Gå til innhold

Strikkehjelp!!

♥min♥lille♥prinsesse♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver meg nå på min første genser, og har kommet til felling til ermhull. Det står:

"fell 6 m. i hver side til ermhull"

Skal jeg da felle av som å strikke to m. og dra den ene over den andre, eller skal jeg strikke to og to sammen?

Og én ting til: Videre skal jeg strikke for- og bakstk. hver for seg, og det står:

"Fell til ermhull i hver side på hver 2. p.:

2 m i alt 2 ganger

1 m i alt 4 ganger"

Skjønner ikke dette, jeg!

Takknemlig for svar:-)

Skrevet

Strikker du på rundpinne rundt og rundt? Da skal du i så fall felle i midten av begge sider, og strikke to masker sammen også drar du masken tilbake og strikker to masker sammen. Skjønner du? Du skal få en "bård" eller kant eller hva jeg skal si. Arbeidet skal ikke bli mindre men du skal få en pent kant der du feller. Felle av på en måte. Skjønner du noe av hva det jeg sier? :P Jeg er ikke så flink til å forklare.

Til det andre spørsmålet, du begynner jo på en side, og strikker ferdig den. Du har jo en del til forstykke og en til bakstykke. Så strikker du frem og tilbake og feller først 2 masker når du begynner og når du snur og strikker tilbake. Så feller du 1 m i begge ender(i begynnelsen av hver omgang) 2 omganger. Altså du feller 1 m i hver side 2 omganger.

Skrevet

Er ikke helt ekspert på å tyde strikkeoppskrifter selv, men regner med at du skal felle som det siste eksemplet du nevner.

Om det står at du skal felle på retten, begynn med å felle 2 masker i starten og slutten på pinna. Strikk vrang tilbake, så feller du på samme måte. Så på de neste 4 pinnene du strikker rett, skal du felle 1 gang i begynnelsen og på slutten av pinna.

Vil tipse om denne siden http://www.knittinghelp.com/ - her finner du videoer om hvordan man strikker forskjellige masker, hvordan man feller/øker mot høyre eller venstre. Digger den siden, det er så greit å kunne strikke riktig, og få et pent resultat når man først skal legge masse tid og krefter i et arbeide.

Lykke til! :)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Du strikker på rundpinne, for og bakstykke i ett ja?

Da skal du felle 6 masker i hver side slik at det blir hull til ermene. Jeg bruker å strikke to masekr, og så dra den første over den andre. Fortsett til du har felt 6 masker.

Så lar du bakstykket være og strikker forstykket ferdig (du må gjerne gjøre det i omvendt rekkefølge altså, men jeg gjør alltid forstykket først). Da må du strikke frem og tilbake.

Så feller du i begynnelsen av hver pinne (det blir på retten i den ene siden og vrangen i den andre siden). Fell 2 m i begynnelsen av pinnen. Strikk ut pinnen. Snu. Fell 2 masker. STrikk ut pinnen. Snu. Gjenta (du skal gjøre det to ganger.

Neste gang feller du en maske i begynnelsen av hver pinne. Dette gjør du fire ganger.

Se for deg et ermehull i en genser. Det må være et hull der du kan sy i ermet, og det har en litt innsvingt fasong på en måte. Da er det lettere å skjønne oppskriften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...