Gå til innhold

Vektøkning i svangerskapet

camillasol

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsgravid, og lurer veldig på dette her med vektøkning under svangerskapet. Da tenkte jeg kanskje dere flergangsfødende hadde god kunnskap om dette:) Hvordan var deres vektøning? Jeg la ikke på meg noe før uke 19, og innen uke 25 hadde jeg lagt på meg 4,5 kilo. Var fra før 65kg og 167cm. Hva var/er deres mål? Er det noen sammenheng mellom hvor fort en går opp, sent, osv i forhold til hvor mye dere endte opp på ved fødsel?

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke akkurat antall kg og uker i hodet lenger for de forrige svangerskapene mine, men med førstemann var jeg 58kg og 169 cm høy. Jeg var en del kvalm og spiste for å døyve kvalmen og orket ikke røre meg noe særlig. Gikk derfor opp ganske raskt i starten. Så stoppet det litt opp i 2. trimester før jeg gikk opp igjen og endte på 78kg ved fødsel.

Med andremann var jeg tilbake til 58kg rett før jeg ble gravid igjen. Ingen kvalme gjorde at jeg holdt meg mer i aktivitet denne gangen og gikk ikke opp så mye i 1. trimester. Derimot var det i 2. og 3. trimester jeg la på meg den gangen. Endte opp på samme sluttvekt; 78kg.

Denne gangen kom jeg meg ikke ned i trivselsvekta og startet på 63kg. Er nå 20+1 og har lagt på meg ca 3.5 kg. Håper jeg ikke legger på meg 20 kg denne gangen også, for jeg syns det var mer enn tungt nok å være 78kg med de to andre. Håper ikke det blir noe mer enn det denne gangen heller...

Vektøkning er jo ganske individuelt, da...:) Noen legger på seg mer for hvert svangerskap, andre mindre. Noen legger alltid på seg 30 kg, noen bare 10kg. Mitt mål etter dette svangerskapet, som skal være mitt siste, er å komme tilbake til trivselsvekta mi i løpet av 12-18mnd.

Jeg har sammenlignet vektkurven min med forrige gang, og sett at de sammenfaller helt. Dette til tross for at svangerskapene har føltes totalt forskjellige... Denne gangen har jeg ikke hatt noen plager (bare vært litt trett), mot forrige da jeg var kjempekvalm og kastet opp (og måtte spise konstant for å holde kvalmen i sjakk).

I mine tilfelle legger jeg mest på meg i 2.trimester, og deretter lite, men jevnt i 3.trimester. I alt gikk jeg opp 22 kg forrige gang, og regner med det samme skjer igjen.

Dette med vektøkning er veldig individuelt... Om jeg var deg ville jeg "snuse" litt blant kvinnene i familien! ;) Der kan du muligens få en bedre idé om hva som venter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...