Gå til innhold

Er det virkelig DYRERE å ha større enn små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke enig i alt som sies over her.

Har som sagt over 7000 kr hver mnd til barnepass og nå bruker vi hvertfall si 2000 kr i mnd på fritidsaktiviteter. Noen over her nevner playstation, dyrere bukser + + + Min gutt på 8 har hatt playstation i flere år allerede + ds, ønsker seg spill, filmer og mer til. De to yngre guttene vi har arver jo det de kan av eldste broren sin, altså så er det han eldste som koster mest penger akkurat nå. Når alle våre 4 kommer i tenårene så får dem jo få litt nå og da. Altså alle kan ikke få bukser til en tusen lapp hver pr mnd etc. Krever dem ditt og datt som koster flesk får dem ønske seg dette til jul, bursdag etc og ellers får vi dele litt på hvem som får hva..Men at vi kommer over 7000 kr pr. mnd for alle våre 4, det gjør vi ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du 7 tusen i mnd for at poden skal få få si vil jeg anbefale deg å heller kjøpe egen hest for da er det faktisk billigere!

Skrevet

Vi har egen hest, koster ca 4000++ i måneden å ha den, i tillegg kommer andre interesser.. Du betaler ikke 7000 i mnd for en unge i barnehagen heller...

Skrevet

2158

Vet ikke helt hva du snakker om her, men de 7000 kr er for 3 stk i barnehagen og 1 sfo plass. Ikke snakk om noen hest her..hehe..

SOm jeg har skrevet over her driver også små barn med fritidsaktiviteter som mine med fotball, ridning, turn, svømmeskole etc. koster jammen litt nå det også:/

Skrevet

Store barn = store føtter. Tør ikke tenke på hva vi bruker på sko ila et år på eldstemann... Han har 41 i sko og da er det over i voksenavdelingen og dyrt, alt fra skisko, joggesko, vintersko, innesko til gym´en osv.

Klær er dyrt og barna har store krav. på den annen side så varer de litt lenger enn klærne til småbarna. Aktiviteter = rådyrt, særlig hvis de er aktive. Vår spiller tennis på et "høyt" nivå og dermed ryker det ca 1000 i mnd på trening + samlinger etc. Lommepenger (han jobber litt hjemme for det), mat (spiser som en voksen), Strøm (dusjer hver dag etter trening), skikort, ferier (får ikke barnerabatt lenger), Utstyr (ski, alpint, tennis....)

Jo det er dyrt med store barn, Men tar jeg bort 2000 i mnd som bhg koster så går det kanskje sånn ca break even.

Skrevet

barnepass kan trekkes av på skatten...

Skrevet

Signerer 21.50!

Jeg gikk på Alpint da jeg var ungdom det kostet flesk det! 3 par ski av GOD kvalitt, skisamlinger, sesongkort medk´lemskap i klubb.. Så har man kanskje flere barn med aktiviteter..

lommepenger

MER mat,

Ungdommer har gjerne fler enn et par vintersko og et par sommersko...

Mobil

internettregninger

pc

bursdager

ferieturer med store barn koster mer.. er ikke lenger gratis for store barn..

Skoleartikler..

Forstår ikke de som sier små barne er dyrere.. Bhg utgifter slipper dere ja, men skal du la ungen din få gå på de aktivitetene det ønsker og la barnet delta på sosiale samlinger og samtidig ikke være "helt ute" i klesveien så blir det mye dyrere med større barn..

Skrevet

Ja, barnehage koster, men det er mye annet som blir dyrere når barna blir større. Ta en ting som ulltøy f. eks. Om jeg skal kjøpe helt likt ulltøy til en på 7 og en på 14 så koster det 300,- for det til den minste men 800,- for den som er oppe i voksenstr.

Støvler til en på 14, Ecco f. eks, koster7-800 i barnestr, men 1500,- i voksenstr. osv.

For ikke å snakke om mat. En på 14 spiser utrolig mye mer enn en på 7...

Skrevet

Kommer helt ann på hva du legger opp til av utgifter det. SFI koster en del, kan man heller ha barnet hos besteforeldre etter skoletid, sparer man det. Kan barna i nabolaget ha lekegrupper og drive aktiviteter på lekeplassen, i husene rundt om på tur osv, så sparer man penger på fotball, ridning, dans, turn, karate osv, kan man handle inn klær på tilbud og brukt i de verste voksefasene, sparer man mange tusen på klær.

Små barn, store barn, det kommer enn på hvordan man legger opp økonomien og hverdagen. BHG er som oftest er nødvendig "onde" økonomi-messig. Og i BHG er barna mye ute og kravet til at barna har varme og solide klær er klart større for en 4 åring enn en 12 åring som ikke "leker" lenger. MEN, man kan få strikket varme klær av venner, familie eller selv hvis man er flinke med strikkepinnene. Man kan kjøpe hjemmestrikkede og andre typer ull-klær på freetex eller andre bruktbutikker er en gullgruve ;)

Og ang maten, en 3 åring må man kanskje kjøpe annen mat til, mens en 7 åring spiser ofte akkurat det samme som resten av familien, og porsjonen er jo såpass liten at det ikke blir store forskjellen i grønnsak-kurven, kjøttdisken osv. Men hjemmelaget mat laget på tilbuds-råvarer er klart billigere enn halvprosessert eller helprosessertt mat.

Så om store barn er dyrere enn små barn trur jeg ikke altså, trur det jevner seg ut veldig sålenge man tenker på hvor mye man trenger av utgifter.

Skrevet

Jeg klarer bare fortsatt ikke å bli enig. Med 4 barn slik det er nå har vi utgifter på fritidsaktiveter og barnepass på over 9000 kr pr mnd. Da er det ikke tatt med hva vi bruker på sko, utedresser, ullklær etc pr. mnd. SÅ, NEI...nok en gang tror ikke barna våre kommer til å koste mer enn 9000 kr pr mnd + det vi allerede betaler til ungene i dag i klær, sko etc selvom dem blir større.

Skrevet

Du må bestemme deg for hva du lurer på! Du spør om større barn er dyrere enn små barn, og svaret er enkelt og greit ja! De er dyrere i drift.

At du VELGER å ha barna dine i barnehage og SFO er ditt valg. Det er en utgift du velger. Klær og mat velger du ikke.

Skrevet

Husk på at vi får mye skattefradrag for å ha barnehagebarn, så ja det blir dyrere summa sumarum er vår erfaring. Utstyr, fritid, klær og matutgiftene stiger med alderen. Vår 13åring spiser for en voksen, klær blir dyrere, fritidsutstyr og aktiviteter koster mer enn de gjorde da de var små. Vår har pc, mobil, fritidsklubb, alpinutstyr, sessongkort i bakke, kino, diskotek, spill, tv osv osv....det koster så det holder.

Skrevet

Jeg er veldig usikker..

De eldre ungene ønsker merkeklær, og ja vi kjøper..

De eldre ungene ønsker PS3, ny mobil til jul, og ja vi kjøper..

De eldre ungene ønsker å gå på kino, disco, badeland, idrettsaktiviteter og ja de får lov..

De eldre ungene ønsker sykler, ski osv disse er dyre, og ja vi kjøper..

De yngste barna krever ikke julegaver, man bruker rett og slett ikke 4-5000 kr på de til jul. Vi vet de blir glade for noe til maks 2-500 kr.

De yngste barna koster en del når det gjelder klær, de bør ha ull og andre skikkelige klær. Mye og nye klær ofte.

De yngste barna får rimeligere skiutstyr, sykler mm.

De yngste går i bgh og sfo, og dette koster.

Vet egentlig ikke om noen blir klokere av dette, men poenget er vel at det koster uansett! Men man ser pengene flyge ut av kontoen når man drar kortet på de eldre barna.

Bhg/sfo regninga blir ei "regning", og er forventet betalt hver mnd, det er jo en nødvendighet for at familien skal overleve!

Kan det ikke være derfor vi sier de eldre barna koster mer?

Selv om man bruker 10 000 kr på fritidsaktiviteter i året på store barn, er det likevel ikke like mye som bhg koster pr år..

Det er vi foreldre som bestemmer hvor dyre barna blir i drift. Har selv en med egen pc, ny mobil hvert år, merkeklær osv. Vi har påført oss selv dette, gutten krevde da ikke Jean Paul genser da han fikk det første gang! Jo, han er dyr i drift men det er MIN skyld!

(Har både lite og stort barn selv.)

Skrevet

Tror dere at det kun er tennåringer som er godt utstyrt? Alpint står treåringen min til sammenligning.... Nytt utstyr 2,5 tusen, alt må byttes neste år...

Skrevet

I bunn og grunn er det du/dere som betemmer hvor mye barnet ditt vil koste.Et barn trenger ikke gå på 3 fritidsaktiviteter,få uke lønn eller nye klær,mobiler,mp3spillere,tvspill,filmer,møbler hver måned.

Så svaret er opp til deg.

Skrevet

Alt er dyrere for større barn. Femåringen spiser to skiver frokost, to skiver på skolen, to skiver til kvelds. Femtenåringe storebror spiser fire til frokost, fem på skolen, fem-seks etter skolen, minst to porsjoner middag, og en fire-fem skiver til kvelds. Ingenting til ham er billigere enn det jeg selv bruker - klær, sko, sportsutstyr - og alle aktivitetsavgifter har gått opp til det dobbelte, samtidig som han er på samlinger mange ganger i året som koster en drøy tusing hver gang. Han dusjer en evighet (prøv å stoppe det...), gjerne to ganger om dagen. Hans klær fyller det mangedobbelte av maskinkapasitet rett og slett fordi det er forskjell på å vaske digre jeans og små tights. Han har treningstøy som må vaskes fortløpende fordi han i motsetning til lillebror svetter - grundig. Og jeg kunne fortsette - men du har bestemt deg for at det ikke er sånn, så da er jo det lite vits i.

Skrevet

Alt er dyrere for større barn. Femåringen spiser to skiver frokost, to skiver på skolen, to skiver til kvelds. Femtenåringe storebror spiser fire til frokost, fem på skolen, fem-seks etter skolen, minst to porsjoner middag, og en fire-fem skiver til kvelds. Ingenting til ham er billigere enn det jeg selv bruker - klær, sko, sportsutstyr - og alle aktivitetsavgifter har gått opp til det dobbelte, samtidig som han er på samlinger mange ganger i året som koster en drøy tusing hver gang. Han dusjer en evighet (prøv å stoppe det...), gjerne to ganger om dagen. Hans klær fyller det mangedobbelte av maskinkapasitet rett og slett fordi det er forskjell på å vaske digre jeans og små tights. Han har treningstøy som må vaskes fortløpende fordi han i motsetning til lillebror svetter - grundig. Og jeg kunne fortsette - men du har bestemt deg for at det ikke er sånn, så da er jo det lite vits i.

Skrevet

Hm skrev ett innlegg, men det kom visst ikke med -prøver en gang til.

Du som hadde 4 barn i bhg/sfo som kostet deg 7000 kroner. Det blir litt feil å regne slik, for 7000 kr delt på 4 blir jo bare 1750 pr barn, og en tenåring koste rmer enn det i drift altså.

Jeg har 5 barn, to av dem er tenåringer -så trust me.

Ikke får de alt de vil ha, og ikke får de være med på alt de vil, og mye av fritidsutstyret kjøper vi brukt, men alikevell så er tenåringer svindyre.

De trenger jo like mye klær som små barn, men alt koster jo like mye som til voksne. Og for ikke å snakke om hvor mye mer klesvask det blir når de er større. Store klær tar mer plass i vaskemaskina, men klesbruken er jo minst like stor som da de var små -ergo går vaskemaskina oftere, det går derfor mer strøm, også bruker de mye strøm på alt mulig.

Så er det fritidsaktiviteter som er dyrere for større barn enn små, lommepenger, og for ikke å snakke om hvor mye de spiser, herlighet. Enorme mengder de spinkle hengslete kroppene konsumerer -nesten litt fassinerende å se på hehe.

Helt grei at dere småbarnsfoerldre ikke vil tro at større barn er dyrere enn småbarn, det er lov å leve i uvisshet. Det man ikke vet har man ikke vondt av. Dere vil selv oppdage det når barna blir store :)

Skrevet

Ja! Merket det veldig da eldstemann hoppet fra str 122 til 140 jeg... Da var han plutselig "ungdom" i klesbutikkene og prisen føk i været. Ikke lenger ta 3 betal for 2... Dessuten er han blitt mer aktiv på egenhånd og trenger penger til å bli med på ting (laserworld, snowboard etc) Han har også siste halvåret blitt meget motebevisst og ønsker seg veldig DC-klær, selvom han fint takler HM ennå.

Skrevet

Nå er vel ikke en 7-åring det man tenker på med "store barn" i denne sammenhengen, og 12++ barn trenger akkurat like mye, eller mer, varme klær som en på 3. De er så absolutt ute og leker, herjer, henger i kulda. De kjører på ski, aker og jeg skal love deg at om du har en rimelig aktiv unge så varer klærne kortere enn hos en fireåring, og de kostermer i utgangspunktet.

Skrevet

0749

Prøver nok en gang å fortelle her, som ikke alle forstår.

Vi har 7000 kr i barnepass utgifter pr.mnd. Dette er penger vi slipper å betale i barnepass når ungene blir større. Altså 7000 kr mer å bruke på barna. Men i tillegg til disse 7000 kr så bruker vi pr. i dag ca 2000 kr pr mnd i fritidsaktiviteter + daglige klær, sko, kino til eldstemann, disco, utedresser + +. Det som du nevner her at klesvasken blir desto større er jeg heller ikke enig i...eller det må bli treningstøy da i såfall. Mine 3 yngste kan ikke bruke et plagg mer enn den ene dagen, mens han eldste kan bruke samme bukse, genser etc. i flere dager. Kun "undertøyet" som blir skiftet hver dag som oftest. At strømutgiftene pr mnd kan bli noe dyrere er jeg enig i..men der har jeg jo disse 7000 kr jeg nå bruker på mnd barnepass jeg kan bruke noe av.

Mat kommer det til å gå mer av, men da sparer vi inn på middagsglass, bleier, og alt dem trenger av dyre barneprodukter. Så NEI, er fortsatt ikke enig. Vil tro vi kommer til å bruke noe av det samme vi nå gjør:)

Skrevet

0749

Prøver nok en gang å fortelle her, som ikke alle forstår.

Vi har 7000 kr i barnepass utgifter pr.mnd. Dette er penger vi slipper å betale i barnepass når ungene blir større. Altså 7000 kr mer å bruke på barna. Men i tillegg til disse 7000 kr så bruker vi pr. i dag ca 2000 kr pr mnd i fritidsaktiviteter + daglige klær, sko, kino til eldstemann, disco, utedresser + +. Det som du nevner her at klesvasken blir desto større er jeg heller ikke enig i...eller det må bli treningstøy da i såfall. Mine 3 yngste kan ikke bruke et plagg mer enn den ene dagen, mens han eldste kan bruke samme bukse, genser etc. i flere dager. Kun "undertøyet" som blir skiftet hver dag som oftest. At strømutgiftene pr mnd kan bli noe dyrere er jeg enig i..men der har jeg jo disse 7000 kr jeg nå bruker på mnd barnepass jeg kan bruke noe av.

Mat kommer det til å gå mer av, men da sparer vi inn på middagsglass, bleier, og alt dem trenger av dyre barneprodukter. Så NEI, er fortsatt ikke enig. Vil tro vi kommer til å bruke noe av det samme vi nå gjør:)

Skrevet

2200

Hvis du leser over her før du uttaler deg så er det snakk om 3 barn i barnehage og 1 på SFO

Skrevet

2339

JA jeg velger fordi jeg VELGER å jobbe å ha barna mine i barnehage og SFO..og det er svindyrt!! Mat og klær må barna ha uansett og vil nok en gang påstå at for vårt tilfelle vil økonomien bli den samme med små kontra store barn. DA de 7000 vi nå bruker pr. mnd på barnepass går inn i potten til det ungene trenger:)

Skrevet

Men det er ikke det du spør om i overskriften! Du blander kortene.

Store barn er dyrere i drift enn små barn. Klær, mat, fritidsaktiviteter, alt er dyrere for store barn.

At du VELGER å ha dine barn i barnehage/SFO forandrer ikke det faktum. At dette vil påvirke din økonomi er heller ikke relevant for kostnadsberegning på forbruket til unger utfra alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...