Up2me Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Jeg er så ALT for glad i forskjellig typer ost, men ble plutselig litt usikker på hvilke oste jeg kan spise, og hvilke jeg ikke kan spise. Noen som har peiling?
Lene~mor til tre Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Melk og meieriprodukter Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.
Up2me Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2011 Takk hoff... det blir hardt! Jeg er alt for gla i ost!!
Venter prins i oktober <3 Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 På matportalen står det; Meieriprodukter: Hvilke meieriprodukter bør jeg spise? Gravide bør velge melkeprodukter som har lavt fettinnhold, som skummet melk, ekstra lett melk, lettmelk, yoghurt med lav sukker- og fettprosent og halvfete og magre tubeoster eller faste oster. Jeg er glad i smelteoster på tube og faste oster. Kan jeg trygt spise disse? Ja, smelteoster på tube eller i beger, nylig åpnet kremost i beger og halvfaste og faste oster som brunost, hvit-/gulost, gouda, edamer, grana padano, cheddar og parmesan er trygge. Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk f. eks. brie, camembert og blåmuggost som gorgonzola. Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge. Hvordan kan jeg vite om osten er pasteurisert eller ikke? Osteprodusentene i Norge og EU er pålagt å merke oster med rå/upasteurisert melk spesielt med ”Fremstilt av ikke-pasteurisert melk” eller ”Fremstilt av rå melk”. Mange forkorter denne merkingen til ”Upasteurisert/rå melk”. Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, men det kan også stå andre steder på emballasjen. Kan jeg spise alle typer ost som er varmebehandlet, for eksempel i varme sauser og på pizza? Ja, all ost som er varmebehandlet til over 70 grader kan trygt spises. Kan jeg spise fetaost? Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet. Kilde: http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå