M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Har en gutt på 7 mnd, som har beg. med både grøt, middag og litt brødskive/frukt. Og det har resultert i at han er mindre intr. i puppen på dagtid. Dermed har det også blitt mindre melk. Jeg ammer nå om morgenen og om kvelden. Og noen ganger før han skal sove på dagtid. Men da tar han minimalt av puppen. Han er konstant hard i magen, og sliter skikkelig med å få bæsjet, noe som egentlig er ganske naturlig fordi han får i seg for lite væske i løpet av en dag. Vi har prøvd alt: flaske (med alle mulige tuter), drikkekopper med og uten ventil (mange forskjellige varianter), drikke rett fra kopp/glass, eggeglass og til og med gitt han på engangssprøyte bare for å få i han drikke (men da går det inn så lite av gangen at vi ikke rekker å få i særlig mye i løpet av en dag.) Problemet ligger i at han ikke skjønner (gidder???) at han skal suge. Han biter på tuten og får i seg litt, men vi får han IKKE til å suge. Totalt får vi kanskje i han ca 80 - 100 ml pr dag.... og det er vel altfor lite!!!!???? Hva i all verden skal vi gjøre???? Maten i løpet av et døgn ser slik ut: Ca kl 06.30: amming Ca kl 09.30: grøt Ca kl 13.30: brødskive/fruktmos Ca kl 16.30: middagsglass eller hjemmelaget Ca kl 19.00: grøt + amming Prøver alt jeg kan å få i han drikke til alle måldtider, men det er ikke rare greie vi får til.... Begynner å bli ganske fortvilet nå
Mjølkekua Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Hei du! Hvis du er bekymret er det jo bare å ta en telefon til helsesøster. Men, jeg ville har forsøkt å tynne ut grøten og middagen (evnt med mme), slik at han får mer væske der. Det finnes jo også noenfrukter som inneholder mer vann enn andre. Fruktpure inneholder jo vann, melon av alle slag inneholder vann.. :-) Noen barn (mine inkludert) liker/likte ikke ventiler - skjønner ikke det med suging. Det hjalp altså å ta vekk ventilen. Ser du har forsøkt det - men jeg tenkte kanskje at du kunne førske en imsdalflaske? Der renner det litt ut selv uten suging, og mine barn synes det er storveis. Ellers kan du forsøke å blande noe i vannet - feks frisk eplejuice eller appelsinjuice? Gi med stor skje ved siden av maten (annen hver skje med grøt og vann/MME feks). Får han prøve å drikke selv? Blir litt søl, men kanskje han synes det er gøy (litt hjelp for å få koppen på plass da riktignok)? Varme opp vannet til lunket - eller rett og slett iskaldt? Har han våte bleier? Skjønner at du er fortvilet, men som sagt er det jo bare å ringe helsesøster. De har kanskje noen gode råd?
M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2011 Tusen takk for svar! Har prøvd å blande ting i vannet. Har også prøvd å pumpe meg for å se om han da ville drikke.... men nei.... Har funnet ut at han synes det er best med kaldt.... Uff nei det er ikke lett dette her, men Imsdal flaske har vi ikke prøvd. Det må prøves! Helsesøster på vår helsestasjon er helt håpløs å sprørre. Da svarer hun bare med et slags spm.svar tilbake. Men jeg har vudert å ta kontakt med fastlegen for å få noen tips/hjelp!
Frøken B ღღ Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Vi hadde det slik for noen måneder siden vi også. Det ble mindre melk og mer mat med det resultat at det ble altfor lite væske. Ho nekta plent å drikke vann. Vi prøvde med hjemmelaget saft (for å minske sukker- og konserveringsmiddel-mengdene) og utvanna juice uten nevneverdig resultat. Jeg ammet ikke så det gikk i MME. Vi kjempa for å få i ho nok lenge. Men plutselig en dag så satt ho seg ned og drakk en kopp med litt over 1,5 dl kaldt vann. Det eneste som var forskjellen fra tidligere var... koppen. Vi hadde prøvd flaskene som ho tidligere fikk melk av, tutekopper, shotglass med hjelp, you name it! Men endelig så kom vi altså over en som ho likte. Nå drikker ho vann hele dagen. Vi fyller opp koppen om morran og setter den på stuebordet eller gulvet til ho og så drikker ho når ho føler for det. Det går nå vanligvis 2-3 slike kopper i løpet av dagen utenom måltidene. Det som funka for oss var altså bare å prøve litt med ulike kopper til vi fant den som passa til ho (det var forøvrig Tommee Tippee Active Straw). Hvis du har familie eller venner som har kopper du kan prøve så blir jo det en billigere løsning.
Ronja&Odin Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 var hos legen med min på 7 mnd i overgår pga akkuratt det samme... vi fikk beskjed om og gi han solbærsaft... det syns han smakte bedre.. har veldig like matrutines rom deg bare at han her har sluttet med pupp og får colett.. vi gir han malt der, og 6 ml duphalac 2 ganger om dagen, det sa hun vi skulle gi han i 4 dager, så skulle vi gå over til 3 ml om dagen i et par - tre uker for at han skulle "fikse den harde magen" han her vil fortsatt ikke ha så mye drikke, men tilbyr han nå drikke heeele tiden, og i dag byttet jeg ut morra grøten med velling... det kan også hjelpe og lage grøten mye våtere.. tilby drikke FØR måltiden, når han er sulten.. men legen min sa at jeg skulle prøve alt av drikke.. bare ikke melk og sukkerfrie greier... bedre han drikekker saft med sokker en ikke noe men solbærsaft skulle vist være set beste, for det var bra mot magen ogs.. IKKE blåbærsaft, for det gjør magen hard. og ja 80-100 ml er ALT for lite... hun mente 600 ml var for lite =\
Ronja&Odin Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 og man kan gi barn over 7 mnd saft med spring vann sa legen... jeg har drivi og kokt det, men hun mente mange likte det bedre hvis de fikk det kaldt fra springen.. (min liker det best romtempratert)
Gjest Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 Den ene flaska til mam skal man bite på for å få ut drikke... husker ikke hva den heter dessverre... Har litt lang tut.. finnes i blå og rosa.. kjøpes i vanlige matvarebutikker.. kanskje noen andre vet hvilken det er?
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 Kjære deg! Ser at du har fått mange kloke svar, men jeg fikk så lyst til å dele min historie med deg også. Jeg har vært i nokså nøyaktig samme situasjon som deg. Fra jenta mi var 3-4 mnd begynte hun å tulle med puppen... Kort sagt drakk hun mindre og mindre, og til slutt begynte melka å forsvinne. Hun ville ikke ha flaske. Dette resulterte i tidlig oppstart med fast føde (ca, 4,5 mnd). Jeg prøvde TAPPERT å få i henne væske på alle mulige måter, men hun særlig hell... Da hun var 5-6 mnd fikk jeg fremdeles i henne noen dråper morsmelk, men ikke rare greiene, jeg gikk rundt og var konstant bekymra for væskeinntaket hennes, og at hun skulle bli dehydrert. Etterhvert begynte hun naturlig nok å bli hard i magen også, men dette løste seg greit ved hjelp av malt i grøten. Da hun ble 7 mnd var det tomt i puppen, og hun var ikke interessert i den heller så da var det ikke vits å tilby den lenger. Men fremdeles tok hun ikke flaske, til tross for iherdige forsøk med alle mulige slags drikker... (det hendte hun drakk litt sviskesaft fra tutekopp, men ikke mange ml). På helsestasjonen sa de merkellig nok at jeg skulle ta det hele med ro, og ikke stresse så lenge jenta så frisk og fornøyd ut, og det gjorde hun jo... Svigermor er også helsesøster, og hun har hele tiden også beroliget meg med at dette kommer til å gå helt fint. Selv om hun bare fikk i seg væske via maten. Jeg gav henne så mye fruktmos jeg kunne, for at hun skulle få i seg mest mulig væske. og jeg må si at jeg begynte å lure på om hun noen gang kom til å begynne å drikke! Etter ca. 1 mnd med minimalt væskeinntak, løsnet det hele sakte men sikkert.. Kreativ som jeg var, prøvde jeg fremdeles alt for at hun skulle ta flaska. Plutselig merket jeg at hun tok den litt når vi var på tur (dvs. i bilstolen, i vogna), og når hun i tillegg var søvnig. Ble mye tur den første tiden, men etterhvert godtok hun flaska mer og mer... Så nå får hun 3 flasker Ila. en dag, den første før morgenduppen, nr. 2 før middagsduppen og en rett før sengetid på kvelden. Hun må altså være trett, men drikker nå i armene mine, drikker mellom 80-160 ml hver gang. Og de siste dagene har hun faktisk begynt å vise glede og begeistring når hun skjønner at det er tid for melk, i starten var det en utfordring å få smukken inn i munnen hennes! Jeg bruker forresten Mam sine flasker... Med tuttestr. 3 (newborn, ikke baby - en mellom ting av str, 2 og 3). Grunnen til at jeg skriver dette, er fordi jeg vil vise deg at det er håp! Og sist, men ikke minst - det trenger ikke å være krise om de ikke får i seg så mye væske over en periode, det har jeg erfart. Jeg merket aldri noe på humøret eller allmenntilstanden til jenta mi, selv om hun omtrent ikke hadde våte bleier i det hele tatt. Jeg er sykepleier selv, og var til tider ute av meg sv bekymring. Selvsagt er det nok individuelt hva den enkelte baby tåler, men så lenge de spiser så tror jeg det skal en del til før det blir alvorlig. Leste foressten et innlegg her nylig at mange har god erfaring med tommi tippi flasker, har du prøvd den? Ellers råder jeg deg til å PRØVE å ta det med ro, selv om jeg vet det er lettere sagt enn gjort. Når jeg ser tilbake på det nå, så var det jo etter at jeg kutta puppen helt at hun så sått begynte å skjønne hvordan flaska fungerte.. Vil ikke råde deg til å slutte å amme, men kanskje det løsner når han slipper å kombinere pupp og smukk? Prøv imidlertid å få i han væske via. fruktmos og lignende.. Dessuten så får han nok i seg mer enn du tror fra puppen. Uansett bedre enn ingenting, som var tilfelle for jenta mi! Ellers har jeg også god erfaring med vann på imsdal-flaske, og hun vil holde den selv masse lykke til!!
M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2011 Tusen tusen takk for mange gode svar. Det er så godt å lese at andre er i/har vært i samme situasjon! Og det er jo spesielt godt å lese at det har løst seg for dere! Nå i dag har han faktisk sug litt av en flaske (Nano (?) vanlig billig flaske fra matbutikken med litt liten tut). Men det var bare med sånn babysaft fra Nestle oppi. Da jeg prøvde med mme ville han ikke ha! Så nå håper jeg veldig at det skal være enda bedre i morgen. Det med solbærsaft kan jeg jo prøve, og hvis han liker det kan jeg kanskje blande litt i mme i en overgangsperiode for å få han til å like det.... I værste fall så kan jeg jo lage grøten med mme så han får det i seg også kan han drikke noe annet.... men uansett så må han jo lære seg å drikke!!!! Uff det er så mye å være bekymret for! Jeg prøver å trøste meg med at om noen år så ser vi tilbake på dette og kan smile av det!
mollabell Skrevet 28. januar 2011 #10 Skrevet 28. januar 2011 Hei Hadde samme problemet som deg. Jeg kjøpte tilfeldigvis en sånn liten imsdalflaske en gang jeg skulle ut å reise, tror den tar 3 dl eller noe. Når jeg drakk av den var tassen tydlig interesert, så jeg lot han prøve, det var suksess!!! Så her er det kun det han vil drikke av, drikker helt fint melk av tåteflakse, men vann skal han kun ha av imsdal flaske. Den er liksom tett, så du kan trykke på den om han ikke får til å suge (litt vanskelig å forklare). Er ikkke så mange steder de selger de, men ofte på 7-elleven og lignende steder.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 29. januar 2011 #11 Skrevet 29. januar 2011 Jeg fant endelig denne lille imsdal-flaska igår! Eller dvs. det var pappaen som tilfeldigvis fant den i en kiosk, jammen ikke mange steder de selger den. Til nå har hun jo drukket av den store flaska mi, litt uhåndterlig for de små hendene hennes;) men den lille var jo helt perfekt, og bedre sugepatent synes jeg! Må prøves!!
♥ Ble april barn ♥ Skrevet 29. januar 2011 #12 Skrevet 29. januar 2011 Samme med mi tulle. Men vi tar maltekstrakt i hver grøt posjon for å forhindre hard mage. Hjelper ikke det så gjør sviskepurre'en underverk når du har noen ts i grøten. Jeg begynte å gi ho solbærsaft og da drikker ho. Vann når ho var i senga og ikke ville sove. Da tok ho gladlig vann. Slik kom tisse bleiene tilbake Tulla mi drikker også kun av de Tommi koppene. Evt. 2-3 mnd tutter på flasker. Ho liker ikke når det kommer masse. Lykke til
bitthen Skrevet 29. januar 2011 #13 Skrevet 29. januar 2011 Lager sviskepurè og har i hvert grøtmåltid, og han har aldri vært forstoppet. Han har hatt puppenekt i 2 uker nå, så vi har kutta ut den biten. Gir han gjerne nan før mat, for da er hen sulten og bøtter i seg den først. Min er 7,5 mnd, og kan ikk har større hull i tutten en 2-3 mnd. Tutekopp er håpløst ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå