Gå til innhold

Slutte med mme, hjelp! (13 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår har fått mme på flaske siden han var 1 uke gammel, men nå er det jo på tide å slutte, siden han har rundet året :) Er det noen her inne som har noen gode råd å komme med...? Sluttet dere bare fra ene dagen til den andre, eller hadde dere en slags nedtrapping?

Han får nå bare en flaske m ca 180 ml på kvelden før han legger seg. Det har alltid vært så lett å legge ham etter flaske på sengekanten, han blir veldig søvnig av det, og det er en rolig "nedtrappingstid" før sengetid.

Rart det der, jeg har hele dette året sett sånn frem til å slutte med flasker og mme, mens nå når tiden endelig er inne, vil jeg ikke, haha... ;p

Gode råd mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har delammet og mini fikk veldig tidlig kveldsflaske med nan og pupp resten av døgnet. Sluttet med amming ved 6 måneders alder og har i løpet av de 5 måndedene etterpå gått mer og mer over til vanlig kosthold og vann som tørstedrikk. Nå får han nesten ikke nan lenger. Det vi gjorde på kveldsflaskeavvenningen var å blande mer og mer vellingpulver og mindre og mindre nan i flasken (mindre søtt). Nå får han kun velling eller vellingflaske etter grøtmåltid (kommer an på hvor sen middagen var). Om han får stor grøtporson får han kun vann. Han er nå 11 måneder og det har gått veldig greit med gradvis avvenning.

Skrevet

Jeg sluttet da det var tomt, og fortsette med vanlig melk i stedet.

Det ville hun absolutt ikke ha.., men siden det ser likt ut, måtte hun alltid prøve;) Prøvde og prøvde hver dag.. og til slutt (etter 2-3 uker) så likte hun det:)

Skrevet

Her blanda jeg vanlig melk og nan noen dager. hver dag brukte jeg litt mer melk og litt mindre nan.. til slutt var det bare vanlig melk.

Flaska sluttet jeg bare med når hun fikk vanlig melk. Hun fikk jo da melk i kopp til kveldsmaten. Hun reagerte ikke no og ble ikke vanskelig og legge heller så ho var nok klar for og slutte.

Ho får fortsatt flaske på med velling på nattan innimellom.

Skrevet

Rundt 1 år så begynte jeg også å gi vanlig melk i stedet. Han drakk ikke like mye av dette, men det gikk helt greit å legge likevel. Vi brukte noen dager på å blande vanlig melk i nan, og brukte mindre og mindre nan. Da vender de seg til at smaken ikke er like søt.

Etter hvert begynte vi å gi flaska på sofaen i stedet for i senga, og pussa tenner før vi la mini. Det var ingen protest da heller, for han var mett og god i magen :)

Skrevet

Vi prøvde vanlig melk i dag. Blandet nan og melk. Gikk helt fint. Hadde i vannet, så melka også varma jeg det. Deretter tilsatte jeg nan i forhold til vannmengden jeg hadde i. Tror ikke snuppa merka forskjell heller.

Men jeg lurer på hvilken melk man skal gå over til? Begynner man med skummet for så å ende på lettmelk eller går man rett på lettmelk? H-melk er ikke aktuelt her.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)) Vi fikk beskjed av helsesøster om å begynne med ekstra lettmelk m vitamin D. Hun sa at H-melk er veldig tungt fordøyelig for små mager.

Så lillegutt drikker ekstra lettmelk til frokost og lunsj, og liker det godt :) Har tenkt på å varme vanlig melk og gi til kvelds, men poenget er vel å slutte helt med flaska på sengekanten, så da erstatter vi vel bare ett problem med et annet, hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...