Gå til innhold

andre som jobber på småbarnsavdeling?? tilrettelegging :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

som dere da vet, er det travle dager, med en del løfting og ubehagelige stillinger :) har dere fått noe tilrettelegging?? hvordan da isåfall??

eneste jeg har spurt om er å slippe å gå overtid + jeg ønsker ikke å kjøre den vogna som vi har 6 barn i..hehe ;)

men jeg kjenner bekkenet begynner å krangle litt nå, og er bekymret for å ende opp med bekkenløsning dersom jeg ikke roer det litt ned... men er ped leder, så ønsker liksom å gå foran med et et godt eksempel, og synes da det er vanskelig å sitte i ro, mens de andre springer.... uff er ikke helt enkelt dette, men logisk sett er det jo bedre jeg roer ned, å kan gå i jobben lenge!!! er bare 18+4 så er mange uker igjen!!!

noen tips?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I noen kommuner/IA-bedrifter finnes det samarbeid med jordmor, hvor arb.giver og den gravide sammen søker om besøk. Da kommer det en jordmor og ser hvordan arbeidsforholdene og -oppgavene dine er, og sier hva og hvor det bør tilrettelegges, for å gjøre det best mulig for deg.

Skrevet

Hei hei.

Er også ped.leder på småbarnsavd. Er i uke 25+4 og jobber 100% ennå. Går sånn passe bra ennå. Ikke noen form for tilrettelegging annet enn at de andre tar i et ekstra tak der jeg kommer til kort. Må passe på så jeg ikke sliter ut de:)

Er sliten når dagen er omme og har en 2 åring i hus også:)

Skrevet

Heisann :) Jeg slenger meg med på lasset og jobber som ped.leder på småbarnsavd med 13 barn og 4 voksne.

Vi er en IA-bedrift og jeg har hatt møte med bedriftsjordmor og hun lærte/fortalte meg om forskjellige ergonomisk bra måter å komme gjennom svangerskapet på uten å slite seg ut fysisk. Feks slikt som vi allerede vet at barna selv kan klare å klarte opp på stoler og stellebord selv (med en støttende hånd tilfelle fall, men slik at vi ikke løfter de opp og ned) Å sitte på rullestol (sånn lav ned til gulvet) både ved å hjelpe til med håndvask,ved bordet (i stedet for å sitte på tripptrappstolene) og ved på/av-kledning i garderoben.

hun forkuserte også på hvor viktig det var å fortelle barna at babyen gjør det litt vanskelig å bøye seg ned eller løfte osv, og at barna må hjelpe til slik at babyen har det bra, feks med å legge seg ned på gulvet og slenge foten i været når vi skal ta på strikken under skoen i stedet for å bøye oss de 10-15 cm. Jeg hadde babyen som tema under samling en dag og ungene synes nå det er kjempekjekt å hente stol til meg og plulkke opp ting fra gulvet osv, noe som gjør at jeg slipper å bøye meg SÅ mye som vanlig :)

Jeg står også friere til å ta mer kontorarbeid enn å være med i på/avkledning, gå ute på lekeplassen på glatten og jeg får ikke være med på tur på glatten og strengt forbudt å trille vognene :)

Styrer har også søkt til NAV om støtte til det som heter "side ved side" Det vil si at to dager i uken så får bhg støtte til å ta inn en ekstra person som følger meg og mine vakter de to dagene, og er ikke på topp som hjelp til å avlaste meg slik at eg feks kan ta mer kontorarbeid eller rett og slett prøve å ta det mer med ro, UTEN dårlig samvittighet for de andre på avd. GENIALT tiltak som både eg og avdelingen tjener på :D

I tillegg så har sjefen pålagt oss gravide 10 minutt pause PÅ PAUSEROMMET der vi skal elgge oss ned på sofan for å hvile ryggen, i løpet av dagen. Dette blir som oftest gjort ved frukttiden ca kl 14.00-14,30 eller på formiddagen hvis behov. Dette er alle ansatte klar over og de hjelper å sende oss avgårde på pause hvis vi "glemmer" det pga dårlig samvittighet over de andre som gjør mer eller lignende. Heldigvis har eg gode medarbeidere som passer på meg ;)

Disse "småtingene" har hjulpet meg godt gjennom svangerskapet allerede (er 22+2) Håper det var til noe hjelp :)

Skrevet

Kjære dere:-)

Jeg er som dere også pedleder i barnehage og har mange års erfaring som leder. Jeg vil bare si at det er viktig å ta hensyn til sitt svangerskap ved jobb i barnehage, som har mange tunge løft og en arbeidsdag som er litt uforutsigbar med plutselige bevegelser sammen med barna samt mye bakterie og smitte. Hvis en gravid kjenner på seg at hun begynner å bli sliten kan det være lurt å tilrettelegge arbeidsdagen slik at hun makter å være på jobb lengst mulig. Leken kan sammen med den gravide fylle ut et skjema om hva som skal taes hensyn til, dette legges fram for styrer som har plikt og ansvar for å følge dette opp. Viktig å informere kolleger om hva som skal taes hensyn til:-) Hvis den gravide etter dette har dårlig samvittighet for å gjøre "for lite" eller for at andre må jobbe mer, er det noe hun må forholde seg til og heller snu tankene og være fornøyd med at systemet fungerer. Andre kan hjelpe oss med å tilrettelegge, men de kan ikke hjelpe oss med dårlig samvittighet for den eier vi alene-

Lykke til

Skrevet

Hei! Sniker meg inn fra 3.trimester..Jobber også som ped.leder på småbarn, eller rettere sagt 1 - 4 års avd. med 12 barn og 3 voksne.

Har fra i går "endelig" blitt 40 % sykmeldt, rett og slett fordi kroppen er så sliten og bruker all energi på jobb.

Synes det er veldig interessant lesning om hvordan dere opplever tilrettelegging på jobben. Det er jo dessverre ikke alt man kan gjøre noe med! Vi er også IA bedrift, så skal sjekke opp det side - på - side, høres genialt ut! Jeg har snakket med mine assistenter og lederen min om å slippe yttervakter de 3 dagene jeg jobber, og fått ordnet det for de neste 2 ukene nå. Synes senvakt er veldig slitsomt, og på tidligvaktene stresser jeg sånn med å rekke ting (leverer også min egen datter i bhg. hver morgen), at magen krangler i form av både forstoppelse og kynnere..

Synes det er kjipt det blir mer senvakter på de andre, men det blir jo også flere tidligvakter! På denne måten, så sant alle de voksne er friske, slipper jeg også å være èn time alene i hver ende av dagen. Så da blir arb. tiden 9 - 15.45 de dagene jeg jobber. Håper det funker bra, og at jeg kan jobbe slik lenge!

Vi har forøvrig også søkt refusjon fra min 1. fraværsdag gjennom NAV, noe de visstnok dekker siden fraværet er svaangerskapsrelatert.

Lykke til jenter - håper alt ordner seg!

Skrevet

Hei! Sniker meg inn fra 3.trimester..Jobber også som ped.leder på småbarn, eller rettere sagt 1 - 4 års avd. med 12 barn og 3 voksne.

Har fra i går "endelig" blitt 40 % sykmeldt, rett og slett fordi kroppen er så sliten og bruker all energi på jobb.

Synes det er veldig interessant lesning om hvordan dere opplever tilrettelegging på jobben. Det er jo dessverre ikke alt man kan gjøre noe med! Vi er også IA bedrift, så skal sjekke opp det side - på - side, høres genialt ut! Jeg har snakket med mine assistenter og lederen min om å slippe yttervakter de 3 dagene jeg jobber, og fått ordnet det for de neste 2 ukene nå. Synes senvakt er veldig slitsomt, og på tidligvaktene stresser jeg sånn med å rekke ting (leverer også min egen datter i bhg. hver morgen), at magen krangler i form av både forstoppelse og kynnere..

Synes det er kjipt det blir mer senvakter på de andre, men det blir jo også flere tidligvakter! På denne måten, så sant alle de voksne er friske, slipper jeg også å være èn time alene i hver ende av dagen. Så da blir arb. tiden 9 - 15.45 de dagene jeg jobber. Håper det funker bra, og at jeg kan jobbe slik lenge!

Vi har forøvrig også søkt refusjon fra min 1. fraværsdag gjennom NAV, noe de visstnok dekker siden fraværet er svaangerskapsrelatert.

Lykke til jenter - håper alt ordner seg!

Skrevet

Hei!

Jeg er også pedleder på storbarnsavdeling men har ansvar for 11 barn på 2 år (vi er 20 barn og 4 voksne ink 2 ped ledere og har delt gruppa i 2 pga 11 2 åringer og 9 4-5 åringer). Jeg er sykemeldt 40% allerede, og har vært det siden jul, men d er både pga at det er en veldig tung barnegruppe og pga at jeg rett og slett var sliten før jeg ble gravid og er enda mer sliten nå. Problemet er at den andre ped lederen også er 40% sykemeldt pga utbrenthet så mye faller på assistentene. JEg har laget ny vaktplan der meg og hun andre ped lederen tar våre sein- og tidligvakter for å slippe å legge alt over på assistentene. Heldigvis har vi bare en vikar som jobber de 4 dagene vi er borte løpet av uka. Har ikke tilrettelagt mer enn det men er nøye på å prøve å bære minst mulig og bruke krakk under påkledning osv. Er bare 14+3 så blir spennende å se hvordan det går. Er mitt andre svangerskap og har en gutt på snart 2 år fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...