Gå til innhold

Hvilke butikker har billigst fisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke vært så flinke til å lage ordentlige fiskemiddager. Men nå skal jeg begynne med det da. Vil gjerne ha tips til både lettvinte fiskemiddager - og billigst mulig. Har kjøpt en frossen lakseside som jeg har tenkt å bake oven en dag... Vet ikke hvorfor, men har visst litt prestasjonsangst for å lage fiskemiddager. Kjøpte laksesiden før jul engang, men så ligger den nå der fremdeles.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kjøper ofte frossen torskeblokk på Rema1000, 20 kr stk :) Vi bruker 2 blokker til middag til 4. Enkelt. Legger de frosne oppi vann, lar de ligge og tine mens vannet koker opp, tar kjelen av så fort vannet koker, setter på lokk og lar fisken trekke til den er tint og hvit tvers gjennom. Har ganske mye salt i vannet.

Koker poteter og grønnsaker (gulrøtter, blomkål, kålrot) ved siden av og en god saus, f.eks Hollandaise eller Parisienne fiskesaus. Sunt, billig, enkelt og nam nam :)

Skrevet

Takk for tips:) Men deler du den i stykker rett før du skal servere? eller bare servere hel og forsyne seg så mye man vil ha? Utfordringen vår vil vel bli å få barna til å spise ordentlig fisk. Ihvertfall han eldste som ikke liker noen ting som helst for tiden.

Skrevet

Kiwi har billig torsk og sei, rema 1000 har billig laks. ¨

Skrevet

Supert! Tar imot flere jeg:)

Skrevet

Det er ofte at fisken i ferskvaren ikke er så aller værst billig.. Så kan være en idé å titte innom der også.. Ellers så er det jo en masse middager med fisk hvor du "skjuler" den litt mer inn i maten enn om du koker den bare.. Husker selv fra da jeg var liten at kokt torsk var det absolutt mist aktuelle, selv om det er kjempegodt nå! Men smak og konsistens er jo vldig "annerledes" enn kjøtt og annen mat om man er vant med det..

Men til poenget.. Paella med fisk? (en spansk "risotto" med fisk, reker og kylling) Torsk i tomatform i ovnen (stort sett bare å ta frossen/fersk torsk (eller sei som er billigere) i en form, helle over bokstomat, ha på litt krydder etter smak og evt litt olivev, fenikkel?? Det du måtte like.. Og så ha den i ovnen til fisken er ferdig. - kommer ann på hvor store biter du har. Server med ris..)

Laksewok med masse gode grønsaker, litt sesamfrø, chili, hvitløk, ingefær... og så nudler..

Panerte fiskefileter (du dypper de i mel, egg og brødsmuler før du steker dem i smør/olje, så får de en sprø og fin overflate..)med grønsaker og ris/potet..

Det er så mye god fiskemat så bare å titte litt rundt på f.eks matprat eller andre matsider.. ;)

Sønnen din liker nok fisk skal du se ;)

Annonse

Skrevet

http://www.godfisk.no/Lokale-Oppskrifter/Norge/Fiskegryte-med-hoestens-groennsaker

Denne fiskegryten er både enkel og syyyykt god!! =) Du finner masse gode oppskrifter på godfisk.no

Med den laksesiden din kan du kutte grønnsaker, evt ta en pose frosne grønnsaker. Legg grønnsaker i bunn, hell over en boks matfløte - og legg fisken oppå, enten delt i stykker eller delt i to (utfra hvilken ildfastform du har). Ha på salt og pepper (evt sitronpepper). Dekk med folie, og la stå i ovn ca 15-20 min på 200 grader. Server med potet, eller evt dropp det :) Godt og sunt allikevel :)

Skrevet

Coop har sitt merke 400 gram torsk til 21,50 :) Kan brukes både til supper og gryter.

Skrevet

Her hvor vi bor (nordtrøndelag) så lønner det seg å handle fersk fisk i egen fiskebutikk/slakter

da får man faktisk fersk fisk isteden for den dritten de selger på coop etc...

Er veldig godt å legge fisken i alluminiumsfolie, sammen med masse smør og div grønnsaker og la det bake i ovnen i ca 1 time..

Skrevet

Ano 00:38 her - du trenger ikke bruke hysefilet i den oppskrifta, både torsk, sei og laks er godt. Ofte kjøper jeg en pakke fra Findus som heter Fiskemix som har alle typene. Veldig godt, og barna digger det :-)

Skrevet

22.25 her :)

Den deler seg automatisk når man tar oppi kjelen. Jeg har to gutter som er uhyre kresne, men aldri har de sagt nei takk til fisk. Konsistensen er god, lett å tygge og ikke altfor sterk smak. Dog har min minste fått for seg at han ikke vil spise det grå sølvaktige som kan ligge mellom kjøttstykkene på torsken, men det renser jeg bort, da går det greit. Med en dæsj ketchup sklir det meste middag ned :) Her i huset er de mest glad i torsk og laks. Fiskegrateng er også populært, men jeg prøvde å lage hjemmelaget en gang, det var ikke like poplulært, men gir meg ikke :)

Skrevet

Av frossen fisk så pleier jeg kun å kjøpe gourmettorsken eller laksekotelettene til Findus, men passer på å kjøpe et stort lager når ica/obs/mega har 40% fryseshow på findusvarer.

Når vi bruker frossen fisk, legger vi de stort sett i en ildfast form sammen med små poteter, gulrøtter, fennikel og løk. Om du dropper potetene, kan du servere ris eller pasta til istedet. Varier med pestorømme til eller tøm en boks hakkede tomater over fisk og grønnsaker eller en blanding av buljong og fløte. bare fantasien setter grensene her. Sjekk ut "menyen som redder uka" på www.db.no eller trines mektige matblogg, der er de mange gode tips om sunne fiskemiddager.

Hjemmelagede fiskepinner som noen nevnte lengre opp er også kjempegodt. Tar kanskje 5 minutter lengre enn de du finner ferdig i frysedisken, men disse smaker mye bedre og er mye sunnere,

Skrevet

Jeg syns fisk er dyrt, så kjøper stort sett på tilbud. Disse bloggene er fine til å lage hjemmelagde fiskepinner, eller stekt sei med løk.

Jeg lager egne fiskekaker, men fiskeboller (litt i tvil om de egentlig kan kalles fisk) kjøper jeg på boks, og det er mest fordi jeg syns det er så godt :P

Serverer ALLTID grønnsaker til, syns det er godt med cherrytomater til kokt torsk, gulrøtter, brokkoli, blomkål, asparges, brekkbønner eller salat er godt til fisk..

Bruker sjelden saus, liker bedre smeltet smør eller rømme til fisk.

Laksen baker jeg ofte,eller pannesteker. Pangasuis er godt når den er stekt i panne, eller brukt i fiskekaker (denne fisken er dessuten ofte på tilbud på Coop blant annet). Sei panerer jeg, samme ofte med torsk (eller så er den god både bakt og kokt), Kveite er luksusmat i stedet for biff på lørdagen, rågodt!! Stekt makrell er og litt luksus, men fordi vi hadde god fangst i sommer har vi litt i fryseren enda :)

Det jeg ofte har lagt merke til er at mange har en tendens til å overkoke eller oversteke fisken, den trenger ikke så lang tid. Og helt ærlig, finnes ikke noe så lite godt som tørr, overkokt/stekt fisk.

Prøv å hold den saftig og god, ikke stek for lenge.

Hjemmelaget fiskegrateng er dessuten både lett å lage, og en fin måte å kamuflere fisken litt på :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...