Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Vi har bare små og betaler endel i bhg på de, så blir det SFO.... 2 har allerede aktiviteter og de går i utebarnehage så det går endel flotte klær i året. Bare lurer
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 kan jeg aldri tro. Hvertfall ikke her i huset hvor ungene går i bhg. Og jeg kler dem i kvalitetsklær og ull osv. Moster mye penger, men tror ikke det blir så veldig mye dyrere når de vokser til
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Neivel. Da tror ikke du det. Det er en grunn til at det regnes ut høyere barnebidrag når barne blir eldre. Det er fordi økonomer har regnet ut at store barn koster mer i drift. Men det tror ikke du. Ok.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 Større barn er gjerne med på fritidsaktiviteter.. feks. fotball eller ishockey.. da koster det ofte flesk med utstyr, som de vokser fort ut av og må ha nytt... De spiser mer enn en baby/småbarn. De er gjerne på besøk hos venner osv, og må kanskje kjøres og hentes, og da koster det jo for kjøringen... Jeg merker iallefall stor forskjell nå som barna begynner å bli store...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 anno 20.06 her. JEG tror det, hos meg I forhold til hva JEG kjøper til dem allerede! Og med tanke på at vi da slipper barnehage utgiften! Så får je bare tro det da, hvis du er så uenig ) Hilsen 20.06 (ikke HI)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 Klær til store barn koster mere. De vokser også veldig fort i perioder og sko og sånt er dyrere til store enn til små. Du får ikke bukser til 15 åringer til 149,-. Allikevel så trenger de også ull, varmt tøy, regntøy, pentøy, og alt det som småtasser trenger. Man betaler ikke barnehage eller SFO lenger, men treningsavgifter, medlemsskap i foreninger og utstyr til aktiviteter. Det blir noen tusenlapper i året, avhengig av hva de driver med. Sykler, ski og annet sportsutstyr er dyrere. De spiser mer, bruker mer strøm, mobilregninger, må kjøres og hentes flere ganger i uka, man må vaske flere maskiner, billetter på buss, tog og fly blir dyrere osv. Så, ja. Store unger koster mer.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Nei, det er sikkert og visst. MYE billigere jo eldre barna blir. Du slipper b.hage, sfo, bleier etc. Du får flotte merkeklær for barnehage/sfo pengene. Eldste her er 14 år, og koster mindre enn våre to små. Men dersom du vil at tenåringen din skal kun ha klær fra Session, alle spill han ønsker seg, gå på kino når han/hun vil etc kan det jo koste litt. Men normale tenåringer koster ikke mer enn barnehagebarn. Små barn vokser fort, og de sliter ut klær og sko. Barn må ha vinterdress, to sett regntøy, dyre vinterstøvletter, sherroxer, støvler bla bla bla. Eldre barn trenger ikke alt dette. Eldre barn kan også tjene litt selv. feks gå med aviser, sitte barnevakt etc.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Hvis jeg er uenig? Det er du som er uenig med økonomene. Jeg er helt enig med dem jeg, det er logisk. Det virker derimot lite logisk at du kommer til å kjøpe mindre gode klær til ungene dine når de blir større.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Vil absolutt tro at de er dyrere når de blir eldre. Har også barn i friluftsavdeling, og yttertøy og sko koster. Men det er ikke sååå dyrt. 2 dresser i året + 1-2 par med gode sko per sesong. Men når dongeribuksen koster 1000 kr og ike 150 kr på HM lenger. Da tror jeg at det blir dyrt. Sier ikke en MÅ ha en bukse som er så dyr, men utrolig hva ungdommen "krever". Spiser mer. Fritidsaktiviteter, hytteturer med venner, kamper med overnattinger, cuper osv. Går fort en del på sånne ting. Nå kan vi kjøpe skipakker til 500 kr, skøyter til noen 100 lapper osv. Billige sykler osv. Men når de blir eldre koster all sånne ting mye mer. Sikkrt mye mer også som koster mer, men dette er ting jeg har tenkt koster mer.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Syns det høres så rart ut, men tiden vil vise... Bhg utgifter på 3 gir jo noen tusen hver måned til mere mat, strøm, klær og aktiviteter... Jobber redusert til de blir større og klarer seg mer selv også, så det gir jo noen tusen, kom jeg på nå. Koster det MYE mer å ha de som større vil jeg med en gang erklære meg konkurs om 5-10 år! HI
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #12 Skrevet 27. januar 2011 Det som er litt rart, du som viser til økonomene, er at man får høyere huslån med unger på skolen enn i bhg, hvordan forklares det?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #13 Skrevet 27. januar 2011 Ja, vent til de blir tenåringer, du
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #14 Skrevet 27. januar 2011 Selvsagt handler det jo også om hvor foreldrenne setter grenser. Jeg var et barn som ikke brydde seg om hvilken butikk klærene kom fra, så lenge jeg likte klærene, er fortsatt den dag idag en som tenker på pris og handler på cubus, h&m, lindex og andre slike butikker. jeg elsker og handle på salg. Søsteren min derimot hun skal ha merkeklær,session osv, men der har foreldrenne mine sagt at de dekker det en vanlig bukse, vanlig sko koster osv, så må min søster dekke resten. (hun får jo klær når hun trenger men da fra vanlig butikker) Og klær går fort ut av mote, ofte vil de ikke bruke samme vinterjakke 2 år på rad, de vil ha ny når neste vinter kommer, de hiver vekk klær de ikke vil ha lengre fordi det ikke er kult lengre og ut av mote. Mange ungdommer er flinke til og miste fks mobil, eller ødelegger klær med vilje som unnskyldning for og få nye, eller finner på andre unnskyldninger. De går på aktiviteter som koster, de skal kansje på kino med venner og mye annet som de spør om å få penger til. Men igjen, de fleste ungdommer finner seg en jobb til og ha uten om skole når de er gamle nok og kjøper nok en del ting selv. Men likevel skal jo foreldre passe på at de har det de trenger av klær,mat og utstyr og må kjøpe dette om barnet trenger det. Når de fks begynner på vidergående skole trenger de pc og det går busskort (300 kr for 30 dager) Mye mer også, kommer jo ann på barnet/barna, hva de ønsker og vil ha og om foreldrenne kjøper alt eller setter grenser på hva de kan få og ikke få.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #15 Skrevet 27. januar 2011 http://www.sifo.no/files/standardbudsjett2010.pdf Etter barnehage kommer SFO. Så ramler det inn med dyre fritidsaktiviteter, månedskort, egne mobiler og alt annet som koster penger. I tillegg til at klær, sko og matutgiftene øker.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #16 Skrevet 27. januar 2011 Små barn trenger da også skiutstyr. Fritidsaktiviteter blir da ikke dyrere jo eldre de blir. Sønnen min på 6 år går på fotball, og det koster 1500 kr per år. Påstår du at det er dyrere for en på 13 å gå på fotball? Dette var til de lenger opp, som påstår det blir dyrere pga dette.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #17 Skrevet 27. januar 2011 Bare for å ta et eksempel fra vårt liv. Det ene barnet vårt driver med karate. Så lenge han var under 12 å kostet treningen 700,- i semesteret. Nå koster den 1500,-, + 200,- i Jkan lisens. Graderinger og treningssamlinger koster 300,- mot tidligere 150,-. Gi ( drakter) kostet 400,- i barnestr, men koster fra 800+ i voksenstr. Så etter passerte 13 så ble det mer enn dobbelt så dyrt, i tillegg til at de som er i tenårene oftere har treningssamlinger, konkurranser osv. Det koster også penger både i startavgifter, reise og opphold.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #18 Skrevet 27. januar 2011 Det koster et par tusen mer pr barn, men da er ikke bhg/sfo trekt fra, så hva mener du? Det koster det samme i følge sifo!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #19 Skrevet 27. januar 2011 Og til de som viser til dyr kino osv. Satt dere bare inne nå barna var små? Vi er på teater, kino, hoppeloppeland osv... Det skal bli en lettelse på økonomien når de kan gjøre dette alene!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #20 Skrevet 27. januar 2011 Jeg nekter å tro det. Vi har nå 1 på sfo og 3 stk i barnehage. Bare det er utgifter på litt over 7000 kr pr mnd i barnepass. Vi kommer hvertfall ikke til å bruke mer på barna når dem blir så store at verken barnehage eller sfo blir aktuelt.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #21 Skrevet 27. januar 2011 Jeg har som jeg skriver over her litt i overkant av 7000 kr i barnepass hver mnd. I tillegg til dette har jeg 1 på fotball, 2 på turn og 1 på ridning. Hm...tror vi så absolutt er i vår "dyreste" fase i livet akkurat nå. Ikke bare når dem blir store at fritidsaktiviteter koster penger.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #22 Skrevet 27. januar 2011 Enig med du! Det vises til Sifo, men de har ikke regnet på det som står der tydeligvis. Videre er kino og slikt dyrt sier de, men hos oss blir det billigere når ungene kan gå alene for jammen går det noen 1000 så snart en familie på 5 skal på noe - uansett hva det er Og vi sitter da ikke hjemme i helgene og på kvelda
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #23 Skrevet 27. januar 2011 Det er fritidsaktivitetene som koster mest her.. Jeg betaler 10 000 i året bare på ridning til den eldste, og i tillegg kommer ridestøvler, bukser osv. Hun trenger nye ski og skøyter nå, og ny sykkel til våren. Jeg får ikke det til samme pris som jeg får utstyr til de to yngste, det skal jeg love dere..
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #24 Skrevet 27. januar 2011 Ja ,d et er mye dyrere. De trenger mye utstyr til ulike aktiviteter, og de sliter ut klær (= vanskelig å arve). Turneringer, øvingshelger osv. Play Station og andre spill. Dessuten begynner de å ha meninger om hvilke klær de skal ha på seg og ikke...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2011 #25 Skrevet 27. januar 2011 Eh, jah.. Særlig når den ene får interesse hest og ridning... Da flyr tusenlappene kan jeg love deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå