Gå til innhold

Hvor lenge skal man pumpe før man "gir opp"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min ble tatt med keisersnitt 3 uker før tiden pga morkakesvikt og lite fostervann.

Jeg hadde ikke en dråpe med melk de første dagene, pumpet og pumpet og pumpet og fikk til slutt ut litt. Han fikk bankmelk og nan på sykehuset, og jeg gir han fortsatt nan nå i tillegg til det jeg får pumpet ut. Alt fra 10-50 ml pr pumping.

Dette er jo langt i fra nok til å fullamme.

Hvor lenge skal jeg holde på å pumpe og pumpe for lite melk?

Lillegull er 3 uker på lørdag.

Noen andre som har vært i samme dilemma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei og gratulerer med den lille!

Er det en mulighet for at han selv skal kunne ta brystet slik at du kan gå over til å amme? I så fall ville vel jeg personlig brukt litt tid og krefter. MEN vi har alle forskjellig smerteterskel. Du kjenner din og må selv sette grenser.

Ellers så er det ganske vanlig at melken ikke kommer før etter et par dager når man er førstegangs, så det er ingen indikasjon på at du har dårlig melkeproduksjon.

Har du fått god veiledning i pumping og veien videre? Hvor ofte og lenge pumper du? Har du en skikkelig pumpe (elektrisk og dobbel)?

Jeg har selv pumpet foresten, men for meg gikk det ganske lett, så jeg kan ikke akkurat fortelle andre hvor lenge de bør holde på mht utfordringer de måtte ha. Men noen tips og triks har jeg jo, og det vet jeg det er fler her som har. Noen av de treffer du på ammedebatten hvis du også legger et innleg der.

Lykke til videre :)

Skrevet

Er det noen grunn til at du ikke har begynt å amme?

Har du fått nesespray av legen?

Hva slags pumpe har du?

Hvor ofte pumper du? Pumper du også på natt?

Hva gjør du når du pumper?

Har dessverre det motsatte problemet denne gang, har for mye melk. Men sleit mye med pumpinga sist. I starten fikk ikke jeg heller ut noe mer, var kjempe fornøyd om jeg fikk ut 30ml. -Men hadde likevel nok melk til å fullamme! Med nesespray gikk det mye bedre, da gikk jeg 20-max 50ml til 100-125ml.

Så etter en tid "fikk" jeg en god dobbelt pumpe og en ny verden åpnet! Fra å greie å pumpe ut 100-125ml på en halvtime -45min (mini var ca 6mnd) pumpet jeg på under 2 uker 400ml på 10 minutter! Fikk forresten kjempe god "pumpe hjelp" på ammepol. -husker at jeg tenkte "herregud, hvorfor lærte ingen meg dette når mini var nyfødt!". Skulle mye heller hatt amme/pumpe hjelp enn "besøk" av den teite helsesøstra (som ikke engang gadd å komme på hjemmebesøk).

Har også lært at det å slappe av skikkelig når jeg pumper er viktig. Om du har mulighet pump for deg selv, finn f.eks. en god serie på dvd som du setter på (jeg synes tv-sapping blir for masete når jeg pumper). Ikke fokuser på puppa i det hele tatt (med mindre du må klemme ut tette melkekanaler el.), da kommer iallefall melka best for meg.

Ble et langt pro amming/pumping innlegg dette, men jeg veit at for meg var det iallefall relativt lite som skulle til. Men det LOV å kaste inn håndkle. Selv om litt mm er bedre enn ingenting, hjelper ikke det om du sliter deg ut for å få det til. Da er man kanskje en bedre mamma om man slutter? Man skal kunne nyte babytiden :-) Unger lever fint på NAN og! Og flaskemating har helt klart sine fordeler.

Skrevet

sønnen min ble tatt med keisersnitt 5uker for tidlig, jeg hadde heller ikke melk så jeg pumpet på sykehuset. men når jeg kom hjem hadde jeg kjøpt avent pumpe, men den sugde ikke bra nok så jeg mistet melka til slutt.

Kommer litt ann på åssen pumpe du har, men det blir like fine barn av nan som med morsmelk:D

Skrevet

Mange gode svar her, legger til at det gjerne tar litt tid før utdrivelsesprosessen kommer igang ...Jeg kan pumpe...og pumpe,..og pumpe...og pumpe og pumpe....SÅ kommer det...!!!!

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg ammer, men jeg har ikke nok så jeg må gi mme i tillegg.

Han suger til det er tomt, så hyler han og jeg må lage til en flaske.

Har medela håndpumpe som jeg har fått låne av en venninne. På sykehuset brukte jeg elektrisk medela dobbeltpumpe. Det kommer ikke noe mer eller mindre nå enn det gjorde på sykehuset.

Jeg pumper og pumper og pumper og han suger og suger, men det kommer ikke noe mer.

Har egentlig termin nå på søndag den 30.januar, så han skulle jo egentlig ligget i magen enda. Har dette noe å si?

Skrevet

Hva er denne nesesprayen dere snakker om egentlig?

Vanlig nesespray? Hjelper det for å øke produksjonen?

Skrevet

Sprayen er spesiell, laget for å øke/kikk starte utdrivingsefekten.Hør med lege eller jordmor, tror det trengs resept.

Skrevet

Siden han fikk en tøff start er det jo fint om han får litt morsmelk en stund til, men det er ikke bedre med morsmelk om mammaen blir helt utslitt. Tar han puppen?(ammer) Har du fått råd og veiledning hos ammepoliklinikk?(vist ikke så kan jo det være greit å prøve før en kaster inn håndklede, der har de mye bedre tid og kompetanse enn på føden syntes jeg, muligens utlån av utstyr også.)

Skrevet

Om du vil få i gang prod. så må du over på elektrisk pumpe, tror jeg. DU kommer til å slite deg helt ut på håndpumpen og den gir dårligere effekt, slik flere her skriver. Bootsapotekene leier ut dobbel elektrisk medela-pumpe om du ikke vil kjøpe.

Det er faktisk vanskligere å amme gutter enn jenter pga at testosteronnivået ditt er høyere etter å ha gått med gutten i magen! Ring fastlege og få resept på nesespray slik noen her anbefaler også. Det er oxitocin som gjør at melken kommer med en gang.

Pumping/amming om natten gir mer produksjon enn dagamming/pumping. Er jo mer slitsomt, men kan lønne seg i lengden.

Masse lykke til - og går du over på NAN er det ingen som kommer til å mobbe deg for det. Du er en god mor uansett!

Skrevet

Han er veldig flink å suge, fikk masse skryt på sykehuset at han var flink til å være så liten å skjør. Så er ikke der problemet ligger.

Jeg har rett og slett ikke nok melk til å mette han.

Han har forresten hatt økedøgn i dag også, så han har ligget masse til puppen, men blir like sint hver gang det er tomt....

Skrevet

Jeg ville gjort følgende før du gir opp;

- Ring legen din å be om å få Syntocinon nesespray. -De fleste skriver ut denne uten time. Dette letter utdrivingsrefleksen og gjorde iallefall hos meg at jeg fikk ut mer melk.

- Ring ammebarselpoliklinikk 72574934 (st.olavs -ser du bor i trøndelag). Få en time med kyndig veiledning. De damene er bare fantastiske!

- Lei deg en dobeltpumpe ev. kjøp brukt. Om du følger med kan du få kjøpt billige pumper og. Jeg kjøpte min medela "pump in style" for 1000kr brukt. Ja jeg er 3 eier på pumpa, men den fungerer like bra. Om du kaster inn håndkle og gir opp kan du jo selge den igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...