Gå til innhold

Min datter på 7-8 mnd vil ikke ha grøt... noen som har noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun begynte med grøt når hun var 5,5 mnd gammel etter samråd med helsesøster, men har egentlig ikke vært spesielt intressert. På det meste har jeg fått i henne en halv porsjon (0,5 dl vann).

Nå har hun hatt omgangssyken, og er tilsynelatende bra igjen (avføring normal - hun leker og virker være i storform). I perioden hun var syk hadde hun ikke apetitt i det hele tatt, bortsett fra på morsmelk og vann. Hun fikk derfor mye av dette i stedet, også på natten (selv om hun var nattavvent).

Nå våkner hun flere gg per natt igjen for morsmelk, og blir altså illsint hvis jeg ikke tilbyr. Siden jeg er alene med to barn en uke, har jeg ikke orket å sette igang ny nattavvenning. Problemet er at hun nå ikke vil ha så mye mat på dagen, mest sannsynlig fordi hun får dekket behovene sine på natten - og grøt vil hun ikke ha. Jeg får i henne litt brødskive, banan og middag (hvis det er noe hun liker, og ikke mye).

Siden jeg ikke har så mye melk, da hun hun før omgangssyken hadde trappet drastisk ned, har jeg gitt henne en flaske med MME før jeg legger meg på kvelden.

Jeg har forsøkt å blande inn fruktpure (hjemmelaget og kjøpt) i grøten, lage tynn suppe/ velling, tykkere konsistens.. jeg har ikke prøvd 8 mnd grøter. Burde jeg prøve det tro? Vet det ikke er krise når de ikke vil ha grøt, men siden hun ikke spiser mye av noe annet og jeg faktisk har mye mindre morsmelk, så å vil jeg jo ha i henne noe...

Åh.. Vil ha tilbake sovebabyen min. Er ganske tungt når hun våkner så mye på natten igjen etter at jeg har sovet flere netter med kun en oppvåkning for smokk. Hun vekker også storebror i 5-6 tiden, så selv om hun sovner igjen sånn rundt 5.30, har jeg det gående med et annet barn.

buuh..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil ikke spise hvis du dypper grøtskjeen i fruktmos, slik at hun først får smaken av kun mosen? Har du prøvd velling? Før fantes det en nestle velling, men den har jeg ikke sett på noen år... men til jenta mi blandet jeg opp mme og hadde i noen skjeer grøtpulver (havregrøt enten 6 eller 8mndr). Ristet godt, og med en tutt som jeg hadde klippet et lite "kryss" i gikk det ned på høykant! Kan gjerne være verdt et forsøk hvis hun er glad i flaska!

Håper det ordner seg snart, er slitsomt når det blir manko på søvn!

Skrevet

Takk for svar, Lenda. Har forsøkt velling, men det var rett før jeg skjøre hun var syk (omgangssyken).. Så kanskje jeg an prøve det igjen. Det med fruktmos har jeg prøvd. Hun ser hvor ting kommer fra og lukker munnen hvis jeg er i nærheten av noe med grøt..

Kjente i dag at hun har en tann på vei oppe. Hun har fått to nede, og vi trøbla endel med søvnen i den perioden. Krysser fingrene for at det er det som gjør nettene dårligere...

Prøver velling i morgen ;-)

Skrevet

litt most banan i grøten?

men virker jo som om du har prøvd alt da...

sviskemos

annet søtt?

Skrevet

Hmm...hvis du bruker fruktmos i, hva med å ta grøten tilbake i begeret/glasset? Har sett litt tendenser her også, at han ser hvor maten kommer fra... gapet fortere hvis han ser/hører klirring i glass, noe som betyr en eller annen form for fruktmos!:D Jeg har også brukt frutti og blandet grøtpulver i direkte (blir jo ikke så mye da, men alt monner...) og lunket litt i mikroen.

Skrevet

Vi har nettopp vært igjennom en periode hvor babyen ikke ville ha grøt. Hun nekta å åpne munnen. Frukt og brødskive var ok. Fikk tips her inne om å gi grøt for 8 måneder. (hun er 7) da jeg begynte med det gikk all grøt ned på høykant igjen. Men vi har kutta ut grøt til lunsj, da får hun skive. Så det kan absolutt være verdt et forsøk! Lykke til.

Skrevet

Maxi her likte ALDRI barnegrøt. Er jo egentlig ikke så farlig, omtrent bare i norge at man faktisk gir spedbarn grøt! -gi annen mat isteden.

Men han likte velling da (merkelig nok!). Hadde en stor aventflaske, 100ml grøtpulver, og resten vann, serveres med stor smokk på flaska. -Han drakk velling på kvelden til han var nesten 2år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...