Gå til innhold

Hvordan er "fordeler" dere oppgavene etter at far har kommet fra jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om jeg ikke er på jobb, blir jeg sliten av å gå hjemme med hjerteknuseren. Føler at far tror det er en lek, virker nesten sur når jeg ber om hjelp til husarbeid/stelle gutten vår på kvelden.Hvordan har dere det? Rydder begge av middagsbordet? Støvsuging? Klesvask? Husvask? Rydding generelt? Bade barnet, stelle og legge det? Mating? osv....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ha! godt spørsmål!

jeg tar klesvask, støvsuging, rydding og mye mer.

Mens hans faste oppgaver er oppvaskmaskin + å rydde kjøkken og bord etter maten.

Husvask, hva er det? hehe....

det blir når det blir her....

Prøver at han mater til kvelds også, men jobber litt ujevnt,så det er opp og ned.

Spør alltid han om han kan ta med ungen i dusjen, for jeg ser ungen nok i løpet av dagen. Så et par ganger i uka gjør han det, hvis ikke må jeg jo gjøre det selv. Det er koselig når jeg er opplagt, men ikke alltid like gøy om jeg er sliten etter en lang dag....Bader ca 2-3 g i uka. det holder.

Jepp, de tror det er en LEK å gå hjemme, bare vent!!!! gleder meg til pappapermen jeg!

Skrevet

hei hei.

her må nok bare far ta sin del fordet om han har vert på jobb...

greit nok han får lov å sette seg ned en liten stund 15-30 min med en gang han er kommet hjem men så får han både beibi og de 2 andre i fanget av meg mens eg lager middag...

husarbeidet faller nok mest på meg... dessverre... men da har han fått grei beskjed om at dersom han ikke bidrar selv så kan han bare drite i å klage....

legging og stell deler vi på... hver sin gang eller hver vår unge og av og til vil jo ungene selv velge hvem som skal bli med å legge...

men det er nok eg som tar det meste med den lille.

sliter du deg ut på dette hjelper det ikke på det... så senk dine egne forventninger og ta det som det kommer...

sett dere ned å snakk om det.

dersom han ikke gidder å hjelpe kan han ikke klage viss huset ser bombet ut heller...

Skrevet

Jeg ser på det sånn at baby er min "jobb" den tiden pappa'n er på sin jobb. Når han ikke jobber, deler vi det likt. Det er tanken i hvertfall!

Han har en jobb der han kan gjøre mye hjemmefra, så ofte er han hjemme sammen med oss, men likevel på jobb hvis du skjønner. Derfor er det litt vanskelig å bestemme når babyjobben går fra å være min jobb til vår jobb. He he.

Men altså; Jeg gjør det jeg orker og får tid til av husarbeid mens han jobber (noen ganger rekker jeg over alt, andre ganger ingenting), og så deler vi på det jeg ikke har rukket. Ofte tar han en hjemmedag for å hjelpe til med husarbeid og mini, men i perioder er han borte fra tidlig morgen til sen kveld og dødssliten når han kommer hjem. I praksis faller det meste på meg, siden han ikke alltid er så flink til å se hva som må gjøres, og jeg gjør det i stedet for å forklare hvordan og hvorfor og bla bla. Men, han blir aldri, aldri sur når jeg spør om han kan gjøre noe. Da gjør han det!

Litt komplisert forklaring, men altså:

Hjem og baby er min jobb fram til han er ferdig med sin jobb. Alt etter det blir delt likt (er tanken...).

Skrevet

Vi har to barn, så vi begge holder jo på mednoe hele ettermiddagen, til siste er i seng klokka 20.15 Vi legger hvert vårt barn foreløpig. Deretter er det alltid noe som må gjøres så ingen av oss setter seg egentlig nned nfør klokka er 21.00-21.30. Vi lager matpakker (barnehage og hans jobb) annehver kveld. Begge gjør det vi ser trengs. Det eneste jeg rekker på dagtid er klesvask og middag, stort sett.

Skrevet

.. og han mater lillegutt til kvelds i ukedagene, og også frokost til alle i helgene.

Skrevet

Haha sprøtt! Hadde tenkt å skrive samme innlegg idag! :D

Er enig i at det er tungt å ha ungen hele dagen. Prøver å få ryddet litt her på dagtid, men jeg orker ikke stresse med det. Når han kommer hjem fra jobb tar han ungen mens jeg rydder og begynner med middagen (da har jeg jo tilbragt så mye tid med barnet mitt at det er deilig å gjøre litt husarbeid). Vi er begge slitne, men har innstilt oss på at det er full fres fram til lillegutt er i seng. Så da trøt vi til begge to.

Prøver å dele på husarbeidet. Selv om han ikke ser det like godt som meg. Blir til at jeg gjør mest og tar meg av all klesvasken f.eks., men sånn er det vel. Noe liker jeg å gjøre selv sånn at jeg vet at det er gjort ordentlig... :D

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Faren kommer hjem fra jobb ca kl 16.00 hver dag og guttungen legger seg ca kl 19.00. Stort sett tar faren hovedansvaret for gutten vår frem til leggetid. Noen ganger har jeg middagen klar eller så lager jeg den når han tar over ansvaret. Han bruker å lage middag minst 1 dag per uke. Når kvelden kommer så går vi inn annenhver gang hvis guttungen er urolig. Stort sett bruker mannen min å ta bæsjebleiene når han er hjemme, for jeg tar så mange når han er på jobb.. ;-)

Jeg har hovedansvaret for husarbeidet, han tar ikke initiativ selv, men han hjelper meg hvis jeg ber om det. Jeg vasker klær og rydder på dagtid, men vi vasker alltid badet og støvsuger på kveldstid, og det gjør vi stort sett annenhver gang. Det er vel jeg som husker på å få badet guttungen og slikt..

Vi har bare et barn.

Dette er en ordning som fungerer utmerket for oss. Jeg er koordinator i dette huset, men han har andre ansvarsområder (full kontroll på økonomi, forsikringer, betaler regninger, oppusning, skifter dekk, måker snø +++)

Skrevet

hehe.. ja.. godt spørsmål..

her er far på jobb i to uker i strekk da, så er han hjemmeværende i fire måneder før det er på`n igjen..

Prøver å dele omtrent likt ja, det gjelder det meste- eneste jeg gjør som ikke han gjør er å brette klær å legger de i skap og skuffer. Ellers gjør nok jeg litt mere enn han ja, spesielt rydding, men ber jeg om noe så trår han til da:) Mht barna har jeg tatt mest hånd om minstejenta mens han har tatt storebror. Prøver å få snudd dette da, slik at han også tar henne, (og jeg heller tar storebror så klart), og syns det går bedre for hver dag:) Er i grunn ganske fornøyd... MEEN er jo endel jeg ting jeg syns han gjør slurvete eller for lite av, så klart... skulle ønske han kunne SE at det er rotete i stua, eller at benken ikke er tørket av etter middagen osv... men det der er jo bare å gi opp, får heller være fornøyd med det han faktsik ser og gjør- som faktisk er en god del:)

Skrevet

De dagene han kommer tidlig hjem henter han i bhg og jeg har middagen klar. Så spiser vi alle 4, og så er det som oftest jeg som rydder og vasker etter middagen mens han leker med barna. Det er fin "terapi" for meg - da jeg er sammen med barna om morgenen og leker med snuppa hele dagen. Sånn rundt kl 1715 er jeg ferdig og da leker vi alle til 1745, og begynner kveldsrutinene. Lager brødskiver og grøt mens vi ser på barnetv.

Kl 1815 går vi alle opp på badet og bader de to. Så legger han størstemann, mens jeg ammer og legger jenta (1850). Mens han gjør seg ferdig med storebror, rydder jeg mer og fikser med klesvask og rydding etter badet.

Kl 1910 er som oftest barna i seng og skal sove, og mannen må jobbe litt.

I helgen er det husvask, og da er det som oftest slik at jeg gjør det, mens han leker med barna. Eller at han drar og handler mat med storebror, og lillesøster sover mens jeg vasker hus. Det hender at storebror vasker litt han også, og at vi da vasker mens lillesøster sover alle mann. Pappa fikser masse ting og tang i lpa helgen (skifter lyspærer, stryker skjorter, vasker bil, handler, måler snø etc.).

Vi er altså tradisjonelle når det gjelder fordeling, men han tar i et ordentlig tak med barna siden han jobber mye. To gg i uken jobber han sent, og da har jeg barna hele dagen og kvelden. Nå er han borte en uke på jobbreise og da har jeg barna alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...