Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Kan bf ta ut pappaperm uten at han har barnet? For noen mndr siden fikk jeg melding fra bf om hva fødselsnr mitt og barnet var, og når jeg spurte hva han skulle med det fikk jeg tilbake at han var på nav og skulle ta ut perm fra jobben. Jeg tenkte ikke mer over det der og da for jeg studerte og var midt inn i en time. Men i ettertid har jeg tenkt litt på det for noen uker etter han skreiv de meldingene fortalte han at han ikke var på jobb og at han ikke skulle jobbe på ca en mnd. Så jeg lurer på om noen her inne vet om dette går an?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Bor barnet hos deg? Har du daglig omsorg? Jeg fikk beskjed av nav at pappapermisjonen eksiterer ikke om dere ikke bor i lag, og om du ikke vil at bf skal ha pappaperm. Da får du den overført til deg.
gizmo78♥ har fått baby:-) Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 Stemmer det hun over her skriver... har du perm nå kan ikke han ta ut sin samtidig. Da skal du være i virke eller ha ferie. Snakk med nav...hos meg fikk jeg den overført automatisk.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Jeg var nettopp ferdig på videregående så tok meg et friår så hadde ikke perm...men skulle tro nav hadde sendt noe info om dette om det er tilfelle? Synes bare det var så rart at han spurte etter fødselsnummerene våres og sa han skulle betytte seg av systemet og ta perm...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 Om dere ikke bodde sammen da barnet ble født så ble alle pappaukene automatisk overført til deg og om du er ferdig med hele permisjonen så er det ingen uker igjen til far.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 FOr at pappaen skal ha rett på fedrekvoten må mor ha rett på foreldrepenger. Om du ikke har det får heller ikke far pappaerm... Da har det isåfall skjedd en feil og han får seg en ubehagelig overraskelse.. Du burde sjekke dette om du mottar stønader som alenemor for det er ikke mulig å motta disse samtidig som pappaen har fedrekvote da han regnes som hovedomsorgsperson i de ukene han har barnet.. Du kan med andre ord komme i en klemme pga dette så ring nav og sjekk... (mulig de ikke kan gi deg informasjon om ham, men informer de likevel om hva du mistenker så kan de likevel sjekke det og "ta" han for det..)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 Reglene fra 1. juli 2009 gjør at far har rett til perm selv om mor ikke har det. Om situasjonen er slik at far i dette eksemplet har tatt ut foreldrepermisjon uten en gang å ha ungen, så er det selvsagt ulovlig gjort av ham og har risikerer å bli anmeldt av NAV. Men om han bare har tatt ut en permisjon uten at dette har med foreldrepermisjon å gjøre, så har ikke det noe med saken å gjøre. Når det gjelder fars rettigheter til foreldrepermisjon når han bare er samværsforelder så er det mye opp til mor hvordan ting blir. Jeg venter barn i år og planen er at far får permisjon som gradert uttak. Da kan han ha fri f.eks. en dag i uka over en lengre periode for å ha ungen hos seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå