zomg!! Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 turen til Egypt, går det greit å reise dit når jeg er 10+4? Hvilke hensyn bør jeg ta?
Skoobidoo Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Hei Mange vil sikker mene jeg er hysterisk (men whatever), snakk med legen din... Jeg var i Egypt for noen år siden og ble forferdelig dårlig der nede. Matforgiftning m.m. Helt jææævlig, og lege/sykehusfasiliteter var ikke mye å skryte av. Jeg vil si at strenge forhåndsregler er VIKTIG hvis du reiser dit... Lykke til :-)
Bringebærmamma 160611 Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Det er helt greit å reise til sydligere strøk så tidlig i graviditeten. Det du må passe ekstra godt på er hva du spiser og håndhygiene. Det er de samme tinga du skal unngå i utlandet som i norge, men kanskje være ekstra på passelig på å ikke f.eks spise salat (som kan være en bakteriebombe i varmere strøk). Ellers ha som regel å spise godt stekt og/eller kokt mat. For øvrig se mattilsynet sine sider over kostholdsråd til gravide. Jeg hadde imidlertid undersøkt godt med et reisebyrå om det faktisk er trygt å reise til Egypt nå - med tanke på urolighetene som skjer der nå. Og kjøper dere tur så hadde jeg dobbeltsjekka om forsikringen dekker en eventuell avbestilling pga uroligheter.
Bringebærmamma 160611 Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Det er helt greit å reise til sydligere strøk så tidlig i graviditeten. Det du må passe ekstra godt på er hva du spiser og håndhygiene. Det er de samme tinga du skal unngå i utlandet som i norge, men kanskje være ekstra på passelig på å ikke f.eks spise salat (som kan være en bakteriebombe i varmere strøk). Ellers ha som regel å spise godt stekt og/eller kokt mat. For øvrig se mattilsynet sine sider over kostholdsråd til gravide. Jeg hadde imidlertid undersøkt godt med et reisebyrå om det faktisk er trygt å reise til Egypt nå - med tanke på urolighetene som skjer der nå. Og kjøper dere tur så hadde jeg dobbeltsjekka om forsikringen dekker en eventuell avbestilling pga uroligheter.
zomg!! Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2011 Takk, vi betalte depositumet på turen i august. Vi reiser om UD sier det er greit, satser ikke på noe annet. Takk for gode råd:) nærvøs 1.gangs gravid.
DenTredje Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 Jeg reiste til Kreta da jeg var rundt 10-12 uker forrige gang, og da ble jeg sååå dårlig av reisesyke, over 1 uke med "eksplosiv" diare! Det sies at man lettere blir syk fordi maten går saktere gjennom tarmsystemet når man er gravid. Så jeg sier som hun over: Vær forsiktig med håndhygienen! (ble syk selv om jeg var det, jeg reiser ikke til Syden igjen som gravid, hehe... ) Mange som reiser til Syden som gravide og som har det topp altså! Så sjansene for at det går bra er nok gode!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå