Gå til innhold

Hvordan er deres sove og spiserutiner dag/natt baby 3,5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ikke fått helt rutine på dette. Må få rutine på dagsovingen for å få til nattsovingen. Vil gjerne lese eksempler fra noen som får det til å klaffe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, min gutt er bare 10 uker ennå, til nå har det vært mye tull, men har kommet inn i en god rutine ved nattesøvnen, sover fra 19-01-04 og står opp mellom 07.30 og 09.. han får mat ca hver 3 time på dagen, prøver å få det til å klaffe med at han får kvelds kl 19, da er han stuptrøtt.. på dagen har han pleid å sove bare 30 min lurer.. men nå har jeg begynt å holde han våken fra 17-19, så sånn ser dagen vår ut sånn ca, (fks i dag)

står opp 07.30, tar morgenstellet og får flaske kl 08.

sov fra 09-10 så litt leking og kosing.

ny flaske ca 11.

kledde på oss å gikk tur ca 12 da sov han faktisk helt til 14.30 :) (første gang det da)

fikk ny flaske ca 15

sov fra 15.30- 17.

så lekestund med storesøster

kl 18 badet begge to

fikk flaske kvart på 7 og i seng kl 19 :)

håper vi klarer å holde på disse rutinene :)

lykke til det ordner seg nok :) prøv å ha faste rutiner :)

Skrevet

mellom 9 og 9:30 - står opp, steller lillegutt med en gang og tar en dusj selv (noen ganger drøyer jeg til etter frokost)

10:30 - amming + frokost til mor

11:30 - ut på tur, mini sover da 1-2timer (hvis vi en sjelden gang ikke går tur legger jeg mini ut på verandaen i vogna og da sover han omtrent like bra som når vi går tur)

13:30 - amming

16:00 - amming

17:30 - amming

19:00 - amming + flaske

20:00 - legging, litt alenetid :)

23:00 - vekker mini for å amme for å få sove noen timer i strekk selv

03:00 - amming

06:30 - amming

har ca 7 måltider i døgnet og det fungerer veldig bra. Mini sover den lange luren midt på dagen og slumrer gjerne 20-30 minutter en gang mellom 16:30 og 18:00.

Skrevet

Det varierer fortsatt en god del her - soving avhenger noe av om jeg henter og/eller bringer storebror i bhg, med bil eller vogn.

Men ganske typisk er det slik:

Våkner ca halv sju-sju - rundt den tida resten av familien også skal opp.

Første dagamming rundt 9, deretter går det ca 3 timer mellom hver gang, evt litt kortere eller lengre avhengig av dupping. Siste amming for kvelden er ved leggetid en gang melllom 1830 og 1900. Han er fortsatt våken npår han legges, og sovner som regel innen 10-15 min. Så er det en ny sup en gang mellom 21 og 22, deretter er det et par ganger til før 'morgensupen' i sekstida. Han sovner heldigvis raskt etter hver nattammiing.

Kan også være første dagamming i sjutida hvis han ikke har spist i sekstida (han slokner da igjen og sover mellom 30 min og en time til, til alle skal opp).

Første dupp for dagen foregår som regel i bilen og i barnehagen når vi leverer storebroren melllom 8 og 9 en gang. Den duppen varer maks en time, til vi kommer inn døra hjemme! (Er det ikek vi som leverer, dupper han uansett på den tida - det virker som han alltid trenger dupp 1-1 1/2 time etter å ha våknet for dagen). Neste dupp er gjerne fra før 11 til minst 12. Er jeg på trilletur sover han gjerne et par timer før han vil ha mat igjen. Dagens siste dupp er enten en gang mellom 15 og 16 eller en halvtimes tid før 17, det avhenger litt av om han har hatt langdupp midt på dagen eller ikke, og om jeg triller og henter i bhg eller ikke. Sover han til 16 (eller etter) holder han seg våken til leggetid. Med langdupp midt på dagen greier han seg som regel med totalt tre dupper. Det virker som han regulerer litt selv slik at han samlet sett sover omtrent like mye på dagen enten det er korte eller lengre dupper.

Men merker godt at han sover lengre hvis jeg triller tur og han kommer seg over denne lille oppvåkningen de har etter 30-40 min.

Skrevet

Sånn ser våres dag ut-stort sett hver dag. ;)

09.00- står opp,og ammer.

ca 10.30 -12/13.00- sover,enten inne eller ute på tur.

12/13.00- ammer.

13.00 -15.00- våken og stuller og steller.

15.00-16.00- sover.

17.00- ammer. (noen ganger litt før,alt ettersom om hun er sulten eller ei)

ca 18.30- 19.00- sover. (noen ganger kan hun sove til halv åtte,men da vekkes hun for ikke å ødelegge natten)

20.15- badetid og kveldskos.

ca 21.00- får en flaske mme oppe på soverommet og sovner som en stein.

Sover så til ca 03.00-04.00- ammer.

07.00-ammer

09.00 -står opp.

Har ikke gjort noe for å få til dette sånn egentlig,bortsett fra at jeg var veldig bevisst på å legge henne i sengen sin når hun ble trøtt på kvelden-samt at jeg da kan vekke henne fra den luren hun tar tidlig på kvelden.

Og har hun kommet opp på soverommet,ja,så går vi ikke ned igjen på stuen før det er morgen- uansett hvor lenge hun måtte finne på å være våken på natten den første tiden. ;)

Skrevet

Jeg vil kanskje si at det heller er motsatt - gode nattrutiner foerer til gode dagrutiner.

Med lillerusken har jeg hatt fokus paa leggerutiner helt fra starten av, og det er jeg overbevist om at jeg har faatt mye igjen for. Leggerutinen paa kvelden begynner kl.18 og bestaar av bad, babymassasje, vi tar paa pysjamas, koseammer (som regel har hun spist 1,5 timer foer og er ikke egentlig veldig sulten) ogsaa synger vi nattasanger. Da blir hun doesig og jeg legger henne i moseskurven der hun sovner av seg selv som regel kl.19 (er 3 mnd gammel i dag og dette har selvfoelgelig ikke vaert saann siden begynnelsen og det er kun en knapp uke hun selv har villet sovne for seg selv i kurven. Det som HAR vaert konstant har vaert at jeg begynner kveldsrutinene kl.18). I loepet av natten vaakner hun som regel to ganger for aa spise, som regel kl.1 og kl.4.

Hun er fremdeles litt liten til aa ha faste dagrutiner, hun faar mat naar hun er sulten og er vaaken omtrent 1,5 time mellom hver lur, men som regel sover hun en times tid paa morgenen (omtrent en time etter at hun har staatt opp), to smaa lurer omtrent kl.11 og kl.13 ogsaa har vi en lengre ettermiddagslur omtrent fra 15-17.

Det er mellom 3 og 4 maaneders alder at man kan begynne aa utvikle ordentlige rutiner for dagsoving, da det er a barnets 'indre klokke' begynner aa regulere slik litt mer fast. Hvis jeg var deg ville jeg begynne med aa lage en ordentlig leggerutine paa kvelden og legge inn en innsats for aa faa til ordentlig nattesoevn. Saa ville jeg begynt aa lage en soevnplan - notere ned soevntidene til barnet ditt, slik at du etterhvert vil se et moenster. Gjoer det enkelt - lag en graf der den vertikale aksen har doegnets 24 timer og den horisontale aksen er ukens syv dager. Saa fargekoder du det du er interressert i aa observere. F.eks groenn tusj=vaakentid, blaa tusj=sovetid, roed tusj=spise (evt kan den vaere mer detaljert, f.eks kan sove i armer ha egen farge, du kan legge inn bleieskift osv). Slik vil du lett kunne se et moenster. Hvis babyen 5 av 7 dager i uken sover mellom 10 og 11 paa formiddagen saa vet du at du at det er den "naturlige tiden" for formiddagshvilen. Slik hjelper du deg selv til aa forstaa barnets naturlige behov og kan hjelpe til aa legge til rette for at de oppfylles.

Lykke til!

Skrevet

gullet er straks 3 mnd og vi har ennå ikke kommet helt i rutinen..men begynner å se en viss rutine på kveldene/nettene iallefall.

våkner ca kl 9-10 på morgenen.

Morgenstell, ammer.

ca 1-1.5 time senere sover en dupp.

Ammer.

ca kl 14 sover igjen 30-60min.

Ammer.

ca kl 16.30-17 sover 30-60 min.

Ammer.

Kl. 20 kveldsstell, bader annenhver kveld.

Ammer og legger han i sengen. Sovner av seg selv innom 15-20 min.

Våkner i 22 tiden og får flaske til natten kl 23-00.

Sover til kl 06 neste morgen, iblant våkner i 03-04 tiden for litt mat. Ammer da.

Sovner igjen og sover til ca kl 9-10

Skrevet

Så flinke dere er som har fått rutiner allerede! Selv føler jeg at ingen dager er like. Noen ganger kan han være våken nesten hele dagen med bare 30timers lurer innimellom. Da er han gjerne nokså sur og utilpass, eller har vondt i magen. Andre dager føler jeg at han sover nesten hele dagen, og at han bare våkner/vekkes innimellom for å spise og pludre litt en times tid før han sovner igjen. Nettene er på det beste tretimers soveøkter med bare spisepauser innimellom, og på det verste 1-2 timers soveøkter med mye skrik og kaving. Jeg tror ikke baby har kolikk, men han skriker likevel mye og mest sannsynlig er det vel på grunn av luftsmerter/forsøk på å bæsje... Prøver å legge han fast ca. halv elleve om kvelden og stå opp senest halv ti, men likevel er hver natt og hver dag forskjellig. Gleder meg til vi får bedre rutiner! Baby er 11 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...