på henne eller gjøre stor sak av det. Når pappa her hjemme hadde glemt noe og sa F-ordet i bilen kom responsen kjapt fra baksetet der vår 2åring satt: faaen? og når han slår seg eller noe ikke går hans vei sier han Fillern! det har han høyst sannsynlig plukket opp fra barnehagen fordi vi sier ikke det hjemme:) Vi har ikke gjort så stor sak av det men prøver å ikke banne hjemme til daglig. Det er nok den beste metoden å ikke få bannende unger... I vår bhg var det ett par tvillingjenter som bannet veldig enn periode. Det gikk over av seg sjøl like kjapt som deg begynte - og jeg trur ikke det var noen som kritiserte foreldrene for denne språkbruken, men syntes det var litt morsomt.
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 1. februar 2011 #4 Skrevet 1. februar 2011 huff, vi har også glemt oss innimellom.. Med resultatet at pjokken tar etter og sier samme ord.. Hos oss har vi gjort det sånn at hvis vi glemmer oss, skynder vi oss å si: "Å nei, nå sa mamma et stygt ord, og det er jo ikke lov. Unnskyld, jeg skal ikke si det mer". Så etter det har han blitt litt mer opptatt av at det ikke er lov å si stygge ord..Men spørs hvor lenge det holder da,)
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 "Jeg sier bare FY FAEN!", kom det fra vår lille sneip da han var litt over 2. Husker ikke hva som skjedde, men det passet perfekt i settingen.. Han hadde en periode hvor han bannet mye. Vi overså det som regel, men når han sa det sånn at vi måtte påpeke, sa vi bare rolig at det var bedre å si fy fillern. Så nå sier han det. Gikk egentlig over av seg selv.. Tror nok alle har sånne perioder...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Ignorering er nok det beste tror jeg.... Funka hvertfall fint på eldstejenta her... Hun var vel 3 år da hun plutselig en dag sto og dro meg i buksa og sa fy fae mamma. Jeg ignorerte henne totalt, og fortrakk ikke en mine, hun holdt på i ca 20min, og gjentok samme "setningen" hele tiden. Så ga hun opp, og har ikke hørt det etterpå. Litt verre nå, ene tvillingen på 2år og 4mnd begynte og si F... for et par uker siden. Og det kommer alltid i "passende" settinger(sint på søster, når det er noe hun ikke får lov til el.l.)... Kjører fortsatt full ignorering, selv om vi er litt i tvil i forhold til at det virker som hun bruker det bevisst... Men det har blitt mindre av det, så er jo lov og håpe:-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Var ikke spesielt morsomt den sommeren etter eldste fylte 2. Hun brukte ordet "faen" veldig mye, men VI fant jo fort ut at det betydde SPADEN..... Lurer på hva andre tenkte om oss da....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå