Gå til innhold

flere symptomer naar dere venter tvillinger enn med bare en??

alexmommytobe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er selvfølgelig ikke den rette til å svare siden jeg er førstegangsfødende med to, men er så lite aktivitet her inne for tiden at jeg bare måtte inn å se :)

Selv har jeg bortsett fra tretthet ikke hatt noen svangerskapssymptomer. Ingen kvalme, ikke noe "behov" for ditt eller datt eller andre ting. Gynekologen oppdaget ikke før etter ul nr 4 i uke 17 at jeg ventet to, heller. Fikk et par kommentarer om magen som "plutselig" kom en av dagene i uke 16, og da spøkte de på jobb om at det kunne være to. Men nå (uke 30) synes de fleste at magen er "liten", uten at jeg vet hva de mener med det. Symfysekurven er sprengt og legen sier jeg er svær, men forventningene om at jeg skal se ut som en flodhest råder vel hos de fleste som ikke er fagfolk. Ikke vet jeg.

Et par av de jeg var på tvillingforberedendekurs med hadde smått fra før. Noen var betraktelig verre nå enn med nr 1, mens andre var friske og raske uten annet enn i følge dem selv, "de vanlige" symptomene. Med andre ord tror jeg symptomene er rimelig individuelle med tvillingsvangerskap, slik jeg har inntrykk at det også er med enklingsvangerskap.

takk for svar!

jeg er bare 6 og en halv uke paa vei, og vet ikke enda om det er en eller flere inni der.. jeg har en liten jente fra for og dette svangerskapet er mer eller mindre likt paa det forste.. bortsett fra at jeg er fryktelig oppblaast i magen, foler det allerede ser ut som jeg er flere mnd paa vei... jeg har ingen andre symptomer enn omme bryst.... jeg har tvillinger i familien og har alltid hatt paa folelsen at jeg kommer til aa faa tvillinger en dag.. saa var bare litt nyskjerrig paa om de fleste som var gravid med tvillinger generelt hadde flere symtomer... :)

takk igjen for at du tok det tid til aa svare!

jeg var mer kvalm og mer sliten i svangerskap nr 2 (tvillinger) enn jeg var i nr 1. Men det er man jo gjerne uansett fordi man kan ta mer hensyn og hvile mer når man er gravid første gang. Men det er jo fler hormoner i omløp så det sies at man får dobbel dose av symptomer.

Jeg fant det ut i uke 9 og hadde vært veldig oppblåst og trodde nesten magen hadde kommet alt.Ting roet seg heldigvis ned men begynte med gravidklær fra uke 12 ca og nå har jeg snart vokst ut av de og:-)

Lykke til!

Kvalmen er mye verre nå enn med nr 1. Enda jeg er i 14. uke, så har den ikke gitt seg. kroppen tåler ikke noen belastning. Med førstemann så trente jeg jevnlig fram til uke 30.

magen er her for fullt og jeg har tatt i bruk gravidklærne:) Det skjedde ikke før myyye senere med nr1:)

Hadde flere symptomer da jeg gikk gravid sist,med 1,enn det jeg hadde nå denne gangen.

Var mye kvalmere sist også,men likevel var der "bare" 1 :P

Magen min ble også større da jeg gikk gravid med henne enn nå,så selv om man har flere symptomer betyr ikke det at man venter tvillinger :P

Annonse

Jeg har vært grisedårlig sammenlignet med tidligere svangerskap. Kastet opp konstant i flere uker. Før har jeg vært kvalm, men aldri kastet opp i noe særlig grad.

Magen kom også for fullt og var synlig gravid da jeg var 12 uker på vei. Nå er jeg i min 16. uke og har samme mage nå som da jeg var 5 mnd på vei med min første. Jeg kommer til å bli gedigen sa en gynekolog.

Har også hatt mye mer voksesmerter i magen, men det begynner å gi seg nå og tidlige kynnere. Er også generelt mer sliten og trøtt og sovner nesten på jobb. Synger på siste verset når det gjelder å jobbe fulltid tror jeg.

Jeg opplever ihvertfall forsterkede symptomer nå når jeg venter tvillinger.

Har båret frem to "enkeltbarn" og var grisedårlig begge gangene. Første gang truet legen med innleggelse pga ekstrem kvalme/oppkast, men klarte akkurat å styre unna. (Hadde ketoner i urinen, og gikk ned i vekt). Kvalmen avtok fra uke 18. Med nr. 2, avtok kvalmen fra uke 14 ca, og gikk ikke ned i vekt pga at kvalmestillende tabletter fungerte greit. Dette er mitt 3. svangerskap, og denne gangen er det jo to der inne. Jeg har vært ca. like kvalm som med nr. 2, men ikke verre. Det som imidlertid har vært mye verre, er en intens tretthet. Har til tider ligget i fosterstilling i sofaen - totalt utslitt, av å gjøre ingen ting! Jeg er godt trent i utgangspunktet, og tåler en "støyt", men 1. trimester slo meg fullstendig ut. (Er straks 15 uker). Så for min del blir konklusjonen at kvalmen er lik som med de andre, men at summen av svangerskapssymptomer er mye større denne gangen. Kan legge til at puppene har vokst mer og tidligere, og at magen selvfølgelig kom og var godt synlig (uten klær) allerede i uke 12. Lykke til uansett om du er gravid med en eller to!

• 2 uker senere...

Jeg var ganske dårlig med nr 1, men i tvillingsvangerskapet var jeg MYE verre. Mere kvalm og over lengre tid...

Kraftig bekkenløsning og fikk tidligere mage.

Ble sengeliggende fra uke 33, og innlagt på sykehus.

Har også hørt at man får dobbelt så mye plager i svangerskap med tvillinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...