Gå til innhold

Strekkmerker ?!

Frøken85 *ny bakt mamma*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter..

Jeg spørr etter råd, selv om jeg ikke har noe "problem" enda.. Det gjelder strekkmerker.. noe som jeg personlig ikke vil ha på kroppen min.. før jeg ble gravid veide jeg 75kg og nå nærmer jeg meg 100 :S en gang tidligere i livet var jeg overvektig og veide 95 og har noen strekkmerker fra den tid.. men har ikke fått noen 'nye' hittil..

Kan det ha noe med at jeg en gang var tykk ? at huden har litt å gå på ? jeg smører daglig med dr. greve strekkmerkekrem og babyolje hvergang jeg dusjer.. vet ikke om det er forebyggende eller om jeg bare er 'heldig' eller førstnevnte..

Er det noen som har noen flere tips for å unngå strekkmerker ? Har også lest at man ikke får strekkmerker før i uke 34 (er der nå) ...

Hva er deres erfaringer ?

takker for alle svar :)

Fortsetter under...

Skrevet

jeg har smurt å smurt å smurt, med fuktighetskrem, babyolje og strekkmerkekrem- men strekkmerkene mine kom likevell:/ og de kom leeenge før uke 34...

Skrevet

Jeg fikk ikke strekkmerker sist før siste uken før fødsel. På forhånd klødde jeg noe enormt på magen. Kan forestille meg at den kløinga ikke gjorde det noe bedre. Så smør i vei og ikke klø deg på magen, he he :)

Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt, og at det gjerne kan være genetisk betinget (uten at jeg vet det for sikkert). Jeg har smurt med bodylotion og svangerskapsolje minst to ganger daglig fra starten av svangerskapet. Ikke så mye for å unngå strekkmerker, men fordi jeg har vært svært tørr i huden, spesielt nå i vinter.

Jeg har ikke fått noen strekkmerker langs mage/rygg før nå, den siste uka ser jeg at huden har begynt å strekke på seg, men foreløpig bare små på et par plasser. Puppene mine derimot, har jeg ikke smurt - om det er fordi de vokste raskt i starten eller om det er fordi de ikke ble smurt, skal være usagt, men der har jeg fått reale merker. Så for sikkerhetsskyld, om det fungerer, smør alt ;)

Jeg regnes vel som normal bygd, 180 og 68/70 kg før svangerskapet. Mamma har ikke mange strekkmerker, men jeg tror mine merker kommer til å utvikle seg noe nå. Er 30 uker, og venter tvillinger så her skal det mye strekking av hud til i allefall... :)

Skrevet

jeg er i uke 38 og har ikke et eneste strekk merke, har smurt magen med olje hver dag, men vet jo ikke om det hjelper. er jo forskjellig, en del som ikke får og noen som får mye... kan være arvelig har jeg hørt.. men vil nå tru at smøring og masasje av magen ikke kan gjøre vondt verre:)

Annonse

Skrevet

Jeg er også i uke 38, og har kun fått ett bittebittelite strekkmerke på den ene hofta. Jeg har noe gamle, falmede strekkmerker fra puberteten på hoftene, men disse er bleknet og syns nesten ikke. Disse fikk jeg ikke fordi jeg var overvektig på noen måte, men fordi jeg vokste veldig mye på kort tid. Nå i svangerskapet har jeg smurt meg med vanlig fuktighetskrem på magen/hoftene kun når jeg har vært tørr i huden eller har klødd. Strekkmerkene har nok ingenting med uke 34 å gjøre i det hele tatt, de kan komme både før og etter :) Men jeg tror nok at huden din har mere å gå på nå, siden du tidligere har vært noe overvektig som du sier... Det kommer jo såklart an på når dette var, for hudens elastisitet endrer seg jo :)

Skrevet

Dette med strekkmerker er et mysterium for meg i hvert fall.

Da jeg ble gravid med nr 1 veide jeg 44-45 kg. Jeg la på meg over 30 kg. Fikk ingen strekkmerker. Smurte meg ikke med noe som helst...

Med nr 2 veide jeg ca 52 da jeg ble gravid. La på meg rett i overkant av 20 kg. Da fikk jeg plutselig strekkmerker. Ikke så mange og store heldigvis. Kunne knapt se dem etter fødselen...Smurte meg hver gang etter jeg hadde dusjet (minst 2 ganger for dagen)...

Nå med nr 3 veide jeg ca 55kg da jeg ble gravid. Har gått opp maks 5 kg sålangt (er i uke 27) og har allerede begynt å få flere strekkmerker...Popper opp nye hver dag føler jeg og huden på magen stikker, klør og svir....

Skrevet

Jeg har bare brukt en litt fet fuktighetskrem og med førstemann fikk jeg ikke ett eneste strekkmerke (selv om jeg hadde flat ,stram mage når jeg ble gravid). Med nr. 2 fikk jeg noen få på magen (selv om der på en måte var mer hud å gå på enn i første svangerskap) ,men man kan nesten ikke se dem lenger. Nå trodde jeg att jeg skulle slippe å få nye denne gangen , men har fått to små denne uken (uke 34 faktisk).

Sånn egentlig tror jeg ikke vi kan gjøre så mye for å unngå dem... desverre...

Skrevet

Jeg tror også dette er litt genetisk betinget. Jeg har aldri smurt meg noe særlig på magen, og jeg venter nå nr 5. Har ingen strekkmerker på magen, bare et par på hoftene fra jeg vet ikke hva:). Trodde at nr 4 kom til å gi meg strekkmerker, for han var så stor og magen sved og klødde, men nei,da. Ingen da heller. Er nå 34 uker gravid med nr 5, og fortsatt ingen strekkmerker. Merker at jeg kommer til å bli sur om de skulle dukke opp nå i femte og siste sv.skap:). Men bekymrer meg ikke for om de skulle dukke opp:)

Skrevet

Hei:-)

Jeg har en del strekkmerker på hoftene fra puberteten, så jeg va sikker på at jeg skulle få MANGEN strekkmerker ( min mor har veldi masse etter graviditetene hennes).

Men jeg har kun fått noen få prikker fra de gamle jeg har på siden..

Jeg har smurt meg masse med Weleda svanagerskapsolje og spist omega 3, trur nok det er omegaen som har hjelpt meg ;-)

Tok sol rett før jul og det var da det kom litt på de gamle.

Tenkte på det etterpå at solen tørker jo ut huden (etter på smart:-P)

Men jeg anbefaller å ikke ta sol vis du ikke vil ha strekkmerker ..

Skrevet

Har i alle 3 svangerskapene gått opp ca 20 kg og alltid veid 55 før jeg ble gravid. I 1.svangerskap fikk jeg mange på bryst, hofter og bak.

I 2. svangerskap fikk jeg noen få på hofter. Nå i 3. svamgerskap har jeg ennå ikke fått noen og er i uke 33 nå og har snart nådd 20 kg +.

Har bare smurt meg ca 2 ganger i uka med A-krem nå men i de andre svangerskapene smurte jeg meg 2 ganger om dagen (da med dyr krem fra parfymeri). Ser ut som at huden tåler litt mer nå når den har blitt tøyd før...

Skrevet

Jeg har ikke smurt meg noe fast, mindre en en gang i uka hvertfall. Har 3 dager til termin og ingen strekkmerker på magen men en haug på puppene. Ikke veldig pent, men blir heldigvis tildekket av bh..-

Regner med at det er fordi de vokste ganske raskt en periode, mens magen har vokst mer stabilt.

Annonse

Skrevet

tusen takk for alle innlegg.. ser det er veldig individuelt, men det skader vel ikke å smøre :)

Takk takk.. satser på at smøring hjelper :)

Skrevet

Jeg smurte maven hver kveld med en god og fet krem under forrige svangerskap, virket tilsynelatende bra....helt til jeg var mellom 10-14 dager over termin....DA kom de for fullt....men absolutt ikke så ille som jeg har sett andre har fått.

De er nesten helt borte nå, men jeg tror (min teori i hvertfall) at dersom jeg får strekkmerker under dette svangerskapet så er det de gamle som popper frem igjen...om det stemmer ja, det finner jeg ut om noen uker kanskje;)

Skrevet

Jeg smører meg etter hver gang jeg har dusjet - noen ganger føles huden så stram og den klør og svir litt nesten, og da hjelper det med krem.

Legen min sa sist jeg var der at det var bra jeg smurte magen, for å forebygge strekkmerker..syns det var litt rart at han sa det, legen vet jo hvordan hudlagene er bygget opp og burde vite om krem fungerer eller ikke.

Har i hvert fall ikke fått noen strekkmerker enda, men så er jeg bare i uke 32 da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...