Gå til innhold

Er det virkelig DYRERE å ha større enn små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såklart det blir dyrere med større barn!!

Mange her som sier at større barn ikke MÅ ha alt mulig, man trenger ikke kjøpe det dyreste eller så mye etc etc.

Men små barn, DER kan man da virkelig spare hvis man vil! Kjøpe alt brukt, arve alle klær.

Store barn har en egen mening de, og oftest føler vel foreldre at det blir feil å nekte de alt de spør om. For det er tross alt også meningen at de skal ha egne meninger, og ikke bli tråkket på i ett og alt.

Større barn spiser mer, ønsker å gjøre flere ting, er kanskje interessert i pc-spilll, hesteridning etc. Og man må kjøpe fullpris billett til de på flyene når man skal på ferie, større hotellrom må man også ha. Eller flere hotellrom når de er store nok.

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen innbilder seg at man bruker like "lite" penger på større barn enn på de små. Det skal bli gøy å se om de kan regne ut nå hvor mye penger de bruker, og så holde øye med de tallene når barna er større!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det er få som tenker over skattefradraget for barnepass i dette regnestykket. Slikt har en ikke når barna både på buss og fly og alt mulig blir regnet som "voksen" ....

Og en tenåringsgutt SPISER MYE. Mer enn en voksen mann til tider. Og tenåringer får litt krav på seg blandt venner om sosialt akseptable klær, sko og alt mulig. De vil til frisøren(voksen pris), for mors hårklipp er jo teit. Deo, dusj hver dag(kanskje flere ganger om dagen), klær til voksne, og ikke lenger barneavdelingen..... Lommepenger, det må vi ikke glemme. De er jo sosiale, og vil ha litt av det venner også har. Telefon må det etterhvert ha. Det er heller ikke lenger slik at en får dekket PC, selv om en har dysleksi. Og PC trengs til lekser, OG til det sosiale.

Tja, frem til den dagen en har tenåring i hus, så tror en at små barn under skolealder er dyrest ;)

Skrevet

18.15

Er enig i at ferierne blir litt dyrere, men dette er snakk om så og si 1 gang i året 14 dager så når dette blir fordelt utover året har ikke dette noen stor betydning. Og med en storfamilie vi er så blir ikke feriene i hovedsak priorietert. MÅ ha en diger leilighet allerede vi eller to når vi er på ferie. (vært på sydentur med 4 barn allerede) Så man kan ikke kjøpe brukt til større barn?? Det er bare tull. FOrtsatt en del man kan kjøpe brukt om man vil det. Kjøpt flotte DC sko...quicksilver jakke etc jeg. Større barn er interessert i pc spill og hesteridning?? Hallo...dette er dem da allerede interessert i..hvertfall mine barn og bruker allerede masse penger på dette.

Skrevet

Kjøper du brukte sko til barn over året? Det ville jeg aldri gjort. Grunnen er at nye sko former seg etter den første som bruker dem(mer enn de første skoene). Dette kan skape ryggplager og alt som er. Aldri om jeg som voksen hadde overtatt andres inngåtte sko. De passer ikke til min fot. Samme er det med skolebarn, og faktisk før det. Da går de så mye at det kan være skadelig å arve/kjøpe brukte sko. Rygg og bein tukler en ikke med!

Skrevet

1833

Jeg kjøper kun NYE brukte sko. Altså der noen har kjøpt feil størrelse og skoene kun er prøvd på et par ganger. Altså så klart ikke sko som er inngåtte..SÅ det er lov å bruke hodet. Å finn.no er det faktisk masse som knapt er brukt og som ligger langt under ny pris:)

Skrevet

hahaha, du tror innsparing av middagsglass og bleier skal dekke det ekstra ungdommen spiser?? Den var god. Hvilken dyre barneprodukter du bruker da?

Du må huske på at barnepass får du skrevet av på skatten (som flere nevner i tråden) det gjør du IKKE med ungdommens forbruk.

Angående klesvask, ungdommen har en tendens til å skifte mye og ofte klær (prøver å luke ut litt her) de svetter mer, også tar en diger dongeribukse litt større plass i maskinen enn små bukser.

Hvor gammel er din eldste??

For ikke å snakke om dusjing i evigheter, bruk av håndklær og vask av det. Treningstøy som må skiftes oftere.

Det er mye mer kjøring av barn + penger til kollektiv trafikk.

Jeg har vært igjennom både små og store barn, erfarer det hver dag. Så du kan benekte så mye du vil, jeg VET at store barn koster mer enn mindre. Jeg lever det livet.

Du vil jo erfare det når den tid kommer,

Skrevet

Det å stå på ski med mor og far er nå en billig affære. Å være 13 og drive aktivt med alpint koster derimot opp mot 100.000 i året. Case closed.

Skrevet

Alt må byttes hvert år????

Hva er det for noe tull! ungene kan da fint kjøre på samme skiene iallefall 2 sesonger:)

Unger under 7 kjører som regel gratis i heisen - ungdom gjør ikke det!

Skrevet

Her var det mange delte meninger. MINE store barn er helt klart dyrere nå enn småsøsken.

Kan komme med et eksempel.

Min store sønn på 12 år, er 185 cm og veier 78 kg.

Bare til frokost spiser han 8-12 skiver MED pålegg.

På skolen spiser han 4 skiver, en banan og et eple/yoghurt.

Når han kommer hjem er han sulten som en ulv og tar 4-5 skiver igjen.

Kjøttkake middag består at 4 poteter, 6 kjøttkaker og grønnsaker.

Kvelds er stort sett samme som frokost.

Hva aktiviteter anngår.

Han trener fotball 3 dager i uka, må kjøres 10 mil i uka (spiller på et høyere nivå og er "hedhunta")

Utgifter bare her er ca 1000,- i mnd, men drakt, treningstøy, kjøring osv...

Hva tror dere Ecco vinterstøvler i str 45 koster? 1700,- Og ja, jeg kjøper ecco til store og små.

DC er populært, men det får han ikke så mye av, en genser koster fort 1500,-

Jeg er sikker på at min sønn spiser opp barnehageplassen til 2 barn i løpet av en mnd.

Skrevet

Nå er det ikke jeg som har skrevet overskriften i dette innlegget da.

Jeg har bare svart på hva jeg har av erfaring i forhold til kostnader nå og hva de blir når dem blir større.

Det som er relevant for oss og ved det faktum at vi har over 7000 kr pr. dags dato i utgifter til barnepass fordi vi velger å jobbe vil bli 0 kr. Vi kommer ikke til å bruke mer enn det vi har pr. nå på ungene våre..vil vel gå i 0 tenker jeg:)

Skrevet

2026

Det jeg vil frem til er at det vi da ikke trenger å kjøpe lengere som bleier, middagsglass, nan, smokker, vaskekluter, våtservietter etc går inn i matbudsjettet..+ da fortsatt de 7000 kr vi da sparer går inni dette budsjettet. Min eldste er 8 år, men har en 18 åring i hus også som er min stesønn så vet hva han bruker av penger og hva han krever i mat etc. Må le litt når dere snakker om dusjing i evigheter. Har som sagt 4 barn som bor sammen med oss hele tiden, og dem elsker å dusje. Dusjer gjerne i 30 min hver om dem får lov til det. Håndklær vaskes så og si ofte da vi har 3 stk på svømmeskole, gym til eldstemann, ridning til snuppa som gjør at hun må dusje etter treninger etc. Barna kjøres hit og dit på diverse aktiviteter den dag i dag, og ellers til venner som dem ikke kan gå til. Oppvaskmaskinen går 1-2 ganger om dagen om dem er store eller små. Kollektiv trafikken sparer vi på, men kjører dem desto mer. Så jeg tror fortsatt ikke på deg.

Skrevet

1821.

Det at ungene spiser mye er jo så klart litt individuelt, men som oftest spiser tenåringer mye, og det er ikke å stikke under en stol. Men nok en gang. Da har jeg over 7000 kr å kompensere på med, som nå går til barnepass. Det er ca 2000 kr pr. unge/ungdom. Som kan gå til deo, mat, kremer, lommepenger etc. Telefon er det mulighet for at dem kan ønske seg til jul/bursdag. Dette fikk 8 åringen i bursdag av besteforeldre f.eks. PC kan dem selv spare til og er uansett en engangsutgift som ikke kan legges i mnd budsjettet.

Skrevet

Akkurat hvor dyrt et barn er, kommer jo an på hvor dyre du ønsker at de skal være. Når de er små er jo en del penger bundet opp i barnehage og sfo, med større barn har man mer valgfrihet.

Om man ser på sosialkontorets satser øker de med årene, men man har jo ikke samme tilleggene som man har for barnehage og sfo utgifter, inntekter som er øremerket barnepass, da arbeidsaktivitet er ansett som viktig i sosialt arbeid, og sliksett en akseptert utgift som holdes utenfor de andre satsene.

Jeg vil tro at man fint kan fø et større barn på samme sum som et mindre barn som man har barnetilsynsutgifter på.

Man bestemmer selv hvor mye penger man vil bruke utover det mest essensielle.

Skrevet

Med fire barn i tenårene vil jeg tror at du må doble den summen du bruker på barna nå.. Minst! :)

Fikk regning i dag på medlemskap/deltakeravgift i idrettslaget på 670 kr, i tillegg kommer hest 4000,- i måneden, ridekurs der hun skal lære å ri og stelle hesten 175 kr timen, en gang i uka, helgekurs med instruktør 1000,- pr helg, rideleir til sommeren 4000,-+lommepenger og diverse nytt utstyr som hun trenger.. I tillegg kommer 3-4 stevner, med utgifter opp i 2-3000,- per gang, medlemsskap i hesteportsklubben på 500,- I tillegg kommer klær, både til idrett, ridning og vanlig bruk..

Selvfølgelig kunne vi latt være å kjøpe hest til henne, men når man ser hvor mye hun lærer på det i form av å ta ansvar, føle tilhørighet og hvor mye hun har vokst personlig på å ha hesten, så er det verdt hver eneste krone! Men jeg må si at jeg er litt glad for at vi har bare henne, og ikke to-tre til som ska ha sitt.. Ikke fordi vi ikke hadde hatt råd til det, men skjønner ikke hvordan vi skulle hatt tid! :)

Skrevet

Åh, jeg glemte helt: Avgift for å bruke ridehallen: 600,- i måneden!

Skrevet

Ja ja, nei nei.

Du kan bare tro det du vil, som sagt jeg VET at store barn er dyrere. Jeg har både små og store barn. Har 4 barn selv, to store og to små (venter nr 5.)

En 8 åring er i det billige stadiet. Mellom 6-11 så er de desidert billigst i drift er min erfaring, etter det så bare suuuser pengene avgårde. Dyreste er vell mellom 14-18. Da er de så store og skal så mye, men er fortsatt avhengig av mor og fars penger.

Ja du vil ha de 7000 kr, men det dekker fortsatt ikke hva du vil bruke pr barn i tenårene. 7000 pr barn er jo bare 1750 kr.

Dette vil du som sagt finne ut selv når ungene blir større, så får du heller svelge kamelen da :)

Lykke til!

Skrevet

2326

Når man har 4 barn som så og si skal få likt er det uaktuelt for oss at datteren vår som liker hest skal bruke så mye penger på sin hobby.

Jeg er selv gammel sportsdanser og har drevet en idrett som koster masse penger, og måtte gi meg med dette fordi foreldrene mine rett og slett ikke hadde råd.

Så jeg tror fortsatt ikke at det er dobbelt så dyrt å ha tenåringer, altså at noen bruker 14000 kr på barna sine pr mnd er jo uansett galskap.

Da må man finne "normale" fritidssysler som ikke koster fleks for å si det sånn.

Skrevet

Har 2 barn, da eldstemann sluttet på sfo kan jeg ikke si vi sparte mye penger på det, han går på fotball 2 ganger i uken, må normalt sett ha 2-3 nye par fotballsko i løpet av en sesong!

I tillegg har han fått seg carving ski og vil gjerne i slalombakken 2-3 ganger pr måned, dagskort koster 250 kroner for hans aldersgruppe.

I tillegg skal han ha ukepenger og vi har et stort forbruk på joggebukser som er det eneste han ønsker og bruke.

Joggebukser fra Cubus til 179 kroner krymper som oftest 2 størrelser etter en tur i tørketrommelen så her går det for det meste i adidas, puma, umbro bukser.

Forsøker og kjøpe de når det er tilbud, evnt bruker klubbrabatten de får for og spille fotball.

Regner med utgiftene blir bare høyere og høyere etterhvert som han vokser til. Han kan ikke regne med at vi betaler hele hans sertifikat, bare det koster jo nærmere 30.000 nå til dags og det er mange år til han kan kjøre opp. Ikke har vi spesielt dårlig økonomi heller, jeg tjener ca 470.000 som seniorrådgiver og mannen va 770.000.

Skrevet

Etter å ha lest hele denne tråden med stor interesse, så må jeg omkonkludere. Jeg trodde faktisk store barn var dyrere enn små. Til tross for bhg/SFO (siden det kan trekkes av en del på skatten her), men når jeg leser argumentene for hvorfor store barn (12-13 +) er SÅ MYE dyrere enn små, så vet jeg ikke jeg. Tror det går mye på hvilke fritidsinteresser barna har. Jeg ser f.eks ikke helt for meg at alpint vil være greien for våres barn, men muligens vanlig riding (ikke egen hest) for en eller to av dem. Slik jeg ser det nå, så blir det nok dyrere, men dobbelt så dyrt tviler jeg på.

Nå bruker vi vel ca 7500 kr i barnepass (bhg og SFO for 4 barn), reelt 5100 kr om en tar bort skattefradrag. Vi har allerede 2 barn som driver med fritidsaktiviteter, det vil neppe blir så mye mer penger der på dem, kanskje 500-1000 kr mnd i snitt når de blir eldre. Eldstemann bruker allerede str ungdom i klær (152) selv om han bare er 8 år, og jeg merker det godt på lange dusjer og mye klesvask, men ok, la oss plusse på 500-1000 kr til i strøm pr måned. Så blir det vel fort 2000 kr i ting som busskort, kino, gaver til venner osv, en 1000 kr mer på mobil og 2000 kr mer enn nå på klær og sko (vi må allerede på voksenavdeling på sko med eldstemann). Det skulle bli en 6500 kr mer i forbruk pr måned enn nå. Så kan vi trekke vekk 5100 kr. Da har vi 1400 kr mer i mnd i utgifter enn nå.

Når det gjelder mat så spiser allerede barna mye. Eldstemann spiser lett 2-3 store porsjoner (omtrent like mye som jeg og mannen tilsammen), og to av de andre barna spiser også langt over snittet mye for småbarn å være. Da har vi gjerne en del rester igjen på middagene fordi jeg alltid lager veldig rikelig. Restene blir spist til kvelds nå, men i framtiden kan jo evt overskudd erstattes med skiver el til kvelds, så såååå mye dyrere er det ikke med 1-2 ekstra brød for dagen. Men ok, vi kan plusse på 600 kr. Da har vi ca 2000 kr mer i mnd i utgifter enn nå. Det er da ikke så ille? Synes jeg har tatt ok i da.

Men kanskje jeg har tatt for lite i. Vi kan jo si at det blir det dobbelte av hva jeg tror. Altså 4000 kr mer enn nå. Men da har jo lønningene til oss voksne økt, og huslånet blitt mye mindre = vi har også mye mer penger å rutte med. Så sånn sett så vil det nok likevel ikke føles dyrere å ha store barn enn små barn. Eller tenker jeg helt feil da?

Skrevet

Alva..

I mine øyne tenker du helt riktig. Og veldig enig med deg:)

Skrevet

Med en femåring og en femtenåring i hus er det ingen tvil om hvem som koster mest penger.

Synes det er morsomt å lese at de som ikke har tenåringer uttaler seg om dette!

5-åringen er det vi foreldre som styrer utgiftene til, 15-åringen er styrt av miljøet, samfunnet og han selv + oss foreldre. Jeg bruker ikke så mer penger på bruksklær til 15-åringen, men det går mye penger til telefon, fritidsaktiviteter (bursdager, disco, kino, feriereiser til fullpris, skiturer, fotballturer, treningstøy, pc, skoleball, dress til ballet) og vedlikehold/forbruk av utstyr. Blant annet koster sykkelen mye mye mer enn mini sin.

Mini har heller ikke så stort personlig forbruk som f.eks kantinepenger, deodorant, parfyme, hårvoks, skoleutstyr, lommepenger til lørdag med gutta osv.

Vi får fradrag for barnehagepengene. Ingen fradrag for utgiftene til eldstemann.

Regnestykket for meg er enkelt- jeg har fått mindre penger å rutte med nå etter eldste ble tenåring.

Skrevet

Det er dyrere for en 13-åring å gå på fotball enn for en 6-åring ja. Ihvertfall i vår klubb. 6-åringen reiser f.eks ikke til Dana-cup. Bare den utgiften er på 5000,- pr år.

Skrevet

En liten presisering av fradraget for barnehageutgifter:

Sitat:

Viktig fradrag

Fradraget er på opptil 25.000 kroner for ett barn. Deretter er det 15.000 kroner pr barn, slik at to barn gir 40.000 kroner, tre barn 55.000 kroner, og deretter får dere 15.000 kroner i fradrag for hvert barn dere har.

Dette er FRADRAG på skatten, altså rene penger. Dermed kan dere trekke bort så mye av barnehage- og sfo regningen for å finne ut hva barnet koster dere.

Dette er som regel innbakt i skattekortet, og gjør at dere får mer utbetalt pr mnd i lønn.

Skrevet

Som noen over her skriver så er jo dette helt individuelt. Hvor mye man tillater å bruke på barna sine. Når jeg var 15 år som hun over her skriver så hadde jeg meg jobb i ferier og ikke minst gikk med avisen i helgene. Disse pengene brukte jeg på meg selv, og kjøpte da det jeg ikke fikk av foreldrene mine.

Skrevet

Jeg er innlegger 18.15 som nevnte at feriene blir dyrere, og fikk til svar at det drar man jo bare på en gang i året. Vi har slektninger i utlandet og reiser og besøker de i hvert fall tre ganger i året. I tillegg besøker vi norske slektninger rundt 4 ganger i året, da må vi også reise et stykke. I tillegg drar vi på ferie minst to ganger i året. Så for oss blir det en del penger, da det overhodet ikke er snakk om bare en gang i året :-).

Nå har vi råd til det da, så sånn sett spiller det ikke så stor rolle for oss om barna blir dyrere med årene.. synes bare det er så sprøtt at mange ikke innser dette. Men får man de til å jobbe litt selv når de er tenåringer kan man nok måtte legge ut med litt mindre. Ikke en dårlig ide faktisk! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...