Gå til innhold

Er det virkelig DYRERE å ha større enn små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

MYE dyrere med tenåringer/ungdom.

Fra 15-18 år er vel den dyreste perioden, har erfaring, tro meg og jeg er ganske streng - poden må jobbe hvis han skal ha dyre merkeklær, cafebesøk, mat ute, feste etc.

Nevner, de spiser mer, telefon, transport, fritidsaktiviteter/tøy, skolemateriale, klær og div., lappen, +++

Sikkert dobbelt så dyrt og slik regner også SIFO (statistisk hva det koseter) , Mener de beregner at en ungdom mellom 15 og 18 er dyrest, men mange forsørger jo videre til de er rundt 19 år minst , og ferdig med vgs./overgangen til jobb eller høyskole.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en spennende tråd.

Selv tror jeg ikke det er barna som blir så dyre tvert over natta, men drifta av familien a/s. Overganger er dyre. Overgangen fra ingen barn til ett barn kostet penger, klær, utstyr, boplass mv. - Ikke nødvendigvis utgifter knyttet direkte til barnet som klær og mat, men fordi hele familien trengte nytt sted å bo som følge av familieforøkelsen. Overgangen til 3 barn var dyr, da trengte vi større bil, større leilighet/hus. Overgangen til 3 barn i barnehage var dyr, men det mest knyttet til direkte utgifter til barnehage - jeg synes ikke barna ble dyrere i klesveien av å gå i barnehagen. Og nå går de ut av barnehagen og inn i SFO i tur og orden, utgiftene forsvinner jo ikke, de endrer jo bare form. Om et par år går første ut av SFO, og den utgiften forsvinner - iløpet av en 4-5 års periode vil alle barna være nøkkelbarn. Man skulle da tro vi hadde 6000 mer i måneden å rutte med, men jeg tror bare utgiftene kommer andre steder istedenfor.

For eksempel vil vi ha behov for å bygge litt på huset slik at barna får hvert sitt rom når de blir eldre. Det er ikke direkte knyttet til mat, fritid eller klær til barna - men det er jo utgifter som kommer pga dem. Bilen vil måtte skiftes, jeg har vanskelig for å se at den vi har nå holder mer enn 5 år til, og fordi barna vokser vil vi måtte ha en bil som har plass til en familie på 5, turutstyr og hunden. Hele familien vil i en periode være dyrere å drifte, men dette vil skje samtidig med at lønna stiger, huset øker i verdi (forhåpentligvis), jeg blir ferdig med utdannelsen min, etc.

Når barna flytter ut og etablerer seg selv kan vi selge huset, kjøpe noe mindre, mindre bil, strømforbruket synker, vi kan vaske klær to dager i uka (mot dagens 7-dagers-vaskeuke), etc..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...