Gå til innhold

Nettopp kommet hjem fra barsel med baby som er 3 dager gammel, og jeg har pådratt meg forkjølelse med feber.... kan jeg smitte babyen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Livredd for dette, i og med at han er så liten enda. Ammer, så kanskje han får i seg antistoffer mot dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan smitte babyen. Det at du har blitt syk betyr at du enda ikke har antistoffer mot akkurat denne bakterien/viruset, saa da har du ikke antistoffer i melken heller.

Ta forholdsregler! Bruk munnbind rundt ham og vask hendene ofte. Hvis mulig la ham vaere mest mulig hos pappaen (eller kanskje en bestemor eller noen som kan vaere hos deg). Ta alle forholdsregler for ikke aa smitte pappaen heller.

Skrevet

Hei

Min baby var 3,5 uke (så litt mer robust enn din på 3 dager) da jeg. pappan, og besteforeldre på begge sider var kjempeforkjølet. Baby ble ikke syk. Vi vasket selvsagt hender og brukte mye antibac på hendene, men brukte ikke munnbind (skal man det?). Baby sov sammen med meg om natten.

Lykke til og god bedring, håper ikke babyen din blir forkjølet. Du kan uansett ringe barsel og spørre om råd der.

Skrevet

MUNNDBIND!!!??? Er forlk så hysterisk?

Da jeg fikk tvillingene mine (for 12 år siden) Fikk jeg alt på en gang, halsebetennelse, bihulebetennelse og lungebetennelse. Jentene mine var bare 2 dager da det startet, jeg var på sykehuset og hadde jentene hos meg hele tiden ( fikk ikke mye hjelp selv om jeg var på sykehuset) uten at de ble syke. Tror ikke de hadde fått være med meg hele tiden om det var fare for at de skulle bli syke.

Antistoffer begynner vel mann og danne fra dag en når kroppen merker en bakterien eller virus.

Så klart kan du sikkert smitte babyen men i de fleste tillfeller skjer det ikke. Men bruk skjønn, vask hendene ofte ikke host eller nys på babyen.

Skrevet

signerer de over som nevner håndvask og antibac.... munnbind var litt drøyt synes nå jeg ;)

Skrevet

Så lenge du oppholder deg i samme hus som babyen, kan han smittes. Det er ikke mye du kan gjøre med det - sånn er det bare.

Vår ble forkjølet første gang da han var to uker - ble smittet av storebroren. Forkjølelse var ikke noe verre for babyen enn for oss andre - annet enn at det er mer plagsomt for dem å bli tette i nesa. Og så er det verre for oss voksne å høre på det lille nurket sin hoste og surkling, da... Men i og med at de er så små, skal man være ekstra oppmerksom på allemnntilstanden deres fordi den kan endre seg veldig raskt hos de små.

Ammingen vil nok gi antistoffer etterhvert, og så har han også med seg en del fra livet i magen ennå. Men han kan fortsatt bli syk. Prøv å ikke bekymre deg for mye. Vask hender godt og unngå å legge nesa oppi ansiktet hans, slikt du uansett gjør når du er forkjøla for å ikke smitte andre.

Skrevet

Jeg var kjempeforkjøla under fødselen og ca en uke etter, men smittet ikke jenta mi. Hun fikk heller ikke omgangssyken jeg fikk da hun var tre MMS, selv om absolutt alle andre ble syke. Så jeg tror de små har et superbra immunforsvar i begynnelsen.

Skrevet

Jeg ble syk to uker etter ks og var superstressa for at baby skulle få det samme. Alt er så sårbart i begynnelsen synes jeg at bare tanken på en tett nese ga meg helt panikk (he-he). Men... baby holdt seg frisk selv om jeg nesten rant bort av feber og snørr. Vi lå i samme seng hele natta og var sammen hele dagen, så jeg kan ikke annet enn å tro de må ha et ganske godt immunforsvar med seg ut fra start! LYkke til!

Skrevet

Det er så genialt konstruert at melka inneholder antistoffer som du produserer ved sykdom. Det er også slik at barn er naturlig beskyttet i en stund etter det er født da kroppen din gir mange antistoffer til barnet.. Men det betyr ikke at barnet ikke kan bli sykt.

Det vil komme sykdom, og som ellers i livet får man ta forholdsregler som håndvask etc. Men kjære vene, munnbind? Det må være en spøk. Det vil si at man aldri bør ta ungen ut noen sted det da (sterilisere alle flater - aldri få søsken)... siden det kan være "sykdom" på buss, butikk, hos venner, familie. De fleste er smittebærere før sykdommen bryter ut...

God bedring ;-)

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Ja sykdom vil jo alltid komme, og ihvertfall med 3 barn i huset.. men man blir jo litt ekstra bekymret for sykdom når de er så knøttsmå.. men jeg får bare ta forhåndsregler, spriter meg før amming og kos osv. men munnbind? nei, det tror jeg dropper.. og man vi jo gjerne kose med den lille hele tiden også så det er ikke så lett!! de trenger jo masse kroppskontakt! men ser jeg noen antydning til sykdom så finnes det jo leger der ute.. derfor de er der :) skal slutte å bekymre meg så mye :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...